یک‌شنبه 15 مهر 1403

تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی

با نیم نگاهی به وضعیت کیفیت تحصیل در استان یزد می توان به توانمندی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش پی برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ مردم یزد جز استانهای پیشقراولی بودند که بعد از استانهای قم و تبریز در فرودین57به رهبری سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بدون توجه به جان خود برای سربلندی نام ایران و برافراشتن پرچم اسلام به خیابان آمدند و عاملی شدند تا بساط ظلم وجور طاغوت از کشور ایران برچیده شود.

این مردمان سخت کوش پس از انقلاب اسلامی و جنگ 8ساله تحمیلی به کشورمان از پای نایستاده و جهاد خود را در مسیری دیگر ادامه دادند و همین موضوع باعث شده نام یزد جز استانهای مهم و تاثیرگذار در زمینه های اقتصادی باشد و نقش یزد در تولید کشور غیر قابل انکار باشد.

امروز 43 سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و استان یزد به خود می‌بالد که در بسیاری از زمینه‌ها گوی سبقت را ربوده و به نمادی از پیشرفت و توسعه تبدیل شده است و اکنون یزد به عنوان اولین شهر ایرانی که به ثبت جهانی رسیده است، در بسیاری از زمینه‌های صنعتی، معدنی، علمی، اقتصادی وکشاورزی رتبه‌های برتر کشور را از آن خود کرده است.

قصد داریم در سلسله گزارشاتی ویژگی های ممتاز این استان در بخش های صنایع و معادن، کشاورزی، گردشگری، آموزش و... مورد بررسی قرار دهیم که امروز در این سری از این سلسه گزارشات وضعیت آموزش و افتخارات استان در این زمینه را بررسی می کنیم.

یزد در حوزه آموزش همیشه از استان های پیشرو بوده به گونه ای معیارها و شاخصه های سنجش برای این موضوع دائما در حال بروزرسانی است و همیشه سعی شده وضعیت آموزش و پرورش استان یزد بهتر و کیفی تر از سال قبل باشد.

*تحصیل 275 هزار دانش آموز استان یزد در بیش از 2هزار مدرسه

با بررسی رتبه ها، کیفیت آموزش، میزان دسترسی به مدرسه، کادر مجرب و در نهایت موفقیت دانش اموزان یزد در عرصه تحصیل و رضایتمندی والدین از روند تحصیل فرزندشان، می توان دریافت انچه امروز در حوزه اموزش رقم می خورد با دوران قبل انقلاب حتی قابل مقایسه هم نیست.

بررسی آخرین آمار وضعیت آموزش و پرورش استان یزد نشان می دهد 275 هزار و 722 دانش اموز در مقاطع مختلف، در 2 هزار و 271 مدرسه فعال زورهای تحصیل خود را می گذرانند که در این میان هزار و 611 مدرسه دولتی و 660 مدرسه غیر دولتی هستند که تقریبا 20 درصد مدارس استان را تشکیل می دهند به عبارتی 80 درصد مدارس استان یزد با هزینه های دولت اداره می شوند.

نوع مدارس استان یزد هم قابل توجه است به طوری که 14 مدرسه استعداد درخشان هستند که با 98 کلاس درس 2 هزار و 509 دانش اموز با استعداد را پرورش می دهند و در حال حاضر 35 مدرسه شاهد، هزار و 324 مدرسه عادی، 39 مدرسه عامالمنفعه، 35 مدرسه عشایری، 21 مدرسه قرآنی، 5 مدرسه ورزش، 24 مدرسه نمونه دولتی و 34 مدرسه وابسته در این استان فعال هستند.

استان یزد از دانش اموزان استثنایی هم عقب نمانده و در حال حاضر هزار و 325 مدرسه استثنایی فعال را دارا است.

* 26 درصد مدارس استان یزد در روستاها

زمانی دسترسی به مدرسه تنها محدود به شهرها بود و بسیاری از روستائیان برای تحصیل فرزندشان مجبور به ترک خانه و کاشانه و مهاجرت بودند تا بتوانند دسترسی به مدرسه را برا فرزندشان فراهم کنند اما امروز 26 درصد مدارس استان یزد را مدارس روستایی تشکیل میدهند که تحصیل 25 هزار و 208 دانش اموز را بر عهده گرفته اند.

با نیم نگاهی به وضعیت پایه متوسطه دوم به عنوان یکی از پایه ای حساس در روند تحصیل دانش اموزان، در سال 1400 27 هزار و 321 دانش اموز در رشته های نظری چون ادبیات و علوم انسانی، ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی تحصیل می کنند.

8 هزار و 243 دانش آموز استان یزد در مراکز فنی و حرفه ای و 8 هزار و 766 دانش اموز در مراکز کار و دانش مشغول به تحصیل و مهارت هستند.

*بیش از 162 هزار معلم؛ سکان هدایت تحصیلی دانش اموزان یزدی

به طور مجموع 162 هزار و 237 معلم در مدارس استان یزد سکان هدایت تحصیلی دانش اموزان را در دست دارند که از این تعداد هزار و 19 نفر به صورت رسمی و پیمانی، 890 نفر بصورت حق التدریسی، 252 نفر سرباز معلم و 164 نفر به صورت قراردادی مشغول هستند.

در مجموع 13 هزار و 912 کارمند رسمی و پیمانی در آموزش و پرورش استان یزد فعالیت دارند که تنها 2هزار و612 نفر از ان ها در بخش های اداری هستند و مابقی در بخش های مختلف این نهاد فعالیت می کنند.

*«تحصیل» در دوران پهلوی معنا نداشت

این درحالی است که در کتاب 53 سال عصر پهلوی به روایت دربار نوشته شده: علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد دوره پهلوی درباره وضعیت آموزش در دهه چهل (یعنی بعد از گذشت چهارده سال از سلطنت پهلوی) می‌گوید: «در ایران اصولاً به تعلیمات ابتدایی توجه خیلی زیادی نشده بود (در سال‌های دهه 40)، شمار بی‌سواد در کشور خیلی زیاد بود ولی با همه تلاشی که در همان دهه 40 برای تعلیمات ابتدایی شد، تعلیمات فنی هنوز عقب افتاده بود. به عنوان نمونه، در اواخر دهه 50، یعنی خیلی پس از آن دورانی که من به آن اشاره می‌کنم، ما در ایران سالی 90 هزار کارآموز فنی داشتیم در ترکیه 900هزار داشتند. یعنی ده برابر و در کشورهای پیشرفته که اصلا قابل مقایسه نبود.»

محمدرضا پهلوی هم در توصیف وضعیت آموزش در آن دوران اعتراف می‌کند: «در سال 1342، بین 16 تا 24 درصد کودکان، در ولایات به مدرسه می‌رفتند و بقیه بی‌سواد می‌ماندند. در‌حالی که، در شهرها 74 درصد کودکان به مدرسه می‌رفتند. قانون تعلیمات اجباری در 1322 به تصویب رسید اما به علت فقدان وسایل اجرایی به صورت کاغذپاره‌ای بر جای مانده بود. در مقیاس ملی 85 درصد مردم بی‌سواد بودند.»

*درخشش 28 ساله استان یزد در کنکور سراسری

مطمئنا وضعیت کمی آموزش و پرورش استان یزد در کنار کیفی سازی ها، زمینه ساز نتیجه مطلوب این استان در حوزه آموزش و تربیت دانش اموز است و این مهم را می توان در 28 سال برتری استان یزد در کنکور سراسری کشور مشاهده کرد.

سید علی کاراموز معاون متوسطه اموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به برتری سه دهه استان یزد در کنکور سراسری اظهار کرد: در تحقق این امر توجه ویژه به اولیا و خانواده ها، تدین و متعهد دانش اموزان یزدی به تحصیل، پیگیری جدی معلمان و مدیران مدارس نسبت به برنامه ریزی درسی دانش اموزان، برگزاری کلاس های آموزشی و فوق برنامه به همت دبیران فوق تخصصی در سه حوزه علوم انسانی، ریاضی فیزیک و علوم تجربی از مولفه ها موفقیت استان یزد در کنکور سراسری بوده است.

کاراموز مشاوره تحصیلی به دانش آموز و والدین را یکی دیگر از عوامل موفقیت یزد در کنکور عنوان کرد و افزود: توجه به دانش آموزان برتر برای حس انگیزه از مسائلی مهمی است که شاید به آن کمتر نگاه شود اما در استان یزد تجلیل از دانش اموزان برتر در زمینه ای مختلف علمی و تحصیلی از سیاست هایی بوده که توانسته مسیر را برای موفقیت دانش آموزان هموار کند.

*تحولات آموزشی استان یزد زیر سابه توجه مسئولان

وی تصریح کرد: نگاه ویژه مسئولان استان یزد به موفقیت دانش آموزان در کنکور هم قابل انکار نیست چراکه تحولات اموزشی در استان بخشی بر عهده مسئولان استان است که خوشبختانه تاکنون همراهی خوبی را داشته اند.

کاراموز ابراز کرد: تجریه و تحلیل سامانه مناطق آموزشی استان در حوزه معاونت آموزشی و همکاران گروه های اموزشی حوزه آموزش متوسطه نیز از مسیرهای موفقی بوده که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کنکور طی شده است به گونه ای با توجه به بازخورد نتایج کنکور سراسری در مناطق تیم های تخصصی تشکیل می شود و مشاوره های لازم در این خصوص داده می شود.

معاون متوسطه اموزش و پرورش استان یزد عنوان کرد: توجه عمقی به محتوای کتب درسی توسط دبیران در مدارس و تجزیه و تحلیل سوالات کنکور از جمله مسائلی که این سالها بیشتر مورد توجه آموزش و پرورش استان یزد قرار گرفته و توانستاه بازخورد های خوبی در این خصوص داشته باشد.

وی اذعان کرد: استان یزد در حوزه اموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش هم تاکنون خوش درخشیده به گونه ای که استان یزد در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس دستورالعمل توسعه سنواتی اموزش های فنی و حرفه ای کشور از رتبه دهم به دوم جهش داشته است و از سویی توانسته بالاترین درصد رشد پذیرش دانش اموز در بین مراکز فنی حرفه ای کشور را هم ازان خود کرده است و مورد تقدیر وزارت آموزش و پرورش هم قرار گرفت.

نگاه منصفانه به وضعیت تحصیلی در دوران انقلاب اسلامی و مقایسه ان به قبل انقلاب که حتی دسترسی به مدرسه و تحصیل برای بسیاری از مردم عادی هم امکان پذیر نبود می توان دریافت شکی نیست که دوران انقلاب اسلامی دوران افتخار است ولاغیر.

انتهای پیام /

تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 2
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 3
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 4
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 5
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 6
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 7
تکالیف عقب‌مانده «آموزش» با انقلاب اسلامی به سرانجام رسید / رشد پر شتاب یزد در کیفیت تحصیلی 8