پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تشدید بحران کرونا یورو را ریزشی کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تشدید بحران کرونا یورو را ریزشی کرد

تهران - ایرنا - تشدید شمار مبتلایان به کرونا در قاره اروپا و احتمال از سرگیری قرنطینه در اکثر کشورهای جهان به ویژه منطقه یورو، در آخرین معاملات منتهی به جمعه (9 آبان ماه) ارزش یورو در مقابل دلار 0.21 درصد نزول کرد و با ماندن در کانال 1.16 به 1.164 دلار رسید.

بنابر اعلام بازارهای ارزی نیویورک، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در آخرین معاملات هفته گذشته با 0.16 درصد رشد در سطح 94.035 واحد بسته شد.

پیش از این تصور می‌شد که اقتصاد اروپا کم‌کم در حال رشد است، اما افزایش شمار مبتلایان به کرونا سبب شد نگرانی‌ها مربوط به آینده قاره سبز تشدید شود.

بنابراعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی در 12 ماه منتهی به سپتامبر (مرداد - شهریور) در منطقه یورو بطور متوسط منفی 4.3 درصد و در سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی 3.9 درصد اعلام شده است.

به گفته دویچه بانک در آلمان، پیش‌بینی شده میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم امسال (2020 میلادی) از 2.5 درصد به منفی 0.5 درصد تنزل یابد.

اکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس قرنطینه‌های سراسری اعلام کرده اند و چنانچه این روند تداوم پیدا کند، کسب و کارها نیز در این کشورها به حال تعلیق درخواهد آمد.

همچنین افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا در اروپا، سبب تشدید نگرانی در میان معامله گران بازارهای اروپایی شده و چشم انداز رشد اقتصادی این قاره را تیره‌تر کرده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی در آمریکا، لهستان، فرانسه، آلمان و انگلیس هر روز رکوردهای جدیدی از ثبت مبتلایان به بیماری کووید - 19 (کرونا) روزانه گزارش شده و شمار قربانیان در حال بازگشت به پیک‌های ثبت شده قبلی است.

بنابراعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، نرخ تورم در قاره اروپا در حال افزایش است.

این مرکز در گزارشی اعلام کرد نرخ متوسط تورم در 19 کشور عضو منطقه یورو در 12ماه منتهی به سپتامبر با 0.2 درصد ریزش در مقایسه با مدت زمان مشابه در ماه قبل به منفی 0.3 درصد تنزل کرده است.

به گفته کارشناسان این رقم در مقایسه با رقمی که پیشتر برای منطقه یورو در نظر گرفته شده بود فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، ارزش یورو در مقابل دلار در سال 2019 با افت 0.02 واحد همراه شد. هر یورو در ابتدای سال 2019 معادل 1.14 واحد دلار آمریکا بوده که این میزان در پایان سال 2019 به 1.12 واحد رسید.

*س_برچسب‌ها_س*