چهارشنبه 18 مهر 1403

برنامه‌های استاندار برای توسعه خراسان رضوی تشریح شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برنامه‌های استاندار برای توسعه خراسان رضوی تشریح شد

مشهد - ایرنا - استاندار جدید خراسان رضوی برنامه خود را برای توسعه این استان در قالب هفت گام، همزمان با تلاش معطوف بر حذف "موانع تولید، کاهش شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بهره حداکثری از ظرفیتهای بالقوه در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و تجارت بین‌المللی" تشریح کرد.

"محمدصادق معتمدیان" که در پی انتصاب علیرضا رزم‌حسینی استاندار پیشین خراسان رضوی به سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت، از استانداری خراسان جنوبی به مشهد کوچ کرد تا سکان مدیریت عالی خراسان رضوی را در دست گیرد، از حدود یک ماه پیش کار خود را با قوت و بدون وقفه در این استان آغاز کرده است.

استاندار خراسان رضوی با حضور در یک برنامه خبری، به تشریح برنامه‌های خود برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای در این استان شش میلیون و 400 هزار نفری که با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع بیشترین جمعیت ایران را پس از استان تهران در هفت درصد از مساحت کل کشور در قالب 32 شهرستان، 70 بخش و دو هزار و 540 روستا جای داده پرداخت.

معتمدیان به خوبی واقف است که خراسان رضوی منطقه‌ای مرزی و برخوردار از ظرفیتهای بیشمار برای توسعه اقتصادی و فرهنگی است و بنابراین از هر جهت می‌تواند پیشران توسعه کشور در حوزه تولید داخلی، تجارت خارجی، ترانزیت و روابط بین‌المللی باشد.

همچنین بارگاه منور و پر خیر و برکت حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا (ع) در این استان به تنهایی یکی از مهمترین عوامل توسعه خراسان رضوی محسوب می‌شود زیرا به خودی خود پیوند دهنده ارتباطات بین‌المللی و مبنا قرار گرفتن توسعه اقتصاد گردشگری، اقتصاد فرهنگ و بهبود وضعیت اجتماعی نه تنا بای این استان بلکه در سطح کشور است.

استاندار خراسان رضوی با آگاهی لازم نسبت به همه ظرفیتهای استان، برنامه‌های خود را در مدت باقیمانده از فعالیت دولت دوازدهم، بر تثبیت وضعیت موجود در عرصه تولید، رفع مشکلات مرزی و بهبود شرایط به سمت تدوین برنامه‌های میان‌مدت برای توسعه قرار داده است

معتمدیان در این خصوص گفت: برنامه‌های توسعه خراسان رضوی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب سند توسعه برای استان و شهرستانها تدوین شده و برخی از آنها در حال اجرا است.

وی افزود: وجود بارگاه منور امام رضا (ع) به عنوان مهمترین شاخص توسعه در خراسان رضوی عاملی در جهت تقویت محورهای فرهنگی و مذهبی، پیوند بین‌المللی بین پیروان مذاهب و ادیان و توسعه گردشگری مذهبی است.

مزیتهای مرزی، تاسیس گمرک جدید مرزی

استاندار خراسان رضوی همچنین به وجود افزون بر 10 درصد شاخصهای اقتصادی کشور در این استان اشاره و بیان کرد: 834 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، ظرفیتهای ترانزیتی، وجود شاهراههای ارتباطی و مسیرهای ریلی، آزادراهها و بزرگراهها، بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی از ظرفیتهای تجارت خارجی در خراسان رضوی هستند.

وی برخورداری از 530 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان را در شمال خراسان رضوی مزیتی بزرگ برای این استان به منظور ورود به بازار کشورهای آسیای میانه توصیف و بیان کرد: بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا ظرف ماههای اخیر حجم صادرات و مبادلات تجاری از طریق این مرز کاهش یافته و تعطیل موقت بازارچه‌های مرزی را در لطف‌آباد شهرستان قوچان و باجگیران شهرستان درگز سبب شده لذا فعال‌سازی آنها، اولویت استانداری خراسان رضوی است.

معتمدیان گذرگاه دوغارون واقع در شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی نیز مرزی مهم و پرسابقه برای کشور و تاثیرگذار در امر صادرات ذکر و بیان کرد: همچنین در چارچوب مصوبات کاری و اقدامات اجرایی در دست انجام، قرار است گذرگاهی جدید با نام "شمتیغ" به عنوان دومین مرز بین‌المللی برای ورود به بازار کشورهای آسیای میانه در شرق خراسان رضوی برای دسترسی به هرات در غرب افغانستان و همچنین مرزهای تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شود.

آزادسازی هفت هزار پهنه معدنی بلوکه

استاندار خراسان رضوی در ادامه بر اهمیت بخش معدن استان تاکید و بیان کرد: افزون بر هفت هزار پهنه و محدوده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که به دلایل مختلف بلوکه شده‌اند.

وی افزود: در تلاش هستیم تا پیش از پایان امسال با انتشار فراخوان عمومی برای جلب مشارکت بخش خصوصی و دیگر نهادهای مرتبط، این محدوده‌ها آزادسازی شده و سپس از منظر اکتشاف و بهره‌برداری متحول شوند.

معتمدیان ادامه داد: وجود "46 نوع ماده معدنی، 50 درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور و کمربند مس" در خراسان رضوی مزیتهایی هستند که بهره‌گیری حداکثری از آنها در قالب برنامه‌های توسعه استان با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، همکاری وزارت صمت و تعامل بین دستگاههای اجرایی در حال انجام است.

وی به توقف فعالیت نیمی از معادن خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پیرو اختیاراتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به شورای معادن استان تفویض کرده 480 معدن راکد در خراسان رضوی ظرف چند هفته آتی به مزایده گذاشته خواهند شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: فعالیت دوباره این تعداد معدن و خروج آنها از رکود فعلی، زنجیره معدنی استان را تکمیل می‌کند.

توسعه چشمگیر کشت گلخانه‌ای

وی در ادامه به کسری یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعبی در مخازن آب و سفره‌های زیرزمینی کشور اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی هم با وجود آنکه بطور طبیعی از نظر اقلیمی "خشک و کم‌آب" است ولی در تولید و عرضه بسیاری از محصولات باغی، زراعی و دامی رتبه نخست را در سطح ایران دارد.

معتمدیان افزود: بر این اساس خراسان رضوی یکی از قطبهای مهم و موثر کشاورزی در ایران است لذا با توجه به محدودیتهای آبی "اجرا و توسعه برنامه‌هایی از جمله تغییر زمان کشت، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای" با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مناطق شرقی این استان در دست پیگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: به زودی در همین چارچوب تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی به امضا می‌رسد.

استاندار خراسان رضوی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی بر این اساس معادل مساحت همه گلخانه‌های موجود در کشور است تا با این گسترش چشمگیر علاوه بر توسعه کشت محصولات، صادرات بخش کشاورزی این استان نیز افزایش یابد.

سند سازگاری با شرایط کم آبی

وی در ادامه افزود: دولت ظرف سالهای اخیر تدوین "سند سازگاری با شرایط کم آبی" را در دستور کار خود داشت لذا این سند برای نخستین بار در خراسان جنوبی تصویب شد.

معتمدیان ادامه داد: سند سازگاری با شرایط کم آبی اخیرا در خراسان رضوی به تصویب رسیده و در اولویت برنامه‌های مهم استان قرار گرفته و تکالیف دستگاههای اجرایی در حوزه تامین آب مشخص شده است.

وی این تکالیف را شامل "توسعه کشت گلخانه‌ای، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و گسترش اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق کم آب" برشمرد.

استاندار خراسان رضوی به اعتبار دو هزار میلیارد ریالی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره و بیان کرد: بر همین اساس به همه سازمان تابعه در سطح استان تکلیف شده برنامه بهره‌گیری از این سامانه‌ها را مدون و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نماند تا امکان جذب هرچه بهتر و بیشتر اعتبارات در این حوزه فراهم شود.

وی همچنین به برنامه‌های بلندمدت تامین آب برای خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: در همین راستا برای انتقال آب از سواحل دریای عمان مذاکرات با استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و وزارتخانه‌های نیرو و صمت در حال اجرا و پیگیر است.

معتمدیان همچنین از تدارک برنامه نشست آتی خود در تهران با وزیر نیرو و حضور اعضای مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با موضوع تامین آب شرب مشهد و انتقال آب از دریای عمان به استان خبر داد.

گسترش فعالیت عمرانی با اعتبارات ملی

وی گفت: در قانون بودجه ظرفیتهای خوبی برای تامین منابع مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی، فاینانس خارجی، استقراض از منابع داخلی بانکها و اختصاص آن به طرحهای ملی و بازپرداخت با ضمانت دولتی پیش‌بینی شده که در خراسان رضوی کمتر از آنها بهره‌گیری شده بنابرانی در تلاش هستیم تا دستگاههای عمرانی و بانکهای استان در این زمینه فعال شوند.

استاندار خراسان رضوی افزود: اعتبارهای متفرقه در بخشهای مختلف از جمله اعتبارات مصوبات سفرهای رییس جمهوری به خراسان رضوی نیز وجود دارند که بطور کامل جذب نشده‌اند لذا تلاش داریم این اعتبارات نیز برای تکمیل طرحهای عمرانی استان به منظور تحرک بخشی به اقتصاد و توسعه اشتغال جذب شوند.

وی در ادامه همچنین بر لزوم توجه بیشتر نسبت به وضعیت جاده‌های خراسان رضوی برای توسعه ترانزیت تاکید و بیان کرد: فعال‌سازی طرحهای راه‌سازی و راه آهن در استان نیز یکی از اولویتهای عمرانی خراسان رضوی است.

معتمدیان ادامه داد: این موضوع از طریق وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است تا اعتبارهای ملی برای طرحهای توسعه در حوزه جاده‌های خراسان رضوی جذب شود.

وی گفت: بر اساس قانون بودجه کل کشور 85 درصد از اعتبارات سالانه در وزارتخانه‌ها و 15 درصد باقیمانده در قالب اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به استانها اختصاص می‌یابد لذا به دستگاههای اجرایی در خراسان رضوی تکلیف شده با رایزنی و ارائه برنامه تلاش کنند سهم بیشتری از اعتبارات ملی متمرکز در وزارتخانه‌ها را برای استان جذب کنند.

استاندار خراسان رضوی "تامین زمین برای اجرای طرحهای ملی مسکن در استان و استفاده بیشتر از ظرفیت دستگاههای حاکمیتی خدمات‌رسان در حوزه عمرانی مناطق محروم و کم برخوردار خرسان رضوی" را از دیگر اولویتهای در دست پیگیری در چارچوب برنامه‌های خود برای توسعه این استان برشمرد.

150 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای تولید

وی در ادامه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به "جهش تولید" نیز اشاره و بیان کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید تا 150 هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب ارایه تسهیلات ارزان قیمت به 186 واحد صنعتی و معدنی در خراسان رضوی اختصاص یابد.

معتمدیان همچنین بر دیگر ظرفیتهای قابل توجه خراسان رضوی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی، صنایع غذایی و برندهای سرشناس در تولید محصولاتی مانند زعفران و کشمش تاکید و بیان کرد: یکی از اولویتها در این بخش جذب منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد این حوزه است.

وی افزود: هدف کوتاه‌مدت این اقدام تثبیت وضعیت موجود در تولید و اشتغال و در میان‌مدت افزایش تولید در خراسان رضوی است.

کرونا

استاندار خراسان رضوی همچنین به بحران فراگیر شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر همه برنامه‌ها و روندها در تمامی بخشهای جامعه اشاره و بیان کرد: گفت: براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت از وضعیت استانها در خصوص شیوع کرونا، 19 شهرستان در خراسان رضوی وضعیت قرمز و 13 شهرستان وضعیت نارنجی دارند.

وی ادامه داد: ظرف هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری بیماران بدحال در بخشهای آی. سی. یو بیمارستانها و مرگ ناشی از بیماری کوید 19 در کل کشور و همچنین خراسان رضوی روند افزایشی داشت بطوری که اکثر شهرستانهای 32 گانه این استان را در وضعیت قرمز قرار داد.

معتمدیان گفت: تقویت و انسجام "ستاد استانی مقابله با کرونا" در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت و چهار کمیته برای تقسیم‌بندی فعالیتها و نظم آنها ذیل این ستاد تشکیل شد که منجر به اقداماتی مطلوب شده است.

وی افزود: محدودیتها و ممنوعیتهایی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا از ابتدای آذر ماه جاری اعمال شده که از جمله آنها اجرای محدودیتهای هوشمند بر رفت و آمد بین‌شهری و داخل شهری، تعطیلی مراکز آموزشی، محدودسازی حضور کارمندان در ادارات و توقف موقت فعالیت مشاغل به جز مشاغل ضروری بوده‌اند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشها، پیرو این اقدام 94 درصد ادارات و دستگاههای اجرایی، 80 درصد اصناف، 100 درصد مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی در سطح این استان ممنوعیتها، محدودیتها و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

وی گفت: همچنین در این مدت 75 درصد شهروندان خراسانی منع رفت و آمد را در داخل شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی و 95 درصد آنها خودداری از رفت و آمدهای بین‌شهری را در خراسان رضوی رعایت کرده‌اند.

معتمدیان فعالیت اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا را در خراسان رضوی از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون برای اجرای محدودتیهای سراسری "بسیار مطلوب" ارزیابی و بیان کرد: ماموران فرماندهی انتظامی استان هم در این مدت با روی گشاده و رافت اسلامی بدون هیچ تنشی مصوبان قانونی را اعمال و عمده شهروندان خراسانی نیز پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

وی افزود: همچنین بسیجیان خراسان رضوی در اجرای "طرح ملی سلامت محله" پیشگام بودند و کادر درمان و پزشکی و رسانه‌های استان نیز برای رعایت محدودیتهای و ممنوعیتهای کرونایی تلاش مضاعفی را در این مدت ایام نشان دادند.

استاندار خراسان رضوی به تاثیر 51 درصدی اجتماعات دوستانه مردم و محافل خانوادگی در انتقال و شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اشاره و بیان کرد: از عموم مردم خواست می‌شود از برگزاری هرگونه دورهمی و جشن خانوادگی با جدیت پرهیز کنند تا وضعیت کشور از لحاظ بحران کرونا به شرایط عادی بازگردد.

وی ادامه داد: با اجرای محدودیتها و ممنوعیتهای سراسری در کشور از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون شاهد کاهش ابتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از بیماری کووید 19 در خراسان رضوی هستیم.

معتمدیان گفت: امید است با رعایت دقیق و کامل پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم و رعایت جامع محدودیتها و ممنوعیتهای مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، آمارهای ابتلا به این ویروس و بیماری و مرگ ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*