پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه الف

فرهنگی وب‌گاه الف

واقعه عاشورا به شکل‌های مختلف در ادبیات ما نمود داشته و یکی از جلوه‌های آن ادبیات کودک و نوجوان است.

رییس ساترا درباره شائبه ممیزی بخشی از خاطرات دختر شهید سلیمانی در برنامه اینترنتی «مهلا» تأکید کرد که این حذفیات از طرف ساترا نبوده است.

فرشاد گل‌سفیدی کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با نقش‌آفرینی علی نصیریان تأکید کرد دوست ندارد فیلمش در کنار کمدی‌های لوده این ماه‌های سینمای ایران اکران شود!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت پدر حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران را تسلیت گفتند.

دکتر حسن انصاری، محقق دانشگاه پرینستون آمریکا با تفحص از متن نسخه‌های خطی در یمن، متن 7 قطعه مرثیه حسینی که در بیهق (ناحیه‌ای در خراسان بزرگِ قدیم) طی سال‌های 400 تا 499 ه. ق، سروده شده را به دست آورده است.

محبان سرور و سالار شهیدان در کشورهای مختلف در عاشورای حسینی شرکت کردند و ارادات خود را به امام حسین (علیه‌السلام) و یاران وفادارش ابراز داشتند.

امام جمعه مشهد گفت: نکند امام حسین را یک امام تشریفاتی و مراسمی کنیم؛ این طور نشود که در ایستگاه‌ها جمعیت موج بزند اما پای منابر کسی نباشد و بیان تبیین عظمت امام حسین خلوت باشد.

متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه70 ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است.

یکی از بزرگترین فجایع بشری در 10 محرم سال 61 ه ق در سرزمین کربلا توسط امویان به وقوع پیوست هنوز نیم قرنی از رحلت پیامبر اسلام سپری نشده بود که فرزند دختر آن بزرگوار را امت خودش به دستور کسی که جانشین ظاهری آن حضرت بود به شهادت رساندند و فجایع عظیم دیگری از جمله بریدن سر کشته‌ها و غارت اموال و به اسارت گرفتن اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مبادرت ورزیدند.

پروکسی رک در پیماشی اعلام کرده است که کشور امارات با ضریب نفوذ 43 درصد استفاده از vpn و کسب 8.03 امتیاز بر مبنای شاخص‌های این شرکت، رتبه اول سانسور جهان را در اختیار دارد، برخلاف تصور عامه که این لقب را به کره شمالی می‌دهند!

یک نماینده مجلس از پرداخت 4300 میلیارد تومان بدهی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی برای اعمال رتبه‌بندی در حقوق معلمان بازنشسته 1400 و 1401 خبر داد.

کربلا هم‌زمان با شب عاشورا میزبان جمعی از شیعیان از کشورهای مختلف بود که با برپایی دسته‌های عزاداری در حرم‌های مطهر به سوگواری پرداختند.

روز عاشورا که روز شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای اوست، روز اندوه و غم و مصیبت ائمه اطهار (علیهم السلام) و محبان آن بزرگواران است.

مراسم عزادای شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران سید و سالار شهیدان علیه‌السلام، امشب (پنج‌شنبه) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به ایراد سخن پرداخت. همچنین مهدی سماواتی به ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل پرداخت و مهدی رسولی نیز مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد.