شنبه 1 اردیبهشت 1403

تاکید برحل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
تاکید برحل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز سه شنبه 21 تیر پارلمان به ایراد نطق های خود پرداختند.

مهمترین مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان در ادامه آمده است:

حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک دهه ولایت و گرامیداشت روز عفاف و حجاب، گفت: اندیشیدم چه کسی را در این خصوص مخاطب قرار دهم؟ آیا وزیر اقتصاد، صمت و جهاد کشاورزی، یا معاون اقتصادی و دستیاری اقتصادی رئیس جمهور و یا رئیس سازمان برنامه و بودجه، یا فرمانده اقتصادی دولت و معاون نخست؟ دیدم هیچ یک راهگشا نیست از این رو تنها مخاطب من شخص رئیس جمهور انقلابی خواهد بود.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به رئیسی اظهار داشت: مجلس انقلابی حامی شما و قدردان جهاد شبانه روزی و امیدآفرینی و نیز ناظری امین بر اقدامات و عملکرد دولت شما است از این رو برادرانه عرض می کنم گرانی مسأله ای است و گرانفروشی مسأله دیگری است.

حسن شجاعی در ادامه با بیان اینکه امروز گرانی مسأله اصلی کشور است، عنوان کرد: متأسفانه رفتار دولت شما نشان می دهد مسأله اصلی کشور را گرانفروشی می دانند که می تواند آینده اقتصادی کشور را دچار چالش خطرناکی کند و توضیح آن که سیاست قیمت گذاری کالا و خدمات با دخالت دولت در سازوکار بازار و قیمت گذاری دستوری شاید در کوتاه مدت به کنترل قیمت و حمایت موقت از مصرف کننده منجر شود اما در میان مدت با شکستن کمر تولید به گرانی دامن خواهد زد و به افزایش شدید قیمت خواهد انجامید و دولت با مصرف ارز، مضطر به واردات خواهد شد و در نتیجه آمار بیکاری بالا و سرمایه به سمت بخش های مخرب خواهد رفت و آسیب اصلی متوجه مردم عزیز خواهد شد.

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز هزینه تمام شده تولید دام حدود 120 تا 140 هزار تومان است و قیمت دستوری اعمال شده همراه با جلوگیری از صادرات، 85 هزار تومان است که برای کنترل قیمت گوشت اعمال می شود. چگونه ممکن است دامدار 140 هزار تومان هزینه کند و 85 هزار تومان بفروشد؟ از این رو است که امروز همه دامداران، حتی دام های مولد خود را راهی کشتارگاه می کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در میان مدت با کاهش تولید، به کمبود گوشت و افزایش جهشی قیمت خواهیم رسید و دولت با مصرف ارز فراوان برای تأمین نیاز کشور مجبور به واردات دام خواهد شد در حالی که تولید از بین رفته، بیکاری افزایش یافته و سرمایه به سمت بخش های مخرب حرکت کرده و قیمت گوشت به همان میزانی رسیده که از آن می ترسیدیم و پرهیز می کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چگونه ممکن است در ابتدای زنجیره تولید، قیمت آزاد و در انتهای مسیر اسیر تصمیمات حاکمیتی باشد و نه تابع قواعد بازار، یادآور شد: از این رو است که مبارزه با گرانفروشی بدون مبارزه با گرانی در عمل مبارزه با تولید و در نهایت آسیب به مردم و صدمه زدن به کشور است.

شجاعی علی آبادی افزود: راه حل این است که مبارزه با گران فروشی یک کار نظارتی - پلیسی بوده و مبارزه با گرانی یک کار علمی - سیاستی است. اگر با کار علمی و سیاستی به ریشه گرانی نپردازیم، سیل گرانی امکان مبارزه نظارتی پلیسی با گرانفروشی را از بین خواهد برد از این رو دولت برای جلوگیری از گرانی به جای سیاست کنترل قیمت از طریق قیمت گذاری دستوری باید به کنترل نرخ تورم بپردازد.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در ادامه با تأکید بر اینکه کنترل نرخ تورم یا از طریق سیاست مدیریت خلق نقدینگی باید انجام شود و یا از طریق مدیریت نرخ ارز، گفت: شاید اراده دولت نه ولی رفتار دولت در عمل، نه آن است و نه این. نه به صورت کامل به الزامات مدیریت خلق نقدینگی پایبند است و نه به الزامات مدیریت نرخ ارز از این رو عملا دولت و وزارتخانه های آن، برای مبارزه با گرانفروشی بسیج شده اند.

وی همچنین با بیان اینکه مبارزه در برابر سیل گرانی به سرانجام نمی رسد و همچنان گرانی مردم رنج دیده ما را می آزارد، ابراز د اشت: اما با اتخاذ سیاست های درست، طبعا برای جلوگیری از آسیب به مردم سیاست های حمایتی به صورت مؤثر باید اجرا شود. از اقشار کم توان یا ناتوان به صورت جدی باید حمایت شود تا از دوران گذار عبور کنیم.

رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به رئیسی خاطرنشان کرد: بر مرکب کار علمی و کارشناسی، بنشینید و برای دوران گرانی بسته های حمایتی مؤثر پیش بینی کنید. با مردم سخن بگویید و افکار عمومی را قانع کنید در غیر این صورت، اسب چموش کار غیرعلمی و غیرکارشناسی کشور را به زمین خواهد زد.

هادی بیگی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: همیشه یک سوالی در ذهن مردم بوده است که ما این همه ثروت اعم از نفت، گاز، معدن، ساحل، دریا و موقعیت جغرافیایی مناسب داریم پس چرا باید وضعیت ما اینگونه باشد؟ برای پاسخ به این سوال چند مثال می زنم و چون کمیسیون تخصصی بنده انرژی است در این حوزه مثال خواهم زد.

بیگی نژاد افزود: بنا بر آنچه که خود وزارت نفت اعلام کرده است روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز فلر می شود فرض بگیریم رقم همین بوده و بیشتر نیست به قیمت امروز محاسبه می کنم سالانه حدود 164 هزار میلیارد تومان گاز بیخود می سوزد اگر این گاز جمع آوری و وارد پتروشیمی شود ارزش آن چندبرابر خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فقط شرکت ملی نفت با حدود 10 طرح بهینه سازی می تواند سالانه قریب به یک میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد کند این طرح ها الان هم موجود است اراده انجام کار هم شکل گرفته است و دارد روبه جلو می رود بقیه طرح ها و معاونت های وزارت نفت هم اگر بخواهیم حساب کنیم رقم خیلی بیشتر از این خواهد شد در کشور روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تحویل پالایشگاه ها داده می شود از این میزان حدود 25 درصد تبدیل به نفت کوره می شود نفت کوره در بیشترین حالت خود 60 درصد نفت خام قیمت دارد یعنی ما پالایشگاه می سازیم و نیرو هم استخدام می کنیم با سختی نفت را پالایش می کنیم که محصول با ارزش کمتری تولید کنیم و این درست و منطقی است؟

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در صورتی که با احداث مینی پالایشگاه ها یا مینی پتروپالایشگاه ها می توانیم از همین فرآورده سنگین استفاده کنیم و 22 میلیون تن فرآورده سنگین استفاده کنیم و با این کار 8 میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه کنیم بنابراین بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری می کند و دولت فقط اجازه بدهد و پس از آن مدیریت کند. بر مبنای گزارشات سالیانه ای که منتشر می شود چند میلیون تن ال پی جی می سوزد اگر رقم دلاری آن را حساب کنیم حدود یک و نیم میلیارد دلار می شود نه برای پتروشیمی استفاده می شود و نه برای سوخت اتومبیل استفاده می شود. اگر اجازاه دهیم بخش خصوصی وارد شود خودش پروژه اتوگاز را پیش می برد بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند از قبیل موارد بسیار زیاد است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان تاکید کرد: سوالی که پیش می آید این است که چرا از کنار این مسائل به مهمی و این رقم هایی که می تواند مسئله کشور را تا حدود خیلی زیادی حل کند به سادگی عبور می کنیم چه کارهایی باید انجام شود پاسخ آن یک کلمه است اراده انجام کار باید وجود داشته باشد. کمیسیون انرژی از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم با اولویت قرار دادن تولید پول از ثروت برای کشور تمام تلاش خود را به کار گرفت و چند مثال را عرض می کنم در بند "ع" تبصره بودجه 1401 دولت مکلف شد تا نسبت به جمع آوری گازهای مشعل، بازیافت اتان، عدم سوزاندن ال پی جی اقدام لازم را انجام دهد. جلسات مکرری با وزارت نفت شکل گرفت که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: ما یک کشور ثروتمندی هستیم اما پول زیادی نداریم اگر توانستیم ثروت را به پول تبدیل کنیم می توانیم هرچه بیشتر به مردم خدمت کنیم راهسازی، مدرسه سازی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خدمت به محرومان و... همه و همه در گرو 2 چیز است در وهله نخست تبدیل ثروت به پول و دوم اصلاح مدل حکمرانی در حوزه های مختلف است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست و اصرار بر انجام تصمیات گذشته و درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان جز ایجاد دلخوری اجتماعی و ناامیدی مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت. خیلی از اوقات راه های ارزانتری هم وجود دارد که به فکر ما نمی رسد اما دیگرانی هستند که آنها را معرفی کند. مدیریت استعداد کش یک عده باعث می شود حتی اجازه طرح افکار مشکل گشا هم داده نشود.

هادی بیگی نژاد در پایان افزود: اینجانب از رئیس جمهور درخواست نمودم و مجدد نیز درخواست می کنم زنجیره ارزش نفت و گاز احتیاج دارد یک فرد یا گروهی زیر نظر خود ایشان برای سیاست گذاری تشکیل شود. وزارت کار، آموزش و پرورش، دفاع و خیلی از صندوق های بازنشستگی و... کار پتروشیمیایی انجام می دهند ورود شخص رئیس جمهور به این موضوع به منظور هماهنگی و هم افزایی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

حسن محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نطق میان دستور خود با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب 9 شاخص را برای نماینده انقلابی را تبیین فرمودند، گفت: از جمله این شاخص ها، ساده زیستی، پرهیز از زندگی اعیانی، امانتداری، مسئولیت پذیری، مردمی بودن، به دنبال حل مشکلات اساسی کشور، اجتناب اساسی از فساد و تبعیض، همکاری و هماهنگی صمیمانه با دیگر دست اندرکاران کشور، پرهیز از جوزدگی و پایبندی به قانون اساسی بود.

نماینده مردم طوالش در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این پرسش که در آغاز نیمه دوم دوره یازدهم چه مقدار به این توصیه ها عمل کرده ایم، اظهار داشت: بزرگ ترین و بیشترین توقعات مردم حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بوده و داشتن یک اقتصاد خوب و وضعیت معیشتی مناسب جهت اشتغال و بهداشت و درمان و حل مشکلات مسکن جزء اساسی ترین مطالبات مردم بوده و دولت وظیفه مهمی در امیدبخشی و یا ناامید کردن مردم دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه عامل اصلی مشکلات کشور، تحریم ها، ناکارآمدی بخشی از عوامل داخلی و نبود ثبات اقتصادی است، عنوان کرد: اطمینان دارم مردم به وضعیت موجود راضی نیستند. وضعیت اخلاقی جامعه که موجب بی عدالتی می شود نیز می تواند تأثیرگذار باشد و مطمئنا دوستان ما در حوزه اجرا باید به این مهم اهتمام داشته باشند.

محمدیاری همچنین به مسائلی در سطح ملی و منطقه ای اشاره و بیان کرد: 32 نهاد در جامعه ما متولی فرهنگ عفاف و حجاب بوده و اگر هر یک به وظایف خود به درستی عمل می کردند امروز نیاز به برخورد قهرآمیز نبود و مردم خود بهترین حافظین و مبلغین فرهنگ عفاف و حجاب هستند و نمی شود بی مبالاتی برخی را به کل جامعه تعمیم داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حوزه ورزش افزود: علاوه بر اینکه اخیرا شاهد بی ثباتی و دخالت نهادهای غیرمسئول و غیرمتخصص بودیم که قطعا باعث می شود آسیب های آن را جوانان و مردم ببینند، شاهد حضور غیرمتخصصین نیز هستیم. صرف نظر از تصمیم کمیته فنی، آنچه مهم است این است که باید از ظرفیت داخلی استفاده شده و برنامه ریزی کامل نیز صورت گیرد.