چهارشنبه 25 مهر 1403

تامین سوخت دغدغه کمباین‌داران فارس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تامین سوخت دغدغه کمباین‌داران فارس

شیراز - ایرنا - بسیاری از کمباین‌داران در استان فارس دغدغه تامین سوخت برای ماشین آلات کشاورزی خود دارند، این موضوع روز چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی فارس مطرح و راهکارهای برون رفت از مشکلات تامین سوخت مورد نیاز کمباین‌داران و ماشین آلات سنگین کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

در نشست شورای کشاورزی استان فارس که امروز چهارشنبه آخرین روز اردیبهشت ماه 99 برگزار شد موضوعات مهمی از جمله لزوم تقویت رابطه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با بخش کشاورزی، انجام تحقیقات علمی مورد نیاز این حوزه، تکمیل طرح های آبخوان داری و آغاز پروژه های جدید در این خصوص، بررسی مشکلات کارخانه قند فسا مطرح شد اما مشکلات کمباین داران و تراکتورداران این استان در تامین سوخت مورد نیاز در فصل برداشت محصولات کشاورزی پررنگ ترین بخش این جلسه بود.

برای تامین سوخت به قاچاق روی آوردیم

مدیر عامل تعاونی کمباین داران استان فارس چهارشنبه در شورای کشاوزی استان فارس گفت: تخصیص کارت سوخت به ماشین آلات کشاوزی این استان موضوع بسیار مهمی است که مسولان ارشد فارس باید به آن توجه جدی کنند.

محمد جعفری افزود: روند کنونی تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی فارس به گونه ای سخت و دشوار است که فعالین این بخش سوخت مورد نیاز خود را از بازار قاچاق تهیه می کنند.

وی ادامه داد: در روند کنونی سوخت مود نیاز کمباین و تراکتورهای کشاورزی بصورت سه ماهه آن هم با مراجعه به سایتی که به همین منظور ایجاد شده که در بسیاری موارد نیز قطع است تامین می شود.

وی اضافه کرد: دشورای این فرآیند به گونه ای است که 90 درصد ماشین آلات کشاورزی فارس در 3 ماهه گذشته نتوانسته اند از این سهمیه بهرمند شوند.

وی پیشنهاد کرد: باید ساز و کاری تعریف شود که ماشین آلات کشاورزی هم مانند سایر خودروها از کارت سوخت بهرمند شوند.

ما را باور ندارند

مدیر عامل تعاونی کمباین داران فارس با بیان اینکه بیش از سه هزار و 600 دستگاه کمباین در این استان وجود دارد که به جز خدمات دهی به کشاورزان فارس سایر استان های همجوار را نیز پوشش می دهند، گفت: اوضاع تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی به گونه ای است که انگار مسولان کشوری هرگز به بخش کشاورزی باور ندارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کمباین داران برای بهرمندی از سوخت باید هر سه ماه یکبار در سامانه ای که به این منظور ایجاد شده و در اغلب موارد هم قطع است ثبت نام کنند که این کار با توجه به حضور مداوم آنها در فصل برداشت در اراضی کشاورزی و.... سخت است.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر سوخت مورد نیاز بسیاری از ماشین آلات کشاورزی از طریق دلالان سوخت قاچاق تامین می شود.

وی اظهار داشت: اوضاع به گونه ای است که اگر کارت سوخت به ماشین آلات کشاورزی تخصیص یابد حاضریم به جای سهمیه یارانه ای از گازوئیل آزاد استفاده کنیم و تنها خواسته مان در شرایط کنونی دادن کارت سوخت است.

استاندار فارس: مشکل سوخت ماشین آلات کشاورزی فارس سریعا رفع شود

استاندار فارس در ادامه این جلسه گفت: بخش سنگینی از کار کشاورزی این استان با استفاده از ماشین آلات انجام می شود و مالکین این ماشین آلات چرخ اقتصاد این بخش را به حرکت در می آورند.

عنایت الله رحیمی افزود: لازم است در زمینه تامین سوخت این ماشین آلات کار ملی انجام گیرد بگونه ای که یک دستگاه از این ماشین‌ها در هر کجای ایران بتواند سوخت گیری کند.

رحیمی تاکید کرد: بیشترین تعداد ماشین آلات کشاورزی در مقایسه با سایر استان ها در فارس وجود دارد و در زمینه تخصیص سوخت این ماشین آلات باید درست و منطقی عمل و روند آن تسهیل شود.

رفتن به سمت قاچاق منطقی نیست

وی اضافه کرد: هرگز نباید کمباین داران این استان به دلیل سختی های موجود در تامین سوخت به سمت استفاده از سوخت قاچاق بروند و این روند اصلا منطقی نیست.

رحیمی با اشاره به مشکل تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی در این استان اظهار داشت: یکی از راهکارهای رفع این مشکل اختصاص کارت سوخت به این ماشین آلات سنگین است.

وی خطاب به مدیران ارشد دستگاه های حاضر در شورای کشاورزی این استان گفت: سریعا مشکل این قشر باید حل شود و یکی از راهکارهای تامین کارت سوخت و یا تخصیص سوخت از طریق کارت بانکی به ماشین آلات کشاورزی فارس بررسی و روش عملی تر سریعا اجرایی شود.

استاندار فارس در پایان تاکید کرد: باید سعی شود با تعامل مثبت و گرفتن نظر کارشناسی اقدامی را اجرایی کرد که وقت کمباین داران و تراکتورداران این استان در زمان اوج کار آنها و برداشت محصولات به دلیل عدم دسترسی آسان به سوخت تلف نشود و همچنین آنها به سمت استفاده از سوخت قاچاق نیز نروند.

انجام 300 پروژه تحقیقات کشاورزی در فارس

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در ادامه این جلسه گفت: در قالب طرح نظام نوین ترویج بخش کشاورزی، فارس به 6 ناحیه تقسیم و برای هر ناحیه 15 محقق معین تعیین شده است.

ابراهیم زارع افزود: این استان بیشترین حجم فعالیت را در خصوص نظام نوین ترویج بخش کشاورزی در سطح کشور داشته است.

وی ادامه داد: علیرغم شیوع بیماری کرونا کار آموزش و تحقیقات در بخش کشاورزی فارس تعطیل نشده بگونه ای که با استفاده از فضای مجازی فیلم های آموزشی تهیه و برای بهره برداران ارسال شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 300 پروژه پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در حال انجام است.

زارع عنوان کرد: 22 مشکل بخش کشاورزی فارس شناسایی و تهیه نقشه راه برای برون رفت از این مشکلات در دست اقدام است.

کار تحقیقات باید تقاضا محور باشد

استاندار فارس در این باره گفت: کار تحقیقات در بخش کشاورزی باید تقاضا محور و بخش خصوصی طالب و خواهان آن باشد.

رحیمی افزود: تا ابد که نمی توان با اعتبارات دولتی کار پژوهش را به پیش برد و با روش کنونی زیاد نمی توان در این حوزه به دستاورد ممتازی دست یافت.

در ادامه این جلسه به انجام کارهای آبخوان داری در نقاط پرجمعیتی مانند تنگ دروازه قرآن و محله سعدی شیراز تاکید شد تا ضمن کاهش خطرات ناشی از سیلاب بتوان روان آبها را در این مناطق مهار کرد.

لزوم اجرای آبخوان داری در 120 نقطه فارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: 120 نقطه در سطح استان برای آغاز اقدامات آبخوان داری توسط مرکز تحقیقات بخش کشاورزی و منابع طبیعی فارس شناسایی شده است.

محمدمهدی قاسمی افزود: با توجه به کم هزینه بودن اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری لازم است که عمیلات اجرایی چند طرح با اهمیت تر در سال 99 آغاز شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این خصوص گفت: انجام پروژه آبخوان داری در تنگ قرآن شیراز در دست مطالعه و برگزاری مناقصه است.

شهرام منتصری افزود: پیش بینی می شود در نیمه سال 99 کلنگ آغاز عملیات اجرایی آبخوان داری تنگ دروازه قرآن شیراز به زمین زده شود.

بازهم مشکلات کارخانه قند فسا

بررسی مشکلات کارخانه قند فسا که پیش تر نیز در دستور کار شورای کشاورزی فارس قرار داشته از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که رییس سازمان جهاد کشاوزی استان فارس در این خصوص گفت: این کارخانه حدود 15 میلیارد تومان بدهی دارد که به نظر باید فکری برای این موضوع کرد.

استاندار فارس نیز در این رابطه گفت: اگر با توجه به تزریق نقدینگی و یا تغییر در هیات مدیره کارخانه قند فسا امکان رفع مشکلات این واحد تولیدی وجود دارد این اقدامات سریعا انجام شود.

رحیمی اظهار داشت: نباید اجازه داد مشکلات این کارخانه به بروز معضلات امنیتی و اجتماعی دامن بزند و از این جهت باید سریعا این مشکل رفع شود.

تغییر تدریجی ذائقه جامعه به سمت استفاده از محصولات ارگانیک

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری این نشست گفت: ذائقه جامعه کم کم در حال سوق به سمت استفاده از محصولات استاندارد و گواهی شده کشاورزی است.

حسین پژمان افزود: پیش بینی کشت 2 ممیز 3 میلیون تن تولیدات گیاهی گواهی شده در 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس انجام شده که حدود 900 هزار تن آن مصرف داخل استان و مابقی به استان های دیگر صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 27 هزار و 500 نفر متقاضی بهره برداری از 80 هزار هکتار محصول گواهی شده در این استان هستند که با تکمیل این طرح برای حدود 70 هزار نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

لزوم انجام فرهنگ سازی در حوزه محصولات کشاورزی گواهی شده

استاندار فارس در ادامه به تولید محصولات استاندارد و گواهی شده اشاره کرد و گفت: تولید هشت محصول ارگانیک در این استان مدنظر قرار دارد و باید جهاد کشاورزی، شهرداری ها و دانشگاه علوم پزشکی در این استان کمک کنند که هم فرهنگ سازی لازم در این باره انجام و هم محصولات گواهی شده با قیمت مناسب روانه بازار شوند.

وی تولید محصولات ارگانیک را موجب افزایش سطح سلامت مردم و تضمینی برای صادرات بهتر محصولات کشاورزی فارس دانست و گفت: بخش خصوصی باید در زمینه تولید محصولات کشاورزی گواهی شده بیشترین نقش را داشته و نهادهای دولتی باید تنها تسهیل گر امور باشند.

رحیمی بر به حداقل رساندن استفاده از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در تولیدات کشاورزی فارس نیز تاکید کرد.

*س_برچسب‌ها_س*
تامین سوخت دغدغه کمباین‌داران فارس 2