پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

ترور بولتون، سوژه جذاب رسانه‌های معاند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ترور بولتون، سوژه جذاب رسانه‌های معاند

تهران - ایرنا - رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان در آستانه توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها، هم‌سو با مقام‌های آمریکایی و محافظه‌کاران این کشور، موج تازه ایران‌هراسانه‌ای را علیه کشورمان پیش می‌برند؛ موجی که بر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و ادعای تلاش ایران برای ترور مقام‌های پیشین ولت آمریکا استوار است.

مقام‌های دولت آمریکا با وجود تاکید بر حمایت از مذاکرات رفع تحریم‌ها، افزایش فشارهای روانی و تبلیغاتی علیه تهران را با هدف تضعیف موضع هسته‌ای کشورمان پیش می‌برند. همزمان با تاکید طرف غربی بر لفظ «نهایی» بودن متن پیشنهادی اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، گویا افزایش فشار بر تهران از جناحی دیگر هم در دستور کار است؛ دستور کاری که رسانه‌های معاند هم در پیاده کردنش با طراحانش همراهی می‌کنند.

کانال تلگرامی «ایران اینترنشنال» در فاصله 48 ساعت، 39 گزارش یعنی هر 73 دقیقه یک خبر یا تحلیل جهت‌دار در ارتباط با ادعای تلاش برای ترور بولتون منتشر کرده است؛ گزارش‌هایی که موضع و روایت مقام‌های غربی را بازتکرار می‌کند.

اعلام جرمی ادعایی در برهه‌ای حساس چهارشنبه 19 مردادماه بود که وزارت دادگستری آمریکا با انتشار یک بیانیه، موج تبلیغاتی تازه‌ای را علیه ایران کلید زد. در این بیانیه ادعا شد که «شهرام پورصفی» شهروند 45 ساله ایرانی قصد داشته برای تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی با اعطای 300 هزار دلار به برخی اشخاص در ایالات متحده در اکتبر 2021 (مهر - آبان 1400) آن‌ها را به پیاده کردن نقشه ترور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت ترامپ مجاب کند.

کانال تلگرامی «ایران اینترنشنال» در فاصله 48 ساعت 39 گزارش یعنی هر 73 دقیقه یک خبر یا تحلیل جهت‌دار در ارتباط با ادعای تلاش برای ترور بولتون منتشر کرده است؛ گزارش‌هایی که موضع و روایت مقام‌های غربی را بازتکرار می‌کندوب‌سایت «اکسیوس» نیز به نقل از یک منبع نزدیک به «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین امریکا، مدعی شد وزارت دادگستری امریکا به پمپئو اطلاع داده بود او دومین هدف کسانی است که بنابر اسناد اعلام شده این وزارتخانه برای قتل بولتون برنامه‌ریزی کرده بودند.

پس از اعلام جرم وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا علیه پورصفی که پلیس فدرال آمریکا مدعی ارتباط او با سپاه پاسداران شده، مقام‌های کنونی دولت آمریکا به این اتهام‌زنی پر و بال دادند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تاکید بر استفاده از همه امکانات دولت آمریکا برای محافظت از آمریکایی‌ها، گفت: اگر ایران به هر یک از شهروندان ما حمله کند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم در توئیت تهدیدآمیزی علیه ایران نوشت: پیام ما به ایران روشن است؛ ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد و این قطعاً شامل مقامات دولتی سابق نیز می‌شود.

بولتون هم در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی خود را تنها فردی ندانست که به ادعای او «ایران برای ترور کردنش در تلاش است.»

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با تاکید بر اینکه همه کشورهای جهان باید نسبت به ماهیت حکومت ایران آگاه باشند، هرگونه توافق با جمهوری اسلامی ایران را «اشتباهی بزرگ» خواند که «به ضرر آمریکا و متحدان این کشور در منطقه خاورمیانه تمام خواهد شد.»

با وجود موضع‌گیری قاطع مقام‌های ایرانی در رد ادعای وزارت دادگستری آمریکا و مقام‌های این کشور، فضاسازی‌ها علیه ایران به ویژه از سوی مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان ادامه دارد.

ادعای مقام‌های آمریکایی در خصوص طرح ترور بولتون از سوی یک ایرانی در حالی مطرح می شود که مذاکرات هسته‌ای از دید تحلیلگران به برهه حساسی رسیده و گشایش‌هایی در گفت‌وگوها ایجاد شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند طرح چنین ادعاهایی در چنین مقطعی، برای به حاشیه راندن و تضعیف موضع ایران در مذاکرات انجام می‌شود؛ مساله‌ای که مسبوق به سابقه بوده است.

ماجرای «سلمان رشدی» نویسنده کتاب «آیات شیطانی» در آمریکا هم از نگاه تحلیلگران، قطعه‌ای دیگری از پازل ایران‌هراسی محسوب می‌شود که در تصویری کلی‌تر و بزرگتر قابل درک است. اظهارات مقام‌های آمریکایی گویای این واقعیت است. با اینکه هویت ضارب نشان می‌دهد او آمریکایی است اما پلیس نیویورک می‌گوید او از علاقمندان به جمهوری اسلامی است.

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه هم با این ادعا که «رهبران ایران چند دهه است خواستار کشتن سلمان رشدی بوده و می‌دانیم که انها برای ترور مقام‌های امریکایی نیز تلاش می‌کنند»، از «جو بایدن» خواست باید هر چه سریع‌تر مذاکرات احیای برجام را پایان دهد.

تلاش‌های ظریفی از سوی نهادها و مقام‌های غربی برای پیوند زدن اخبار ادعایی در خصوص قصد ترور بولتون به مساله مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیردتلاش‌های ظریفی از سوی نهادها و مقام‌های غربی برای پیوند زدن این اخبار و رخدادها به مساله مذاکرات هسته‌ای صورت می‌گیرد. این نکته مهم را «رضا نصری» کارشناس سیاست خارجی در توئیتی چنین توصیف کرده است: حال تماشا کنید چگونه لابی طرفدار اسرائیل و مخالف برجام حمله به سلمان رشدی را به ایران و سپس به توافق هسته‌ای نسبت خواهد داد. کاملاً محتمل است «دسیسه»‌های اخیر علیه علی‌نژاد، بولتون، پومپئو و رشدی توسط سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای تخطئه دیپلماسی سازماندهی شده باشد. همراهی رسانه‌های معاند با جریان ضدایرانی رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان که هرگز در فضاسازی علیه ایران به حامیان سیاسی و مالی خود پشت نمی‌کنند، این بار هم هم‌راستا با دموکرات‌های مستقر در کاخ سفید، راست‌گرایان و محافظه‌کاران، بسامد موج تبلیغاتی تازه علیه ایران را تشدید می‌کنند.

تنها کانال تلگرامی «ایران اینترنشنال» از ساعت 23 روز چهارشنبه تا 48 ساعت بعد از آن، 39 خبر و تحلیل در مورد ادعای وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرد؛ اخباری که به اتفاق موضع و ادعای مقام‌های آمریکایی علیه ایران را تکرار و بازگو می‌کنند.

این رسانه که در هفته‌های اخیر، تکرار و تاکید بر ادعاهایی چون «تبعیض و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه بهائیان در ایران»، «شکست سیاست حجاب اجباری»، «همکاری محتوم به شکست ایران با روسیه در اوکراین»، «تعلل ایران در پذیرش توافق هسته‌ای» و... را در دستور کار داشته، با بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و حمله یک شهروند آمریکایی به سلمان رشدی، فصل دیگری بر کتاب ایران‌هراسی خود افزوده است. محتوای تولید شده در این رسانه در این زمینه را می‌توان در محورهای زیر شناسایی کرد.

در بطن اخبار و تحلیل‌های ایران اینترنشنال این ایده نهفته است که کوتاهی دولت آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی، تهران را «جسورتر» کرده و سیاست چماق و هویج دموکرات‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران، کارآمدی ندارد.

در بطن اخبار و تحلیل‌های ایران اینترنشنال این ایده نهفته است که کوتاهی دولت آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی، تهران را «جسورتر» کرده و سیاست چماق و هویج دموکرات‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران، کارآمدی ندارد1. این رسانه در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود در این ارتباط، جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را به تروریسم متهم می‌کند. «مراد ویسی» شلختگی و غیر دقیق بودن در طرح ترور بولتون را «تروریسم هیئتی» نامید و آن را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد. او مدعی شد جمهوری اسلامی سیاست حذفی خود را به صورت غیرحرفه‌ای یا به عبارتی هیئتی پیش می‌برد.

2. این رسانه دلیل همزمانی آنچه «اقدام تروریستی» می‌خواند با مذاکرات هسته‌ای را بی‌میلی سپاه پاسداران به انجام توافقی می‌داند که احتمالا منافع این نهاد از تحریم‌ها را از بین می‌برد.

3. این رسانه سعودی ادعا می‌کند که هیچ چشم‌انداز روشنی از تعامل مثبت جمهوری اسلامی ایران با غرب وجود ندارد، چون کشور را سپاه اداره می‌کند و سپاه خواهان توافق و تعامل نیست.

4. در بطن اخبار و تحلیل‌های رسانه این ایده نهفته است که کوتاهی دولت آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی، تهران را «جسورتر» و «تندرو» کرده؛ این رسانه مدعی است سیاست چماق و هویج دموکرات‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران، کارآمدی ندارد. این رسانه با بولتون هم در این خصوص مصاحبه کرد و از قول او آورد: اقدامات دولت آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی کافی نبوده است.

5. ایران در طول چهار دهه گذشته سیاست حذف و ترور را در داخل و خارج از ایران پیش گرفته است و به دلیل ماهیت ایدئولوژیک خود، حتی اگر توافقی هم به نتیجه برسد به این سیاست ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها

ترور بولتون، سوژه جذاب رسانه‌های معاند 2