جمعه 7 اردیبهشت 1403

بررسی مبانی آموزش گردشگری در نشست کانون تفکر دانشگاه یزد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بررسی مبانی آموزش گردشگری در نشست کانون تفکر دانشگاه یزد

یزد_ ایرنا _کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد در نشست مجازی خود به بررسی سهم و نقش آموزش در صنعت گردشگری با نگاه به سند راهبری توسعه گردشگری پرداخت.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد دبیر این کانون در این نشست به تشریح پیش‌نویس اولیه نقش آموزش در سند راهبری توسعه گردشگری پرداخت.

محمد مهدی شرافت پیشنهاد کرد: چرخه سه ضلعی مشتمل بر صنعت به عنوان بخش خصوصی و بهره بردار از محصول سیستم آموزشی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نهاد حاکمیتی در آموزش عمومی و نیازسنجی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای توسعه گردشگری تشکیل شود.

وی قائل نشدن نقشی در سند راهبری توسعه گردشگری برای شهرداری‌ها و شورای شهر را از نقاط ضعف این سند توصیف کرد و اظهار داشت: در این سند برای آموزش عمومی وظایفی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما اختصاص یافته است اما متاسفانه شهرداری‌ها و شورای شهر در این سند از قلم افتاده‌اند.

عضو هیات علمی بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد هم خواستار کاربردی شدن دروس دانشگاهی و گسترش ارتباط آن با صنعت شد.

فائزه اسعدیان اضافه کرد: با گذاشتن بیشتر دروس عملی، تشکیل کمیته‌های نظارت، استانداردسازی دروس و ارتباط آن با صنعت و پررنگ شدن نقش دانشگاه در آموزش منابع انسانی، می‌توان به آموزش مناسب در صنعت گردشگری دست یافت.

هما خورشیدی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم با تأکید بر جایگاه آموزش‌های کوتاه مدت در حوزه گردشگری، گفت: فارغ از فضای فعلی و مشکلات موجود در حوزه گردشگری، باید با آموزش، قدرت تحلیل‌گری را به دانشجویان القاء کرد.

فائزه السادات میرفخرالدینی، عضوهیئت علمی بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد هم در سخنانی، آموزش گردشگران، اعتبار سنجی یادگیری برنامه‌های آموزشی دانش‌آموختگان، استاندارد کردن عملکردهای مرتبط با آموزش گردشگری، فراهم شدن زیرساخت‌های آموزش، وارد شدن تمامی ذینفعان صنعت گردشگری در آموزش و بهره‌گیری از مدل‌های متفاوت آموزشی موجود در دنیا را در این زمینه مهم ارزیابی کرد.

همچنین راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار در سخنانی بر ضرورت ایجاد برخی از واحدهای عملی مورد نیاز در سرفصل دروس رشته گردشگری، حمایت ویژه از برگزاری استارآپ های گردشگری، رویدادهای ایده محور و ایده شو با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار تاکید کرد.

سید رضا بهادری ایجاد مرکز رشد نوآوری و خلاقیت در دانشگاه‌های دارای رشته گردشگری و ارتباط شبکه‌ای این مراکز با همدیگر، به موازات تاسیس خانه آموزش گردشگری در استان را از دیگر نیازهای مهم برای توسعه این صنعت برشمرد.

دکتر محمدحسین ایران‌نژاد پاریزی، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه یزد نیز با تأکید بر اهمیت نقش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آموزش رشته گردشگری در سطوح ملی و استانی، اظهار داشت: باید متولی توسعه آموزش گردشگری نیز در این سطوح مشخص شود. وی افزود: به منظور توسعه گروه گردشگری در دانشگاه‌ها باید گرایش‌های مختلف به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.

محمد مهدی لسان صدق، مدیرعامل توسعه گردشگری استان نیز در ادامه این نشست گفت: متولی آموزش عمومی باید نهادهای عمومی جامعه نظیر شهرداری‌ها باشند و از دانشگاه بخواهند که سرفصل‌های آموزش را برای این بخش مشخص کند.

محمدعلی بهجتی اردکانی عضوهیات علمی دانشگاه اردکان در این نشست با انتقاد از کاهش سطح توانمندی‌های دانشجویان گردشگری خواستار ارزیابی دوره‌های کارآموزی آنان شد و با تاکید بر برگزاری دوره‌های عملی دانشجویان اظهارداشت: بخش تئوری آموزش‌ها بر عهده دانشگاه و بخش عملی آن ازجمله وظایف موسسات آموزشی عملی گردشگری در سطح استان است.

، علیرضا ثواچه مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد هم خواستار ایجاد فرهنگسراها یا ایجاد خانه‌های گردشگری برای کارشناسان و دانشجویان این رشته شد.

حسن اورجی عضو هیئت علمی بخش آمایش سرزمین دانشگاه یزد هم در این نشست با تأکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین و اجرای طرح‌های آموزش میدانی در حوزه گردشگری، خواستار سرمایه گذاری روی گردشگران برای آموزش و تربیت آنان به عنوان کارآفرینان بالقوه در حوزه گردشگری شد.

مرتضی بذر افشان مدیر موسسه آموزش هفت اقلیم با ارایه آماری از دانشجویان رشته گردشگری در استان گفت: در حال حاضر 6600 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی و 500 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 20 نفر در دوره دکتری مشغول تحصیلند. وی از توجه اندک به ردیف استخدامی در حوزه گردشگری ابراز تاسف کرد.

همچنین محمد مهدی رجایی فرد، کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه گردشگری سخن گفت و با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های کارورزی و بازآموزی مرتبط با علائق حال و آینده دانشجویان و فعالان عرصه گردشگری، به مواردی چون صدور بلیط و چالش‌های تورگردانی به عنوان مباحث علمی اشاره کرد.

در این نشست همچنین دکتر محمدرضا رضایی عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه یزد فعال‌سازی کانون تفکر گردشگری و خانه‌های گردشگری در ارتباط مستقیم با شهرداری را مکمل این نوآوری ارزیابی کرد و افزود: اگر چه شهرداری‌ها در کشور ما از جایگاه حاکمیتی لازم برخوردار نیستند لیکن تمرکز فعالیت‌های گردشگری در حوزه استانی می‌تواند بعد اجرایی بهتری بیابد.

دیگر عضو این کانون دکتر منصور مهینی‌زاده عضو هیات علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد هم به تفصیل درباره آئین‌نامه 5 ساله دروس گردشگری مصوب سال 95 و ترکیب رشته‌های این حوزه سخن گفت. وی با تأکید بر توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، ابراز امیدواری کرد: گروه‌های گردشگری با اغتنام فرصت از دانش آموخته‌های گردشگری استان بهره ببرند.

همچنین علی دلشاد عضو هیات علمی بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد از اضافه شدن سه درس جدید با عناوین مدیریت اقامتگاه، مدیریت رستوران و مدیریت کسب و کارهای گردشگری خبر داد و ماهیت چند رشته‌ای بودن گردشگری را زمینه‌ساز همکاری‌های بین رشته‌ای در این حوزه توصیف کرد.

*س_برچسب‌ها_س*