جمعه 14 اردیبهشت 1403

تامین 100 همت به روش تهاتر نفت برای 5 پروژه ریلی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
تامین 100 همت به روش تهاتر نفت برای 5 پروژه ریلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، بعد از ظهر امروز در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته وزارت راه، اظهار داشت: روز گذشته در نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کردیم، در بخش ریلی دو مشکل وجود دارد یکی بخش علائم و ارتباطات و سیگنالینگ که عموما از سال 1385 به بعد در خطوط جدید کار نشده است چون منابع مالی کم بوده است، ما سعی کردیم، پیرو اقدامات برای تولید ریل ملی و سوزن در داخل، در راستای خودکفایی در بخش سیگنالینگ با شرکت‌های ایرانی که سابقه خوبی دارند قرارداد منعقد کنیم در این باره با صاایران وزارت دفاع مذاکراتی انجام شد که تفاهم‌نامه منعقد کردیم برای خطوط ریلی جدید اجرای سیگنالینگ در داخل کشور انجام شود.

وی اضافه کرد: سوزن ریل در داخل می‌سازیم و از خارج وارد نمی‌کنیم.

خادمی بیان کرد: زیرسازی ریلی از محل اتصال خطوط اصلی به آنتنی و اتصال به کارخانه‌های شرکت‌های دارای بار توسط بخش خصوصی اجرا می شود روسازی را ما می‌سازیم.

وی گفت: روز گذشته برای 2 الی 3 آزادراه موافقت‌نامه اولیه انجام دادیم که شامل آزادراه پردیس به هراز تا امام زاده هاشم، ادامه آزادراه غرب از همدان تا کرمانشاه و آزادراه ارومیه - تبریز است که سرمایه گذاری جدید وارد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه ریلی سیاست این بود که فاز بهره‌برداری و فاز تکمیلی داشتیم‌. در برخی خطوط هم الان این وضعیت است در دولت قبل در راه‌آهن یزد - اقلید 5 ایستگاه ساخته و افتتاح شد تا بعداً 3 ایستگاه ساخته شود در دولت قبل تفکر بر این بود که پروژه‌ای که اجرا شده بهره‌برداری شود. به هر حال ارزش این پروژه 20 هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: سیلاب سال 98 خیلی سنگین رخ داد این مسیر ریلی چون جدیدساز بود و سیستم نگهداری در آنجا مستقر نبود دچار اشکال شد و نیاز به ترمیم پیدا کرد.

وی افزود: اما امروز سیاست فعلی این است که خطوط کاملا تکمیل شده تحویل شود. این منابع بیشتری می‌طلبد و زمان بیشتری می‌برد. الان تنظیم خط کامل صورت می‌گیرد و تکمیل می‌شود.

وی گفت: در ابرپروژه‌ها دو سطح برای افتتاح پروژه تعریف می‌شود. امکان استفاده از خطوط تازه‌ساخت وجود دارد اما خط‌آهن زاهدان - خاش100 درصد تکمیل و تحویل راه‌آهن شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زیرساخت‌های کشور برای ترانزیت بار و مسافر تکمیل نیست، ما منابع پایداری برای تکمیل پروژه‌ها نداریم در عین حال ما ایمن‌ترین و راحت‌ترین کریدورهای ترانزیتی داریم‌، در کشورهای اطراف ما و خاورمیانه رقابت کریدورها وجود دارد، ما باید این کریدورهای خود را تکمیل کنیم که با اعتبارات عمرانی سازمان برنامه امکان‌پذیر نیست.

خادمی اضافه کرد: روزی ما در کشور 10 هزار کیلومتر بزرگراه و 10 میلیون خودرو داشتیم امروز 40 میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت داریم اما بزرگراه‌ها و آزادراه‌های ما 4 برابر نشده است.

وی درباره استفاده از ظرفیت تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی به فارس گفت: طرحی خدمت رهبر انقلاب فرستاده شد و ایشان پس از بررسی تعدادی از مسیرهای ریلی که می‌توانند بار بیشتری انتقال دهند و عموما کریدورهای شمال - جنوب کشور هستند مشخص کردند.

وی گفت: 5.9 میلیارد یورو از محل فروش نفت برای پروژه‌های رشت - آستارا، کریدور شرق از چابهار تا مشهد، کریدور رفع گلوگاه جنوب کشور و راه‌آهن درود به خرم آباد و راه آهن شیراز به بوشهر و اتصال به بنادر جنوب کشور از این پروژه‌ها است

وی اضافه کرد: قراردادهای در یک سال گذشته منعقد شده است، 100 هزار میلیارد تومان قرارداد در این باره انجام شده است انتخاب پیمانکار انجام شده است بخشی از پروژه‌ها توسط بخش خصوصی و بخشی توسط قرارگاه خاتم اجرایی می‌شود همچنین تجهیز کارگاه‌ها صورت گرفته است و این پروژه‌ها شامل 2400 کیلومتر خط ریلی است که ظرفیت خطوط ریلی ما را 2 برابر می‌کند و از 50 میلیون تن به 94 میلیون تن بار می‌رسد و شرایط ترانزیت بار از ایران فراهم می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ترکیه هزینه عوارض آزادراهی 11 برابر ما است و ما رقم زیادی دریافت نمی‌کنیم.

خادمی گفت: الان 3300 کیلومتر خط آهن در دست ساخت و 6300 کیلومتر خطآهن در دست مطالعه داریم‌.

وی افزود: 180 هزار میلیارد تومان قرارداد داریم که 100 هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت استارزش این قراردادها 500 هزار میلیارد تومان است.

سال گذشته بودجه 29.6 هزار میلیارد تومان دریافت کردیم. امسال هم 24 هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است.

وی گفت: ادامه آزادراه اصفهان - شیراز تا بوشهر ادامه می‌دهیم، قطعه هشتم آزادراه اصفهان - شیراز قطعه اول آزادراه شیراز - بوشهر است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید معاون وزیر راه و شهرسازی خیرالله خادمی هفتمین نمایشگاه حمل و نقل این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است