شنبه 8 اردیبهشت 1403

اقتصادی وب‌گاه الف

اقتصادی وب‌گاه الف

آمارها نشان می‌دهد، اغلب بانک‌ها منابع خود را در پروژه‌های بزرگ مال‌سازی یا پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با خود مصرف کرده‌اند، به همین دلیل سهم تسهیلات برای ساخت‌وساز مسکن مردم بسیار اندک است.

وزیر اقتصاد گفت: موضوعات مختلف حوزه ارز، تورم و... را نمی شود با ساده سازی ها واگذاشت و قاطعانه می گویم، دستآوردی برای گشایش مسائل اقتصادی کشور از این موضوع حاصل نمی شود.

قیمت دلار در معاملات امروز بازار غیررسمی با کاهش 2000 تومانی روبرو شد.

سامانه یکپارچه عرضه خودرو از 16 اردیبهشت ماه برای عرضه خودرو در دور دوم فعال می شود.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (سه‌شنبه، 12 اردیبهشت 1402) در بازار تهران 33 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته 900 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

مبادلات تجاری کشور در اولین ماه از سال 1402 به شش میلیارد و 732 میلیون دلار رسید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در شرایطی که وضعیت صنعت هوایی ایران از تحریم فراتر رفته و جنگ نابرابر است که تحریم‌کنندگان می‌گویند اگر بتوانند اجازه واردات یک پیچ را هم به ایران نمی‌دهند، لازم است که به ساخت هواپیما به‌عنوان استراتژی بلندمدت فکر کنیم.

در جلسه عصر دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضوع تخلفات بانکها در نگه‌داشتن بخشی از سپرده تسهیلات بررسی شد؛ مجلسی‌ها به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای رفع اشکالات 20 روز فرصت دادند.

وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرد که امسال برای همه مشترکان که نسبت به سال قبل مصرف خود را کاهش می‌دهند پاداش صرفه‌جویی درنظر گرفته شده که مبلغ آن نسبت به پارسال نیز 20 برابر افزایش یافته است.

دو عامل مهم در گرانی میوه در بازار وجود دارد که با وجود گرم شدن هوا و عرضه برخی میو‌ه‌های تابستانه مانعی در برابر کاهش قیمت‌ها بوده است.

با وجود اینکه ساخت مسکن ویلایی و توسعه افقی شهرها قابلیت این را دارد که به سرعت کمبودها در حوزه مسکن را جبران کند، اما برخی نهادها از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص سختگیری کرده و باعث کندی کار می‌شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌شود آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو کارکرده در مدت سه ماه تدوین شود.

با توجه به کسری روزانه 13 میلیون لیتری بنزین در کشور، دولت سیزدهم دو راهکار غیرقیمتی «کاهش سهمیه دوم بنزین کارت سوخت شخصی» و «ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها» را برای مقابله با قاچاق بنزین اجرایی می‌کند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که روند فاصله گرفتن از دلار آمریکا هم‌اکنون در جریان است اما هنوز جایگزینی برای اسکناس سبز آمریکا وجود ندارد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هرگونه افزایش قیمت خودروهای مونتاژی منوط به اعلام قیمت شورای رقابت است و اگر شرکتی اقدام به افزایش قیمت کرده باشد، باید قیمت‌ها را به قبل بازگرداند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی 21 اردیبهشت تا 10 خرداد از صبح فردا چهارشنبه 13 اردیبهشت خبر داد.