چهارشنبه 2 خرداد 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه، در سال آینده صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در روز سقف منابع بوده و از محل آن هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند که در صورت عدم تحقق، منابع از محل پیش فروش نفت و انتشار اوراق تامین خواهد شد.

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ساخت و بررسی خواص نانومکانیکی ذرات ساینده هسته / پوسته‌ای دست یافتند که در فرآیند مسطح سازی مکانیکی - شیمیایی و در صنایع نیمه هادی کاربرد دارد.

با توجه به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه شرط چند برابر شدن یارانه نقدی را حذف ارز 4200 تومانی می‌داند، یک تحلیلگر اقتصادی این امر را دارای تبعات مثبت به خصوص برای تولیدکنندگان می‌داند و معتقد است با ورود ارز دولتی به اقتصاد کشور و تداوم آن تا پایان سال معادل 14 برابر یارانه نقدی سالانه ایرانی‌ها رانت توزیع شده است.

بنیان‌گذار شرکت بیو ان تک (BioNTech)، اوگور شاهین پس از تایید استفاده از واکسن کووید -19 که این شرکت آلمانی با شرکت فایزر (Pfizer) تولید کرده است، به فهرست 500 ثروتمند جهان پیوست.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن اشاره به افزایش 59 درصدی تولید از ابتدای سال جاری در این خودروسازی که 52 درصد از تولیدات کل کشور را رقم زده است، از انتظار 9500 دستگاه خودرو آماده تحویل از میان 28 هزار دستگاه تعهد معوق این خودروسازی برای تعیین قیمت از سوی سازمان حسابرسی خبر داده تا قیمت‌گذای صورت گرفته و خودروها تحویل مالکان آن‌ها شود.

13 روز از آغاز محدودیت‌های کرونایی اعلامی از ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گذرد و ظاهرا این محدودیت‌ها در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و این به معنی تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و اعمال فشار اقتصادی دوچندان بر آن‌هاست.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی کشاورزی گفت: اگر قرار است قیمت محصولات دامی را در بازار پایین نگه داریم باید نهاده های مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین و هزینه های آنها را جبران کنیم. درست نیست که از یک طرف نهاده ها و هزینه های دامداران با ارز آزاد محاسبه شود و از طرفی از دامداران بخواهیم که محصولات خود را با قیمت واقعی عرضه نکنند.

بیش از دو سوم تحلیلگران ارزی حاضر در نظرسنجی رویترز معتقد به تضعیف بیشتر ارزش دلار هستند.

«سیچانلو» روستایی در 35 کیلومتری شهرستان تاکستان از توابع استان قزوین است. این روستا به دلیل نصب پنل‌های خورشیدی در سال 1386 به زیست‌محیطی‌ترین روستای ایران شهره شده است. پس از نصب پنل‌های خورشیدی قرار بود انرژی خورشید با یک سوم هزینه سایر مناطق، برق این روستا را تأمین کند، اما واقعیت این است که مدت‌هاست اهالی روستا به دلیل نداشتن برق و خراب بودن پنل‌های خورشیدی در تاریکی به سر می‌برند...

مدیرعامل متروی تهران درمورد سرانجام واریز پول اوراق مشارکت مترو توضیحاتی را ارائه کرد.

روند نزولی دلار در برابر ارزهای معتبر جهانی باز هم ادامه یافت.

همه شاخصهای مهم بورسی جهان صعودی شدند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اقدام کشور برای انتقال آب خلیج فارس تا کرمان برای تامین آب صنایع، گفت: بر اساس آمارها بخش صنعت تنها 5 درصد منابع آبی را مصرف می‌کند و در صورتی که بتوانیم همین میزان آب را از منابع آبی پیرامونی تامین کنیم، قطعا در کاهش میزان فرونشست دشتها مؤثر خواهد بود.

برای هفتمین ماه متوالی روند نزولی نرخ بیکاری در کانادا ادامه یافت.

پس از آزادسازی سهام عدالت، بازار برخی کانال های فضای مجازی برای گرفتن اطلاعات مشمولین به بهانه مدیریت سهام آنها داغ شد؛ موضوعی که مدیر مباره با پولشویی شرکت سپرده گذاری مرکزی نسبت به آن هشدار داده و تاکید کرده که اخبار مربوط به سهام عدالت از طریق همین شرکت پیگیری شود.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هفت ماهه امسال برای 3665 بنگاه پروانه بهره‌برداری صادر شده و زمینه اشتغال 62 هزار و 820 نفر فراهم شده است.