دوشنبه 16 مهر 1403

تردیدهای یک صعود

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تردیدهای یک صعود

روز گذشته نخستین روز مثبت بازار پس از افزایش ریسک ژئوپلیتیک رقم خورد؛ به طوری که سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع محسوسی را به ثبت رساندند. در این بین دماسنج اصلی بازار که هفته گذشته مانند ماه‌های گذشته نوسان چندانی از خود به ثبت نرسانده بود، با افزایش ارتفاع 0.44درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز شنبه در سطح 2میلیون و 180هزار واحدی قرار گرفت.

علی محمدی / دنیای اقتصاد

افزایش 9هزار و 500واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با رشد 0.12درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح 764هزار و 143واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.24درصد سبزپوش شد و در سطح 26هزار و 337واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار 5هزار و 338میلیارد تومانی را ثبت کرد؛ به طوری که رشد 6.33درصدی ارزش معاملات نسبت به روز چهارشنبه به ارمغان رسیده است.

به علاوه 68میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فولاد» و «پارسان» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «هرمز»، «وهور» و «شگویا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «داتام»، «خودرو» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. با آغاز موج تنش‌های بین‌المللی از روزهای گذشته و افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، بسیاری از کارشناسان نسبت به آغاز سرخ‌پوش بازار سهام در هفته جاری نگران بودند. با این وجود بازار سهام پس از شروع نا‌امید‌کننده در ساعات ابتدایی روز اخیر توانست روند مساعد و سبزپوشی را در ادامه روز معاملاتی خود در پیش بگیرد و در نهایت با سبزپوشی به استقبال یکشنبه برود. بر همین اساس باید گفت بازار در مقطع کنونی نسبت به بهانه‌تراشی‌های گوناگون برای نزول اهمیت چندانی قائل نیست. از طرفی افزایش 2هزار تومانی نرخ ارز در روز‌های گذشته راه را برای صعود پرقدرت بازار فراهم کرده است. باید دید تقابل موج ریسک‌های گوناگون با محرک‌های مختلف رشد، بازار متعادل چند ماه گذشته را به کدام سو خواهد کشاند.

بازار زیر لنز کارشناسان

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، افت‌وخیز نماگرها در بیست و سومین روز دی‌ماه را این‌گونه شرح داد: با توجه به افزایش تنش‌های بین‌المللی و ریسک‌های سیستماتیک و غیر‌سیستماتیک در روزهای اخیر، سرمایه‌گذاران انتظار روز معاملاتی منفی را از نخستین روز هفته جاری داشتند. با این وجود به نظر می‌رسد انتظار منفی شدن بازار با توجه به شرایط کنونی، چندان مناسب و بجا نیست؛ چرا که در چند ماه گذشته سرمایه‌گذاران با وقوع ریسک‌های گوناگون مرتبط و غیرمرتبط به دنبال سرخ‌پوشی نماگر‌های اصلی بودند. این بهانه تراشی نمی‌تواند عملکرد مناسبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. با این وجود روز گذشته شاهد آن بودیم که بازار واکنش هیجانی منفی چندانی از خود متبادر نساخت. با این وجود سرخ‌پوشی ابتدایی بازار به دلیل این مساله بود که بازار از روز چهارشنبه سمت‌و‌سوی منفی به خود گرفت و آخرین معامله بسیاری از نمادها به نسبت به پایان آنها منفی‌تر شده بودند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع در ماه‌های آینده وضعیت مطلوب‌تری در انتظار بازار سرمایه خواهد بود. این کارشناس بازار تقابل افزایش ریسک‌های بین‌المللی و خرید دارایی‌های امن چون طلا را در مقابل سرمایه‌گذاری در بازارهایی چون بازار سهام را این‌گونه تشریح کرد: زمانی که هرگونه ریسکی در سطح داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذار با نگاه ریسک در مقابل بازده به این موضوع توجه می‌کند که در مقابل ریسکی که متحمل می‌شود چه میزان بازدهی را کسب خواهد کرد. در شرایط پرتنش نگاه سرمایه‌گذاران بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر معطوف می‌شود و از همین رو می‌توان اتفاقات اخیر را بر بازدهی بازارهای مختلف اثرگذار دانست.

این کارشناس بازار در پایان گفت: در‌حال‌حاضر که موضوع تجدیدارزیابی‌ها کمرنگ‌تر شده، باید گفت تجدید‌ارزیابی دارایی شرکت‌ها به پروسه‌ای سه ماه تا یک‌ساله برای عملیاتی شدن نیاز دارد. از طرفی نرخ نیمایی که در صورت‌های مالی شرکت‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد نیز می‌تواند محرک دیگر بازار برای صعود باشد. بنابراین در صورتی که این محرک‌های بازار روند مثبتی به خود بگیرند، می‌توان نسبت به افزایش ارتفاع نماگرهای بازار امیدوار بود. در پایان روزهای متعادل مثبتی برای هفته جاری بازار می‌توان پیش‌بینی کرد.

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، روند روز گذشته بازار را به این شکل ترسیم کرد: برای تحلیل ارزیابی بازار روز اخیر باید نیم‌نگاهی به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته انداخت. بیستمین روز دی‌ماه جزو روزهای معاملاتی بود که ورود پول حقیقی هم‌زمان با خروج سنگین پول از صندوق‌های با درآمد صورت گرفت. یکی از دلایلی که می‌توان براساس آنها به بازار هفته جاری خوش‌بین بود، این است که به طور معمول روز‌های انتهایی هفته معاملاتی خروج نقدینگی از بازار رخ می‌دهد اما روز چهارشنبه هفته اخیر این روند کم‌رنگ‌تر بود و دورنمای خوبی برای وضعیت هفته جاری بازار رقم زد. با این وجود افزایش تنش‌ها در روزهای گذشته ریسک سیستماتیکی بود که تا حدی به بازار وارد شد و بازار را در ساعات ابتدایی معاملاتی روز گذشته تحت‌الشعاع قرار داد.

از همین رو انتظار می‌رفت که هفته جاری کمی هیجانی با فشار فروش سهام آغاز شود. با این وجود به پشتوانه روند مطلوب روز چهارشنبه، روز گذشته بازار با سبزپوشی به اتمام رسید. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: کلیت بازار در شرایط کنونی ارزنده است و رشد بازارهای موازی نیز بر چنین موضوعی صحه می‌گذارد. این کارشناس وضعیت بازار را در هفته پیش رو این‌چنین توصیف کرد: پیش‌بینی می‌شود هفته متعادل مثبتی را پیش رو داشته باشیم. در صورتی که سطح 2میلیون و 200واحدی در روزهای آینده تثبیت شود، می‌توان نسبت به اهداف بالاتر امیدوار بود.

--> اخبار مرتبط