یک‌شنبه 15 مهر 1403

بیش از 400 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 400 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر 431 بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری هستند که 90 نفر از آنان را بیماران بد حال بستری در بخش آی سی یو تشکیل می‌دهند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع موج سوم بیماری کرونا در این استان افزود: هر چند پیش تر، وضعیت این بیماری در شهرهای ابهر و خرمدره از شدت بالایی برخوردار بود اما با اقدامات به موقع این وضعیت مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: بیمارستانهای استان به حد اشباع پذیرش بیماران کرونایی نرسیده است درحالیکه شمار مبتلایان با شیب ملایم در حال افزایش است.

آرمانی کیان، با تاکید بر اینکه رعایت نکردن پروتکل ها و بی توجهی از سوی مردم، به ویژه استفاده نکردن از ماسک، دردسرهای زیادی را در ارتباط با شمار مبتلایان کرونایی ایجاد خواهد کرد، افزود: ظرفیت بیمارستان های استان، به لحاظ تخت و کادر درمان محدود بوده و همکاری عموم مردم در مدیریت بهتر این بیماری بسیار حیاتی است.

این مسؤول علل افزایش مبتلایان در موج سوم این بیماری کشنده را مسافرت های شهروندان، تجمعات والدین در بازگشایی مدارس و بی توجهی افراد به پروتکل های بهداشتی اعلام کرد و گفت: حتی برگزاری مراسم های مختلف زیر زمینی نیز از عوامل دیگر بروز و افزایش شمار مبتلایان به کووید - 19 بوده است.

وی اظهار داشت: از طرفی در تعطیلات دهه آخر صفر نیز عده ای سفرهای زیارتی و سیاحتی را در شرایط کرونایی کشور مورد توجه قرار داده اند که بروز همین مساله می تواند شمار مبتلایان به کرونا را به مراتب افزایش دهد که شرایط سختی را بوجود می آورد.

آرمانی کیان، با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد اغلب شهروندان زنجانی برای در امان ماندن از بیماری کشنده کووید _19 از ماسک استفاده می کنند، افزود: عده ای از مردم با عادی انگاری شرایط تصور می کنند این بیماری کم رنگ شده در صورتی که اقدام ناصحیح آنان منجر به ورود به منطقه بیماری محسوب می شود.

وی اضافه کرد: شمار مبتلایان در حال افزایش است و از طرفی به این مهم باید توجه داشت که بیماران زمینه ای بیش از گروه های دیگر در معرض ابتلا به این نوع بیماری قرار دارند، چرا که ابتلای آنان حتی به بیماری سرماخوردگی نیز می تواند وضعیت را تشدید کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورت ابتلای افراد به بیماری سرماخوردگی نیز توصیه می شود چندان در محیط خارج از منزل تردد نداشته باشند، استراحت را مد نظر قرار دهند تا از انتشار بیشتر ویروس به دیگر افراد مستعد جلوگیری شود.

بیماران کرونایی در زنجان بصورت متمرکز در بیمارستان ها پذیرش می شوند

این مسؤول با بیان اینکه با سازو کارهای انجام شده بیماران کرونایی در استان بصورت یک سیستم متمرکز در بیمارستان های استان پذیرش می شوند، ادامه داد: هم اکنون این بیماران در بیمارستان های استان متناسب با ظرفیت موجود پذیرش می شوند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طبق پروتکل های جدید اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیمارستان ها موظفند تا جای ممکن بیماران غیر کرونایی به ویژه موارد ضروری و اورژانس را نیز پذیرش کنند، گفت: در شرایط حال کرونایی، نمی توان از درمان بیماران غیر کرنایی نیز غافل بود و بر این مبنا، طبق برنامه ریزی ها خدمت رسانی به گروه‌های هدف در حال انجام است.

آرمانی کیان افزود: در صورت افزایش شدت بیماری و شمار مبتلایان به کووید - 19 در استان ساز و کارهای لازم برای انتقال و بستری بیماران در بخش های دیگر بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون رفتار و انتقال ویروس متفاوت از قبل شده است، اضافه کرد: موارد و مراجعات نشان می دهد این ویروس خانوادگی همه را مبتلا می کند و در موارد حادتر یک تا 2 نفر از اعضای یک خانواده را به کام مرگ می فرستد که رخدادی بسیار تلخ و تاسف بار است.

استان زنجان 2 هزار تخت بیمارستانی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*