سه‌شنبه 17 مهر 1403

تعلل دولت اجرای لایحه صیانت از حقوق زنان را مختل کرده است / فضای مجازی آزاد، همچنان قربانی می‌گیرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تعلل دولت اجرای لایحه صیانت از حقوق زنان را مختل کرده است / فضای مجازی آزاد، همچنان قربانی می‌گیرد

چندی است حوادث تلخ و ناگواری در کشور رخ داده و مخالفان اسلام با علم کردن این حوادث قصد تخریب قوانین و فرامین اسلامی و جای گذاری آن ها با قوانین و اصول زندگی غربی و در نهایت ولنگاری فرهنگی و صدمه به نظام را دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، در دین اسلام و مبانی آن بارها به جایگاه زن در اسلام اشاره شده و با زبانی نرم و لطیف زنان را خطاب قرار داده و احترام ویژه ای برای آن ها قائل شده است.

این احترام به اندازه ای است که رسول اکرم (ص) در روایتی می فرمایند «بهشت زیر پای مادران است»، این روایت تنها یکی از موارد کثیری است که در آن به مقام والای زن اشاره شده است.

چندی است حوادث تلخ و ناگواری در کشور رخ داده و مخالفان اسلام با علم کردن این حوادث قصد تخریب قوانین و فرامین اسلامی و جای گذاری آن ها با قوانین و اصول زندگی غربی و در نهایت ولنگاری فرهنگی و صدمه به نظام را دارند.

در حوادث اخیر خون افرادی بی گناهی همچون دو کودکی که به دست مادر خود فوت کردند و یا کودکی 10 ساله که زیر شکنجه های نامادری جان به جان آفرین تسلیم می کند، پایمال شده و این حوادث مسکوت می ماند، در مقابل قانون صلب ولایت پدر بر دختر مطرح می شود.

خشونت های خانوادگی ارمغان فرهنگ وارداتی غرب است

سید محمد حسینی دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: برخی رخدادهای ناهنجاری که در جامعه شاهد هستیم ارمغان فرهنگ وارداتی است، فرهنگ ایرانی و اسلامی ما به تربیت فرزندان اهتمام ویژه ای ورزیده است.

وی افزود: در عصر جاهلیت که رفتار خشونت آمیزی علیه فرزندان دختر صورت می گرفت و اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند، پیامبر اکرم (ص) اکرام و احترام نسبت به زنان و دختران را در جامعه نهادینه کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم مطرح کرد: توصیه ها و تعابیر ارزشمند در روایات متعدد نشان می دهد که در اسلام ارزش مربوط به فضائل انسانی و مکارم اخلاقی است و نه جنسیت، از این رو اگر توجه به زنان بیش از مردان نباشد قطعا کمتر هم نیست.

قوانین بازدارنده اسلامی از تضییع حقوق زنان ممانعت می کند

حسینی ابراز کرد: در طول تاریخ گاهی ظلم هایی در حق زنان صورت گرفته و برخی مردان با سو استفاده از موقعیت خود آسیب های جدی به زنان وارد کرده اند، در اسلام قوانین باز دارنده ای تبیین شده که از تضییع حقوق زنان جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: قتل های اخیر تلخ و ناگوار بود اما اینکه بخواهیم با استفاده از آن ها چهره سیاهی از جامعه اسلامی و خانواده اسلامی را ارائه دهیم، درست نیست.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی بیان کرد: در عین حال که باید هوشیار باشیم و آموزش های لازم را به والدین و فرزندان بدهیم، اما بدین معنا نیست که تصور کنیم وضعیت کشور ما در این حوزه به مراتب بدتر از سایر کشورها است.

حسینی عنوان کرد: گاهی ناهنجاری هایی مانند خودکشی در سطح جامعه مطرح می شود و دشمنان اوضاع کشور را نا به سامان نشان می دهند در حالیکه آمار خودکشی در کشور ما اندک است و قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

وی ادامه داد: بنابراین نباید در این خصوص سیاه نمایی کنیم و یاس و بدبینی را در به جامعه القا کنیم، از سوی دیگر باید تعالیم اسلامی را نیز در قالب هنر، سینما و تلویزیون ترویج دهیم.

برخی به نام آسیب شناسی اجتماعی مسبب رواج خشونت در کشور می شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم اذعان کرد: البته این خشونت ها به هیچ وجه نباید در جامعه عادی سازی شوند، برخی به نام آسیب شناسی اجتماعی به گونه ای عمل می کنند که این خشونت ها معمول و رایج هستند، در صورتی که در آموزه های دینی بارها آمده که شر و بدی نباید ترویج شود چرا که قبح آن از بین می رود.

حسینی تصریح کرد: برخی با عنوان بیان واقعیت های جامعه که به ندرت اتفاق می افتد، سعی در تخریب نظام اسلامی دارند، اگر اشتباه یک پدر در ارتباط با رفتار ناشایست فرزند خود را به هر دلیلی به نظام اسلامی ربط دهیم، ظلم بزرگی کرده ایم.

وی افزود: در هر کجای دنیا ممکن است نظیر این اتفاق رخ دهد و افراد شروری با رفتارهای ناشایست خود جو نامناسبی را در جامعه ایجاد کنند، در این خصوص ابتدا باید ریشه یابی کرده و به مردم توضیح دهیم.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: رسانه های داخلی نباید همچون رسانه های بیگانه منتظر سوژه های این چنینی باشند و به نام تحلیل و ریشه یابی مقصر ماجرا را حاکمیت اسلامی قرار دهند.

حسینی اظهار کرد: ما معتقد هستیم که مسئولان، مدیران اجرایی و دولتمردان قطعا بهتر از این می توانستند عمل کرده و انتقادات و ضعف هایی بر آن ها وارد است اما اینکه هر مسئله ای که در کشور رخ می دهد را به دولت و حکومت وصل کنیم، نادرست است.

اشد مجازات تنها راهکار برخورد با هنجارشکنان اجتماعی

وی مطرح کرد: همه افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند در قبال اتفاقاتی که رخ می دهد مسئول هستند و اگر همه دست اندر کاران امور به وظایف خود به خوبی عمل کنند باز هم در گوشه و کنار جامعه امکان رخ دادن ناهنجاری هایی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم ادامه داد: بنابراین در برخورد با این حوادث نه باید اغراق گونه برخورد کرد و نه می توان آن ها را نادیده گرفت، باید با این حوادث به عنوان واقعیت هایی که هر از چندگاهی در جامعه رخ می دهند، برخورد کرد.

حسینی تاکید کرد: در ارتباط با چگونگی برخورد با این حوادث باید افراد صاحب نظر شامل روانشناسان و جامعه شناسان با دلسوزی و تعهد و نه با غرض ورزی و پیش داوری بلکه با انصاف و عدل مبانی آن تبیین و توضیح داده شود.

وی توضیح داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند باید با افرادی که این ناهنجاری ها را به وجود می آورند به شدت برخورد شود و جای هیچ گونه چشم پوشی، رحمت و بخشش وجود ندارد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تشریح کرد: چشم پوشی از این خطاها می تواند به ترویج آن در جامعه کمک کند، بخشی از مجازات های اسلامی جنبه بازدارندگی دارد و مانعی برای ارتکاب دیگران به آن خطا می شود.

ابزارهای نوین همچون فضای مجازی، دامی برای گرفتار کردن نسل جدید

حسینی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل وقوع چنین حوادثی اختلاف بین نسلی است، البته ابزارهای نوین همچون فضای مجازی گاهی به صورت دامی برای نسل جدید عمل می کند و سبب بروز مفسده هایی می شود.

وی یادآور شد: راهکار کاهش این آسیب بالا بردن سطح سواد رسانه ای در جامعه است و در جهت حفظ حرمت و آبروی خود تلاش کنند تا در دام شیادان گرفتار نشوند، البته نحوه رفتار مناسب والدین با فرزندان در اینگونه موارد حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم تصریح کرد: پدر و مادر نباید به واسطه کم لطفی و نامهربانی فرزندان خود را به سمت دیگران که به دنبال سو استفاده از این فضا هستند، سوق دهند.

حسینی افزود: در فضای مجازی یک دوقطبی کاذب ایجاد شده است و هر کس که نقدی بر این فضا کند یا خواهان اعمال کنترل بر آن باشد بلافاصله مورد حمله قرار گرفته و به عنوان مخالف استفاده از فضای مجازی، پیشرفت و دانش نوین معرفی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا ضوابط و مقرراتی برای استفاده از فضای مجازی وجود دارد و نظارت هایی برای جلوگیری از وقوع مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی انجام می شود.

فضای مجازی آزاد حاصل کوتاهی مسئولان در شورای عالی فضای مجازی

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: فراموش نمی کنیم که داعش با استفاده از همین فضای مجازی به مجلس شورای اسلامی حمله کرد و تصاویر خود را از طریق تلگرام پخش می کردند و یا سرقت ها و کلاهبرداری هایی که در این بستر صورت می گیرد.

حسینی اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برای ساماندهی این امور راه اندازی شدند اما وقتی که جلسات آن چند ماه یک بار انجام می شود، عملا قابلیتی ندارد.

وی متذکر شد: زمانی که مسئولان بالادستی حوزه ای با این اهمیت را رها کردند قطعا مسئولان رده پایین هم اهمیتی به آن نمی دهند و عملا اقدامی موثر در این بخش انجام نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم ادامه داد: از مجلس جدید که متشکل از نمایندگان متعهد و انقلابی است، انتظار داریم ساماندهی به حوزه فضای مجازی دهند، از سوی دیگر نیز آموزش و پروش خود را مقید کند و آموزش هایی برای کاهش این آسیب ها به دانش آموزان داده شود.

حسینی بیان کرد: البته اعمال برخی محدودیت ها و در کنار آن گسترش شبکه های اجتماعی داخلی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که سالها است که وعده آن داده شده اما عملا به اهداف آن نرسیدیم، می تواند در کاهش آسیب های این فضا موثر باشند.

وی در خاتمه گفت: در غیر این صورت دیگران از این فضا بهره برداری کرده و در بزنگاه ها در راستای تحقق اهداف خود ضربه هایی به جامعه و بدنه نظام وارد می کنند.

معاونت امور زنان در اجرای طرح گفتگوی ملی خانواده ضعیف عمل کرده است

در ادامه کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان وخانواده در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: در همه جوامع رفتارهای ناهنجار به دلیل سوء تربیت، خشونت و یا بیماری های روانی رخ می دهد.

وی افزود: ما باید با برنامه ریزی غنی آموزشی، فرهنگی و مشاوره ای که توسط دستگاه های مسئول همچون آموزش و پرورش، مساجد، بهزیستی و معاونت امور زنان تدوین می شود، از بروز این رخدادها جلوگیری کنیم.

قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور مطرح کرد: معاونت امور زنان حدود 2 سال است برنامه گفتگوی ملی خانواده را در دستور کار قرار داده است، با توجه به موارد ذکر شده باید آموزش به گونه انجام می شد که مهارت هایی همچون فرونشاندن خشم و مهارت های ارتباطی در جامعه تبیین شود.

خزعلی ابراز کرد: در صورتی که این آموزش به درستی انجام شود فرد در بروز حالات خود نیازی به ابراز خشم ندارد، البته در همه جوامع افرادی هستند که با وجود همه تمهیدات آموزشی و فرهنگی در عین آگاهی، رفتارهای خشنی را بروز می دهند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان وخانواده یادآور شد: این رفتارهای خشن تنها مختص چگونگی برخورد مردان با زنان نیست بلکه به رابطه مردان با یک دیگر و یا زنان با یک دیگر در همه دنیا وجود دارد.

38 مورد خشونت منجر به قتل زنان در کشورهای مدعی تمدن

وی تصریح کرد: بر اساس آمار در 3 ماه ابتدایی سال 99 خشونت های شدیدی در شرایط مبارزه با ویروس کرونا در کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و... رخ داده است که 38 مورد آن ها منجر به قتل شده است.

خزعلی بیان کرد: در صورتی که موارد این چنینی در خانواده های ایرانی بسیار کم است، حتی یک مورد هم برای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی زیاد است و قطعا باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور گفت: اجرای لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان که با وجود تصویب قوه قضائیه از شهریورماه گذشته معلق مانده و منتظر بررسی دولت است، می تواند کمک شایانی به جلوگیری از ظلم علیه زنان کند.

وی عنوان کرد: در این لایحه کوچکترین تعرضی به حقوق زنان حتی در حد بیان کلمه تند، توهین و یا بی توجهی مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ریزی های آموزشی، مشاوره ای و برخورد جزایی برای آن شده است اما اجرای آن در دستان دولتمردان بوده و تاکنون به جایی نرسیده است.

خزعلی تاکید کرد: برای آغاز یک دوره تربیتی باید اقدامات پیش زمینه آن انجام شود و همه دستگاه ها همچون آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، وزارت کشور و بهزیستی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

کاسبان خون به دنبال بهره برداری از حادثه فوت 2 دختر ایرانی

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان وخانواده توضیح داد: در این صورت است که می توان حتی مواردی که در آن ها احتمال خطر وجود دارد را به صورت موردی در جامعه شناسایی کرده و با آن برخورد می کنند.

وی ابراز کرد: از بین حوادثی که اخیرا پیش آمده و بسیار دردناک است تنها به قتل رومینا اشرفی و دختر 22 ساله کرمانی پرداخته شده، در واقع کاسبان خون در حال بهره برداری از این حوادث هستند.

خزعلی تصریح کرد: علت آن این است که در تدوین سند 2030 سن ازدواج را به 18 سال رسانده اند و در نتیجه آن قوانین تغییر می کنند و سعی دارند با القا این مسئله که اگر وظیفه ولایت پدر برداشته شود دیگر چنین جنایاتی رخ نمی دهد، این در حالی است که اگر آموزش های لازم و نظارت های کافی بود این ولایت نقشی کاملا حمایتی از دختر را دارد.

قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور افزود: از نظر قضائی عدم قصاص به این دلیل است که پدر به عنوان صاحب دم باید مدعی و پاسخگو باشد، با توجه به تبعات اجتماعی جرم قاضی می تواند با استناد بر آثار عمومی جرم ورود کرده و پدر را به اشد مجازات برساند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دشمنان اسلام در نظر دارند در راستای تحقق اهداف خود قوانین اسلام را تغییر دهند و با بولد کردن این 2 حادثه از بین حوادث متعدد اخیر، مشخص می شود تنها رابطه ولایت پدر و فرزند را هدف قرار داده و خواهان حذف قانون ولایت اسلام هستند.

خزعلی اذعان کرد: در حالیکه سایر جنایات همچون کشتن 2 فرزند توسط مادر و یا جان دادن دختر 10 ساله مشهدی زیر شکنجه نامادری دیده نمی شود، در واقع برخی در حال استفاده ابزاری از خون یک مظلوم هستند.

سینمایی خانه پدری الگویی برای ترویج خشونت علیه دختران

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و خانواده ادامه داد: افرادی هستند که در زمینه انتشار زشتی ها به ویژه خشونت های درون خانواده از طرق مختلف همچون مشاوره، فرهنگ عمومی و یا ساخت فیلم هایی مانند خانه پدری فعالیت می کنند، گرچه عده ای تصور می کنند این امر می تواند سبب عبرت سایرین شود اما بر طبق آیات قرآن کریم زمانی که زشتی ها منتشر می شوند، سبب توسعه آن می شوند.

وی عنوان کرد: زمانی که صحنه های فجیعی از خشونت در جامعه منتشر می شوند، افرادی که بیمار، خشن و یا دچار سوء تربیت هستند، از این الگو استفاده می کند.

خزعلی تشریح کرد: قرآن کریم در ارتباط با حقوق زنان عطوفت خاصی نشان داده و در جایی از حقوق کودک آمده مادران در مقابل شیری که به فرزند خود می دهند، تکلیفی ندارند و خداوند با احترام می فرمایند اگر مایل باشند مدت شیردهی 2 سال است.

قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور یادآور شد: دانش آموزان در دوران کرونا موفق به کسب علم به صورت حضوری نشدند و اکنون که فصل امتحانات آن ها است چرا باید ذهنشان را درگیر کنیم مگر جامعه دادگاه است، ترویج این خشونت سبب ترس در دانش آموزان شده است.

عدم نظارت پدر و سوء تربیت عامل مرگ رومینای 13 ساله

وی در ارتباط با اثر ترویج فرهنگ غربی بر وقوع حوادث اخیر گفت: در فرهنگ ایرانی و اسلامی به هیچ وجه یک دختر 13 ساله با یک مرد حدود 30 ساله به مدت 4 سال ارتباط برقرار نمی کند و سو استفاده های مرد و تهدید به انتشار عکس ها سرانجام سبب کشته شدن دختر به دست پدر می شود.

خزعلی ابراز کرد: متاسفانه همه موارد نشان دهنده این امر است که عدم نظارت پدر و سوء تربیت دختر همراه با در اختیار قرار دادن به روز ترین گوشی همراه و ارتباطات آزاد، سرانجام دختر را با مرگ پایان می بخشد.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و خانواده افزود: متاسفانه در حوادثی که به علت خیانت زن و مرد در خانواده رخ داده است، فضای مجازی، ولنگاری فرهنگی و ماهواره نقش اثر گذاری دارد و سبب شده که یک خانواده سالم دچار مفسده شود و در صورت عدم بروز فساد عملی هم نوعی بد بینی را به خانواده القا کرده است.

وی توضیح داد: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مناسب اجرایی، آموزشی و مشاوره ای آستانه کنترل خشم و خویشتن داری را در کشور بالا ببریم، از سوی دیگر قانون گذار موظف است فردی که جرم این چنینی را انجام می دهد، برای عبرت سایرین به اشد مجازات محکوم کند.

حذف ولایت پدر بر دختر هدف مستقیم معاندین اسلام و نظام اسلامی

خزعلی بیان کرد: این سوال مطرح می شود که آیا برداشته شدن قانون حذف ولایت پدر، فرد عصبانی را منصرف می کند؟ در صورتی که در ماجرای قتل رومینا اشرافی عموی دختر با علم بر قصاص تصمیم به قتل گرفته، سرپرستی همسر و فرزندان خود را به برادر واگذار می کند و در نهایت فشار اطرافیان سبب شد تا خود پدر اقدام به انجام آن می کند.

قائم مقام شورای اجتماعی زنان کشور تاکید کرد: اگر خانواده ها مطالبه آموزش را از آموزش و پرورش، صدا و سیما و معاونت امور زنان داشته باشند و بخواهیم که این روابط و مسائل حقوقی مربوط به آن بیان شود، می توانیم مشکلات را برطرف کرده و تعادل را به خانواده باز گردانیم.

وی ادامه داد: اغلب خانواده ها آگاهی چندانی نسبت به قوانین ندارند به عنوان مثال نمی دانند بر اساس قانون دختری که در سن ازدواج قرار دارد و پدر بی دلیل مخالفت می کند، می تواند به صورت قانونی و شرعی بر اساس نظر قاضی بدون خشونت ازدواج کند.

خزعلی در پایان خاطرنشان کرد: البته درصد اندکی از افراد به صورت کاملا عالمانه و آگاهانه دست به جنایت می زنند، در این صورت قوه قضائیه با در نظر گرفتن اشد مجازات، می تواند بازدارنده عمل کند.

انتهای پیام /