شنبه 14 مهر 1403

اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در اراک اهدا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در اراک اهدا شد

اراک - مسئول مرکز شناسایی اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گفت: اعضای بدن یک زن 27ساله اهل اراک که به علت مرگ مغزی در حالت نباتی فرو رفته بود، با رضایت خانواده اهدا شد.

«مصطفی چقایی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کبد، کلیه و بافت این بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی اراک جداسازی و به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برای انجام عمل پیوند ارسال شد.

وی اظهار داشت: این بیمار نخستین مورد اهدای عضو موفق شناسایی شده استان در سال جاری با وجود شرایط کرونایی است.

چغایی افزود: 16 بیمار مرگ مغزی سال گذشته در این استان شناسایی شد که رایزنی و ارتباط با خانواده آنان به‌منظور جلب رضایت برای اهدای عضو صورت گرفت و در نهایت چهار مورد اهدای عضو موفقیت‌آمیز بود. وی توضیح داد: اهدا کنندگان عضو استان در سال گذشته شامل یک زن و سه مرد در رده سنی 18 تا 54 سال بودند که همگی ساکن شهر اراک بوده و یک نفر از اهداکنندگان جانباز دفاع مقدس بود.

وی اظهار داشت: متقاضیان دریافت کارت اهدای اعضا می توانند با مراجعه به سامانه www.ehda.ir فرم ثبت نام اهدای عضو را تکمیل کنند و با در دست داشتن نمونه پرینت شده کارت اهدای عضو برای دریافت کارت اصلی مراجعه کنند. اعضای قابل اهدا از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه‌ها و برخی بافت های بدن از جمله پوست، و همچنین قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است. تاکنون 49 بیمار مرگ مغزی در استان مرکزی اهدای عضو داشته‌اند.

*س_برچسب‌ها_س*