شنبه 29 اردیبهشت 1403

بعیدی‌نژاد اظهارنظر مداخله جویانه سفیر آمریکا را بی‌شرمانه خواند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بعیدی‌نژاد اظهارنظر مداخله جویانه سفیر آمریکا را بی‌شرمانه خواند

لندن - ایرنا - سفیر ایران در انگلیس با یادآوری ناآرامی‌های اخیر در آمریکا و سرکوب معترضان به نژادپرستی توسط پلیس این کشور، اظهارنظر همتای آمریکایی خود درباره یکی از محکومان پرونده محیط زیستی در ایران را بی‌شرمانه خواند.

«حمید بعیدی‌نژاد» روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: سفیر آمریکا در انگلیس که هم‌وطنانش با سردادن شعار «سیاهان مهم هستند» به طرز بی‌رحمانه‌ای در داخل آمریکا سرکوب می‌شوند، باید از خود شرم کند که درباره بازداشت شهروند ایرانی دروغ می‌گوید.

وی سپس این پرسش را مطرح کرد: آیا او از پنجره‌، ده‌ها هزار شهروند لندن را که از آمریکا می‌خواهند خشونت علیه افراد بیگناه را پایان دهد و به حقوق بشر احترام بگذارد نمی‌بیند؟

پیش از این «وودی جانسون» سفیر آمریکا در لندن در توئیتی بازداشت «مراد طاهباز» در ایران را ناعادلانه خوانده و خواستار آزادی وی شده بود.

طاهباز یکی از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی است که به جرم «همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران برای جاسوسی به نفع سیا و موساد» در بازداشت به سر می‌برد. او در کنار سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده بودند که در 36 جلسه در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند.

رأی بدوی پرونده این متهمان 29 آبان توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد که براساس آن متهمان از 4 تا 10 سال حبس محکوم شدند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه گفت، بی‌سابقه‌ترین ارزیابی کارشناسی از سوی نهادهای نظامی و اطلاعاتی کشور در این پرونده انجام شده است. وی 29 بهمن‌ماه از قطعی شدن احکام صادره خبر داد که آرای بدوی عینا در دیوان عالی کشور تائید شدند.

براساس حکم دادگاه، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به 10 سال حبس، هومن جوکار و طاهر قدیریان به هشت سال حبس، سام رجبی تبریز و سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی به 6 سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به چهار سال حبس محکوم شدند و اتهام همگی همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم است.

از بین محکومان این پرونده فقط عبدالرضا کوهپایه اواخر اسفند 98 به مرخصی رفت که در نهایت مشمول عفو و آزاد شد. 2023

*س_برچسب‌ها_س*