پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ایران توسعه روابط با کشورهای مستقل را پیگیری می‌کند

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ایران توسعه روابط با کشورهای مستقل را پیگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور که به عنوان نماینده رئیس جمهور به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب کلمبیا به این کشور سفر کرده در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان کلمبیا با اشاره به پیشینه تاریخی، تمدن دیرین و فرهنگ متعالی مردم ایران، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با جدیت بیشتری توسعه روابط با کشورهای مختلف جهان از جمله امریکای لاتین و کلمبیا را دنبال می کند و با روی کار آمدن دکتر رئیسی، این امیدواری بوجود آمد که روابط تهران با کشورهای جهان، بهتر از گذشته شود.

حسینی ضمن تبریک انتخاب رئیس‌جمهور جدید کلمبیا به عنوان فردی که مخالف سیاستهای زیادخواهانه امریکا است، خاطرنشان کرد: امید است دولت جدید کلمبیا با همکاری مجلس این کشور، سطح تعاملات و روابط ایران و کلمبیا را ارتقاء بخشند، همچنان که در ایران، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس علاقمند هستند سطح همکاری‌های دو کشور افزایش یابد و حضور نماینده آقای رئیسی در مراسم تحلیف، نشانگر اهتمام ویژه دولت ایران به توسعه روابط است.

معاون رئیس جمهور گفت: ملت ایران علی‌رغم تحریم های ظالمانه، پیشرفت های چشم گیری در حوزه های مختلف بویژه علم و فناوری داشته است و ما مصمم هستیم در همکاری با دیگر کشورهای دوست و مستقل جهان نیازهای یکدیگر را در حوزه صنعت، کشاورزی و علم و فناوری تامین کنیم.

معاون پارلمانی رییس جمهور افزود: ملت ایران چون بر استقلال و پیشرفت خود و مبارزه با ستم تاکید دارد کشورهای سلطه گر از جمله امریکا خواهان معرفی درست و واقعی چهره ایران در دنیا نیستند لذا با تبلیغات منفی بدنبال سیاه نمایی هستند.

حسینی در ادامه یادآور شد: امیدواریم در فصل جدید حکمرانی در کلمبیا، نمایندگان این کشور با گروه دوستی مجلس ایران مرتبط شده تا روابط و همکاری ها افزون شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سابقه مبارزاتی برخی نمایندگان و مسئولین کلمبیا، گفت: امیدوارم امروز دست در دست یکدیگر بتوانید در راستای اهداف زمان مبارزات چریکی و با حرکت در مسیر عدالت و نفی ظلم و تبعیض و فساد، به مردم کشورتان خدمت کنید.

حسینی خاطرنشان کرد: ما هم روزگاری درایران مبارزه کردیم و یک رژیم ضدمردمی، فاسد و وابسته با آمریکا را ساقط کردیم و با رهبری امام خمینی به آزادی، استقلال و عزت نائل شدیم.

معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار داشت: ملت ایران خواهان رعایت حقوق همه انسانها است اما متاسفانه برخی قدرت های سلطه گر مثل امریکا در افغانستان، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و سوریه حقوق ملت ها را رعایت نمی کند و مرتب دست به جنایت می زنند.

حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران با کوبا، نیکاراگوئه، برزیل، شیلی و ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی روابط خوبی دارد و عدم ارتباط نزدیک با کلمبیا به دلیل سیطره امریکا بوده است که انتظار است در دولت جدید این روابط در عرصه های گوناگون توسعه یابد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امریکائی ها و اروپائی ها با ادعای واهی حرکت ایران به سمت ساخت بمب اتم، تحریم های ظالمانه ای را بر ملت ایران تحمیل کردند، بعد هم که در برجام توافق کردیم ترامپ بعد از عقد توافق از آن خارج شد و ما باز هم برای نشان دادن حسن نیت خود در حال مذاکره هستیم تا توافق پایدار حاصل شود.

حسینی تاکید کرد: ملت ایران طرفدار حق و عدالت و مخالف هرگونه ظلم و ظالم است، لذا هرگاه کسی مورد ظلم قرارگیرد به آنها کمک می کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به آشنایی فرهیختگان ایران با آثار ادبی شاخص کلمبیا گفت: مردم ایران اهل مطالعه بوده و با فرهنگ شما آشنائی دارند، برای نمونه رمان «صد سال تنهایی» تالیف نویسنده معروف کلمبیا «گابریل گارسیا مارکز» در ایران مورد توجه قرار گرفت و امیدوارم این فرصت فراهم شود شما و مردم کلمبیا نیز با فرهنگ، دانشمندان، شعراء و نویسندگان ایرانی، آشنا شوند و بدانند که از دیرباز ما خواهان صلح و صفا و صمیمیت و دوستی با مردم دنیا بوده و هستیم.

حسینی ضمن تشکر از یکی از مبلغان شیعی کلمبیا که یادی از شهید سلیمانی کرد، اظهار داشت: از شما و همچنین توئیت آقای پترو رییس جمهور جدید کلمبیا در حمایت از شهید سلیمانی تشکر می کنم، سردار شهید سلیمانی علیه خشونت و تروریست مبارزه کرد ولی متاسفانه امریکایی ها، قهرمان مقاومت منطقه را شهید کردند.

حسینی یادآور شد: در جلسه دیدار با وزیر امورخارجه کلمبیا بر همکاری های بیشتر دو کشور تاکید شد و اطمینان دارم سطح روابط در حوزه های مورد علاقه ارتقاء خواهد یافت. امیدواریم در آینده، بین شهرهای مختلف ایران و کلمبیا خواهرخواندگی بوجود آید و شاهد همکاری های بیشتر باشیم. ضمن اینکه از رئیس جمهور کلمبیا هم دعوت کردیم به ایران سفر کند تا از نزدیک واقعیت های ایران را مشاهده کند.

معاون رئیس جمهور همچنین خواستار فعال شدن سفارت کلمبیا در تهران شد و آنرا لازمه تحکیم روابط دو کشور دانست.

حسینی همچنین ظرفیت های گسترده همکاری اقتصادی دو کشور را مورد اشاره قرار داد و توسعه روابط و همکاری مشترک در این بخش ها را به نفع دو ملت و ملت های منطقه دانست.

وی خاطرنشان کرد: این جلسه مقدمه حضور و ملاقات بیشتر مسئولان دو کشور است و تعمیق همکاری بویژه در حوزه پارلمانی می تواند به افزایش سطح روابط دو کشور در عرصه های مختلف بینجامد.

معاون امور مجلس رییس جمهور خاطرنشان کرد: در تهران خیابانی به نام سیمون بولیوار قهرمان استقلال آمریکای لاتین داریم و امیدواریم در بوگاتا نیز خیابانی به نام شهید سردار سلیمانی نامگذاری شود.

حسینی تصریح کرد: اگرچه فاصله جغرافیایی بین دو کشور زیاد است اما دلهای دو ملت به هم نزدیک است.

در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس و یناتورهای سنا در سخنانی دیدگاه و نظرات خود را در خصوص ایران و اهمیت تقویت روابط دو کشور بیان کردند.

نماینده انجمن مذهبی کلمبیا با اشاره به حوزه فعالیت خود اظهارداشت: این انجمن در زمینه حقوق بشر در منطقه اقیانوس آرام فعالیت می کند، وی اظهار امیدواری کرد روابط ایران و کلمبیا هر چه بیشتر توسعه یابد.

در ادامه یکی از خانم های سناتور گفت: ماهمیشه ملت ایران را بخاطر فرهنگ خوب و پیشرفت های علمی تحسین کرده‌ایم و امیدواریم با توسعه روابط و تقویت همکاری ها بتوانیم گام های بلندی در زمینه تحکیم صلح در منطقه برداریم.

وی همچنین از حمله صهیونیست ها به فلسطین و نوار غزه انتقاد کرد.

در ادامه یک عضو جنبش چریکی با اشاره به اهمیت توسعه روابط دو کشور، اظهارداشت: همکاری های گسترده ایران و کلمبیا می تواند منافع فراوانی برای کلمبیا و کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد.