یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

حداد عادل در نشست مجازی پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: فردوسی با شاهنامه خود حماسه جاودانه‌ای آفریده که تنها متعلق به یک ملت و کشور نیست، بلکه حماسه ملت‌های منطقه اکو است.

«غلامرضا شیخ»، پدر گرانقدر شهیدان «بهزاد و شیرزاد شیخ» و «حاج باقر باقرپور»، پدر شهیدان «محمود و حسین باقرپور» به فرزندان شهید خود پیوستند.

رژیم عراق که پس از تحمل تلفات بسیار در سلسله عملیات‌های رزمندگان ایران در هشت ماه اخیر برای آزادسازی مناطق اشغالی استان خوزستان (ثامن‌الائمه (ع)، طریق‌القدس و فتح‌المبین) با کمبود نیروی انسانی مواجه شده است، با فراخواندن افراد دیگری برای حضور در ارتش این کشور، به شرکت تمامی توده‌های مردمی در جنگ با ایران اصرار می‌ورزد.

کتاب جنگ، اسارت، خانواده، کتابی پژوهشی است که با رویکرد تحکیم بنیاد خانواده، براساس طرحی پیمایشی به کوشش آیدین باقری و مهدی آهنگران به نگارش درآمده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در پیام روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، گفت: محوطه تاریخی توس برای حضور گردشگران داخلی و خارجی ساماندهی و بازپیرایی می‌شود.

پیکر محمدرضا باطنی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

آکادمی سوئدی نوبل با اسنادی که پس از 50 سال منتشر کرده از داستان پرفراز و نشیب اعطای جایزه نوبل ادبیات به «الکساندر سولژنیتسین» پرده برداشته است.

شهردار یزد با بیان این که فردوسی شاعری بزرگ و چهره‌ای ملی ولی کمتر دیده شده در المان‌های شهری یزد است، گفت: به منظور پاسداشت شعر و ادب فارسی در سال گذشته ادام به بازپیرایی بوستان وحشی بافقی شاعر محلی یزد و ساخت المان وی برای نصب در این بوستان کردیم.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های جهان به دلیل تغییرات اقلیمی در خطر نابودی قرار دارند.

مصدومیت پای «رابرت دنیرو»، ساخت فیلم «قاتلان ماه کامل» ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» را به تعویق نخواهد انداخت.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از صدور 18 فقره موافقت اصولی در استان برای ایجاد تأسیسات گردشگری در اولین جلسه کمیته فنی معاونت سرمایه‌گذاری و تأمین منابع استان خبر داد.

چهار عنوان کتاب مجموعه «چهل قصه» ویژه گروه‌های سنی خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال منتشر شد.

رییس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از نگهداری بیش از 150 نسخه ترجمه‌شده و همچنین تفاسیر و نقد «شاهنامه» فردوسی در کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: یکی از قدیمی‌ترین نسخ چاپ‌شده «شاهنامه» به «شاهنامه هوتن» مشهور است که در کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: در مورد چالش های جدیدی که از ناحیه دنیای جدید و فرایند تمدنی امروز برای موضوع ایمان باید در نظر آورد، چالش های برآمده از «سکولاریسم پلورالیستیک» است که هزاران ایمان و شبه ایمان را در کنار ایمانی دینی فعال می کند و در یک فرایند روانی (نه استدلالی)، سکولاریزاسیون جدیدی را رقم می زند.

ابوعمار، رییس مؤسسه آل البیت (ع) مادرید از آمادگی این مؤسسه برای همکاری در ایجاد مرکز تخصصی نهج‌البلاغه در اسپانیا خبر داد.

وبینار «اخلاقی زیستن از منظر عرفای اسلام و مسیحیت» 28 اردیبهشت‌ماه به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا برگزار می‌شود.