یک‌شنبه 15 مهر 1403

بودجه استان یزد کاهش یافت؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

در حالی که رسانه های محلی استان یزد با استناد به جداول بودجه سال 1402 از کاهش 21 درصدی بودجه این استان خبر داده و آن را بیانگر ضعف تیم اقتصادی دانسته اند رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این موضوع را نادرست شمرده است.

در خبرها آمده بود که بودجه استان‌ها در سال 1402 با توجه به تورم، با فاصله قابل توجهی از هم تغییر کرده و در میان 31 استان، منابع بودجه 21 استان، با توجه به تورم، کاهشی بوده و رشد حقیقی منفی داشته است.

بر اساس رشد حقیقی بودجه استانی، یزد با رشد منفی 21.5 درصدی، بیشترین کاهش را داشته و آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اصفهان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با این حال در قانون بودجه 1402، تنها 10 استان، افزایش حقیقی بودجه را تجربه کرده‌اند؛ بوشهر با رشد نزدیک به 50 درصدی، بیشترین رشد را به نام خود ثبت کرده و گیلان، خوزستان و زنجان نیز در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

درباره این خبر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: خبر کاهش بودجه استان به هیچ وجه درست نیست و بهترین وضعیت را در پیشبرد طرح‌های عمرانی شاهدیم.

مجید دهقانی زاده با اشاره به رشد 37 درصدی اعتبارات ابلاغی استان در سال جاری اظهار داشت: علاوه بر این اعتبارات، مجموع اعتبارات خارج استانی در قالب سفر رئیس جمهور نیز به بودجه استان افزوده شده است.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار در این بخش، ناترازی بودجه است، به این مفهوم که رشد اعتبارات بدون در نظر گرفتن تحقق منابع، در رشد تورم و سفره مردم خواهد گذاشت که در این راستا کنترل ناترازی و انضباط بودجه ای بصورت جدی مدنظر قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت یزد با بیان اینکه سیاست دولت، انقباظی بودن کلان بودجه است تا نتایج آن در سفره های مردم و کنترل تورم مشاهده شود، تصریح کرد: بر همین اساس، اعتبارات استانها متناسب با واقعیت ها در نظر گرفته شد و این امر به مفهوم کاهش اعتبارات استان یزد نیست.

دهقانی زاده افزود: علاوه بر رشد 37 درصدی اعتبارات ابلاغی استان و اعتبارات سفر استانی رئیس جمهوری به یزد، در 2 سال اخیر چهار هزار میلیارد تومان کمک اعتباری به استان پرداخت شده که بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد تومان آن در قالب کمک سازمان برنامه و بودجه و برای تکمیل طرح‌های استان بوده است.

وی با بیان اینکه اگر برخی اعتبارات متفرقه نظیر معادن را در نظر گرفته شود که معادل با بخش اعتبارات استانی یزد است، اعتبارات این استان به میزان 20 یا 30 درصد بالاتر از تورم خواهد بود، درباره تعهد نسبت به احقاق حقوق استان هم گفت: در سال گذشته شاهد تخصیص بالای 75 درصدی اعتبارات استانی بوده ایم در حالی که این میزان در سال‌های قبل‌تر حداکثر 40 درصد بوده است.

این مسئول تأکید کرد: در حال حاضر بهترین وضعیت را در پیشبرد پروژه ها داریم که بهره برداری از طرحهای مختلف بیانگر این وضعیت در سراسر استان یزد است.

--> اخبار مرتبط