جمعه 28 اردیبهشت 1403

تقدیم 300 شهید از استان مرکزی در عملیات بیت المقدس

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تقدیم 300 شهید از استان مرکزی در عملیات بیت المقدس

مسئول کارگروه عملیات کنگره ملی نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان مرکزی گفت: این استان در جریان عملیات بیت المقدس 300 شهید تقدیم کرده است.

به گزارش ایسنا، سعید وفایی، دوشنبه 13 اردیبهشت ماه در نشستی با خبرنگاران به تشریح نقش استان مرکزی در عملیات بیت المقدس که اردیبهشت ماه سال 61 بوقوع پیوست پرداخت و گفت: در واقع دهم اردیبهشت ماه سالروز عملیات بیت المقدس است که یکی از جلوه های ویژه و پیروزی های درخشان و نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس است. این عملیات در ذهن و خاطر مردم خصوصا افرادی که آن مقطع را دیدند یک برگ زرین و درخشان به حساب می آید.

وی افزود: عملیات بیت المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد پیروزی بزرگی بود که تلخی های هجوم ارتش بعثی عراق به ایران را در ذائقه ملت ایران تبدیل به شیرینی کرد و فتح خرمشهر نوید پیروزی بود که مردم پس از تحمل یکسال سختی آن را دیدند.

وفایی گفت: عملیات بیت المقدس که در واقع به نام عملیات الی بیت المقدس معروف است، چهارمین عملیات جمهوری اسلامی پس از عزل بنی صدر از جانشینی فرماندهی کل قوا بود و زمانی اتفاق افتاد که ارتش و سپاه در یک پیوند مبارک چهار عملیات بزرگ را انجام می دادند.

وی اظهار کرد: این رشته عملیات ها که در منطقه خوزستان و در جبهه جنوبی با عملیات ثامن الائمه (ع) کلید خورد و حصر آبادان شکسته شد، با عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر خاتمه پیدا کرد و تقریبا به جز دو نقطه تمامی مناطق اشغالی در جبهه جنوب آزاد شدند.

وی افزود: پاسگاه طلائیه و بخشی از منطقه شلمچه آن دو نقطه بود که تا آخر جنگ هم دست دشمن باقی ماند و البته عملیات هایی در آنجا اتفاق افتاد ولی عراق در آنجا باقی ماند.

وفایی با بیان اینکه منطقه عملیاتی بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور است که از شرق به رودخانه کارون، از غرب به هورالهویزه، از شمال به رودخانه کرخه و از جنوب به رودخانه اروند منتهی می شود، گفت: جاده اهواز - خرمشهر، راه آهن اهواز - خرمشهر، شهرهای هویزه، منطقه جفیر، کوشک، ایستگاه حسینیه به سمت خرمشهر و خود شهر خرمشهر عوارض در تصرف دشمن بود.

وی افزود: عملیات بیت المقدس با رمز مقدس یا علی ابن ابیطالب (ع) آغاز شد. در ابتدا قرار بود عملیات در هفدهم اردیبهشت شروع شود که همزمان با ولادت مبارک امیرالمومنین (ع) بود ولی به واسطه هوشیاری تدریجی دشمن و بروز مشکلات احتمالی، یک هفته عملیات جلو افتاد.

وفایی گفت: عملیات بیت المقدس در چهار مرحله و سه محور توسط سه قرارگاه بزرگ انجام شد که مرحله اول در شب دهم اردیبهشت، مرحله دوم شب هفدهم اردیبهشت، مرحله سوم شب بیستم اردیبهشت و مرحله چهارم در شب اول خرداد انجام شد که منجر به آزادسازی خرمشهر بود.

وی اظهار کرد: قرارگاه قدس سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در شمالی ترین منطقه موظف بودند از طریق رودخانه کرخه به دشمن حمله کنند و دشمن را در آنجا درگیر نگه دارند. قرارگاه فتح از حد فاصل دارخوین تا سلمانیه واقع در دشت دارخوین موظف به اجرای عملیات بود و قرارگاه نصر از محدوده سلمانیه تا پل مارد عملیات را اجرا کرد که قرارگاه قدس بیشتر جنبه برای فریب دشمن را داشت و محور اصلی در عملیات توسط دو قرارگاه فتح و نصر انجام می گرفت.

وی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر حاصل جانفشانی 24 هزار مجروح و 6 هزار شهیدی است که موفق شدند بیش از 110 کیلومتر را پیشروی و آزاد کنند، افزود: استان مرکزی افتخار حضور در این عملیات را داشته و حدود 300 شهید والامقام از بسیج، سپاه، ارتش، جهاد سازندگی و سایر نیروهای مردمی تقدیم انقلاب اسلامی کرده که این افتخار را فاتحان خرمشهر به نام خودشان ثبت کرده اند.

وفایی گفت: در آزادسازی خرمشهر همه مردم ایران سهیمند. بعد از عملیات فتح المبین که منطقه عملیاتی حالت پدافندی به خود گرفت بلافاصله آماده سازی منطقه عملیاتی بیت المقدس در دستور کار فرماندهان قرار گرفت و نیروهای زیادی آماده اعزام به منطقه خوزستان شدند. در استان مرکزی تراکم اعزام ها به قدری زیاد بود که تفکیک آن مشکل است.

وی اظهار کرد: گروه رزمندگان اعزامی از ساوه به فرماندهی "سید حسن مسئله گو" با تعداد 373 نفر بوده که بعد از رسیدن به منطقه خوزستان با عنوان گردان امام علی (ع) در تیپ 22 بدر سازماندهی شدند و 45 شهید تقدیم این عملیات کرده است. گروه رزمندگان اعزامی از اراک و شازند در قالب گردان امام حسن (ع) به فرماندهی شهید ناصر بختیاری با تعداد 46 رزمنده در تیپ 22 بدر سازماندهی شدند که 53 شهید تقدیم این عملیات کرده است. گروه دیگر رزمندگان اعزامی از اراک و شازند در قالب گردان امام حسین (ع) به فرماندهی شهید رحیم آنجفی با تعداد 300 رزمنده در تیپ 22 بدر سازماندهی شدند که 5 شهید تقدیم این عملیات کرده است. گروه بعدی رزمندگان اعزامی از اراک در قالب گردان امام سجاد (ع) به فرماندهی شهید قاسم داوری و شهید محمود معین الاسلام با تعداد 100 رزمنده در تیپ 22 بدر سازماندهی شدند که یک شهید تقدیم این عملیات کرده است.

وی گفت: رزمندگان اعزامی از محلات شامل یک دسته 26 نفره به فرماندهی شهید فضل الله خراسانی در گردان امام سجاد (ع) تیپ 22 بدر سازماندهی شدند، گروهی از رزمندگان اعزامی از خمین شامل یک گروهان 74 نفره به فرماندهی شهیدان حمزه جعفری و داود گلپایگانی در گردان امام سجاد (ع) تیپ 22 بدر سازماندهی شدند که 26 شهید تقدیم این عملیات کرده است، گروه دوم رزمندگان اعزامی از خمین با یک گروهان 89 نفره به فرماندهی شهید ابوالقاسم محسنی در قالب گردان ابوذر تیپ 7 ولیعصر (عج) سازماندهی شدند و گروه سوم رزمندگان اعزامی از خمین با یک گروهان 63 نفره به فرماندهی شهید حاجی محمودی در گردان ابوذر تیپ 7 ولیعصر (عج) سازماندهی شدند. گروه چهارم رزمندگان اعزامی از خمین نیز با یک دسته 31 نفره به فرماندهی شهید احمد ساعدی در قالب گردان عمار تیپ 7 ولیعصر (عج) سازماندهی شدند.

وفایی افزود: خمین 4 گروه دیگر را نیز در قالب یک گروهان 53 نفره به فرماندهی اصغر شکری در قالب گردان عمار تیپ 7 ولیعصر (عج) سازماندهی شدند، یک دسته 33 نفره به فرماندهی شهید محمد نبی شیخی که در قالب عمار تیپ 7 ولیعصر (عج) سازماندهی شدند، یک گروهان به فرماندهی شهید خلیل ملا طاهری که در گردان پدافندی مستقر در خرمشهر غربی تحت امر سپاه خرمشهر سازماندهی شدند و یک دسته 15 نفره به فرماندهی شهید سهراب عبدی که در گردان رزمی سپاه خرمشهر سازماندهی شدند راهی عملیات بیت المقدس کرد که در مجموع شهدای اعزامی از خمین در این عملیات حدود 26 شهید است.

وی با بیان اینکه گروه دیگری از محلات در قالب یک گروهان 150 نفره به فرماندهی شهید عبدالله خاکپور در گردان عمار تیپ 7 ولیعصر (عج)، گروهی از اراک و شازند در قالب یک گردان 290 نفره به فرماندهی شهید نیاز علی طالبی و جواد رحیمی در گردان جانبازان روح الله تحت امر تیپ 7 ولیعصر (عج)، گروهی از رزمندگان اعزامی از اراک در قالب یک گروهان 90 نفره به فرماندهی محسن فرخی در تیپ 30 زرهی سپاه پاسداران سازماندهی شدند و گروهی از رزمندگان اعزامی از تفرش و آشتیان در گردان مالک اشتر تیپ 27 محمد رسول الله (ص) سازماندهی شدند.

وفایی گفت: تعدد گروه های اعزامی به این دلیل است که با توجه به شرایط موجود و برخی از محدودیت ها همچون کمبود وسایل نقلیه این اجبار ایجاد شده بود که هر گروه پس از آموزش بلافاصله به منطقه اعزام می شد. این گروه ها عمدتا در کیلومتر 60 جاده اهواز - خرمشهر وارد عمل شدند و در آزادسازی خرمشهر نقش آفرینی کردند.

انتهای پیام