پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

فرهنگی وب‌گاه الف

فرهنگی وب‌گاه الف

طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک، واقعه روز عاشورا به حساب گاه‌شماری شمسی دقیقا روز 21 مهر سال 59 هجری شمسی بوده است و با توجه به مقاتل معتبر می توان شرح وقایع روز عاشورا را از اذان صبح تا اذان مغرب به ترتیب زیر دسته بندی کرد.

«پرسه‌زنی» نام آیینی در شهرستان اردکان است که روز تاسوعا اجرا می‌شود. دسته عزاداری در هر محله به در خانه‌ها می‌رود و با خواندن نواهای عزاداری برای هر خانه طلب مغفرت و بخشش و نذری‌های مردم را جمع می‌کند.

عضو هیئت‌علمی گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شجاعتی که با خرد، ایمان و عقیده همراه باشد مبتنی بر بصیرت و آگاهی است، گفت: اباعبدالله در مسیر نهضت خود به‌طورکامل حقوق همه انسان‌ها و نژادها را رعایت می‌کرد و هیچ امتیاز نژادی برای دسته‌ای از مردم قائل نمی‌شد و همه را برابر می‌دانست.

شائبه ممنوعیت فعالیت جواد خبابانی در رسانه‌های تصویری، با گزارش دیدار روز گذشته (چهارم مرداد ماه) در شبکه سه و همچنین حضورش در برنامه شبکه ورزش، منتفی به نظر می‌رسد.

تلویزیون این هفته مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) 34 فیلم سینمایی و تلویزیونی آماده پخش کرده است.

خبری در فضای‌مجازی دست به دست می‌شود که سریال «آمستردام» توقیف شده اما پیگیری‌ها از ساترا حکایت از اتفاق دیگری دارد.

اداره حفاظت آستان قدس حسینی در آستانه عاشورا از انجام اقدامات امنیتی لازم برای تامین امنیت زائران خبر داد و گفت: یک هزار و 800 دوربین حرارتی در شهر کربلا نصب شده است.

ضرغامی در اظهارات اخیر خود در برنامه «مهلا» درباره ممنوعیت پخش آثار شجریان از تلویزیون که در زمان ریاست او بر صداوسیما رخ داد، توضیح داد که این اتفاق خواسته خود زنده یاد شجریان بوده است.

به‌نشر، خط‌مقدم، شهید کاظمی، راه‌یار و... ناشرانی هستند که پس از کشف حجاب کارکنان طاقچه، با این پلتفرم توزیع کتاب‌های صوتی و الکترونیکی قطع همکاری کردند. بعضی از آن‌ها از طاقچه بابت بدهی‌های گذشته طلبکار هم هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه عفاف و حجاب به دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد دستور دادیم به‌صورت جدی مسئله حجاب را پیگیری و اجرا کنند.

ثبت‌نام اربعین درحالی قرار بود از سوم مردادماه آغاز شود، که سامانه ثبت‌نام آن با مشکل فنی مواجه شد و به نوعی روند نام‌نویسی را در نخستین روز مختل کرد. معاون عتبات سازمان حج و زیارت اکنون از رفع مشکل فنی این سامانه خبر داده است.

پدر شهید نوری می‌گوید: بابک به‌طور مستقیم سوریه رفتنش را مطرح نکرد اما می‌دانستیم که شش ماه است در سپاه بست نشسته و هر روز اصرار می‌کند اعزامش کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر ویژه و رویکرد مجلس تقویت بودجه حوزه فرهنگ است، هرچه اعتبار برای حوزه فرهنگی تصویب شود باز هم کافی نیست.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دختران امروز در روشنگری حق با توجه به توانمندی‌های بالقوه در فضای هنری، نقش ارزشمندی دارند.