جمعه 7 اردیبهشت 1403

جبلی: خبرنگاران اروپایی ما 7 ماه است حقوق نگرفته‌اند / اگر بودجه ارزی صدا و سیما قطع شود خود آقایان ضرر می‌کنند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جبلی: خبرنگاران اروپایی ما 7 ماه است حقوق نگرفته‌اند / اگر بودجه ارزی صدا و سیما قطع شود خود آقایان ضرر می‌کنند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما امروز در کنفرانس خبری که با موضوع قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پدیده انقلاب اسلامی یک رویداد عادی در جهان معاصر نبود؛ بلکه یک انقلاب فرهنگی بود؛ چرا که پیام آن متفاوت و مبتنی بر شعار نه شرقی و نه غربی بود. وی با بیان اینکه در گفتمان انقلاب اسلامی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو جبلی، معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما امروز در کنفرانس خبری که با موضوع قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پدیده انقلاب اسلامی یک رویداد عادی در جهان معاصر نبود؛ بلکه یک انقلاب فرهنگی بود؛ چرا که پیام آن متفاوت و مبتنی بر شعار نه شرقی و نه غربی بود.

وی با بیان اینکه در گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان پیشرفت یعنی عبور از عقب ماندگی، بازگشت به تمدن ایرانی اسلامی و گفتمان جهاد یعنی دفاع از مظلوم وجود دارد؛ با این وجود این گفتمان یک گفتمان ارزشی، فرهنگی، پیشرفت مدار، مجاهد و مبارز است، اظهار کرد: غربی ها از ایران به دلیل برخورداری از منابع و دستاوردهای فراوان، ریشه های تمدنی عمیق چند هزار ساله و حاکمیت مکتب اهل بیت به عنوان هاراتلند یا قلب زمین نام می برند به هر روی امروز نگرانی غرب ناشی از گفتمان و قدرت انقلاب اسلامی است و از ابتدای پیروزی انقلاب نیز شاهد توطئه های دشمن برای ضربه زدن به این گفتمان بودیم.

جبلی تصریح کرد: با توجه به اینکه پیام انقلاب اسلامی مبتنی بر فطرت انسان ها بوده این پیام خیلی سریع پیشرفت کرد تا جایی که پیام انقلاب اسلامی در نقاطی هم که ما تبلیغی نداشتیم نفوذ کرد.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: یکی از دلایلی که تبلیغات برای انقلاب اسلامی مورد بی مهری قرار گرفت، این بود که برخی ها می گفتند پیام انقلاب اسلامی قوی است و خود به خود در دنیا نفوذ می کند، پس برای تبلیغات نیازمند انجام اقدام خاصی نیستیم و این یک فهم غلط است هم چنین برخی ها می گویند ما نیازی به پروپاگاندا نداریم و همین مسئله موجب بی مهری به حوزه فرهنگ شد.

وی از شبکه های برون مرزی به عنوان تریبون انقلاب اسلامی نام برد و افزود: شبکه های برون مرزی مطابق با معیارهای حرفه ای جهان به تفهیم پیام انقلاب اسلامی می پردازند و این انقلاب را که یک تمدن جدید را پیشنهاد کرده به مردم دنیا معرفی می کنند.

جبلی گفت: هزاران رسانه در دنیا وجود دارند که از پیام انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت دفاع می کنند؛ اما با این وجود تنها این رسانه های برون مرزی صدا و سیما هستند که فقط می توانند به اسم جمهوری اسلامی ایران حرف بزنند.

*س_فعالیت ده ها شبکه فارسی زبان در راستای اهداف دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران_س*

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه تا زمانی که انقلاب اسلامی مبتنی بر استقلال، جمهوریت و فرهنگ اسلامی پابرجا باشد ما با دشمنی ها مواجه هستیم، اضافه کرد: امروز ده ها شبکه فارسی زبان در راستای اهداف دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند؛ با این وجود این رسانه ها می کوشند تا منطقه را برای ما به یک محیط ناامن تبدیل کنند. با این وجود سوال این است که چه کسی به غیر از رسانه های برون مرزی صدا و سیما می توانند با توطئه های دشمن مقابله کنند به هر روی اگر کسی این ادعا را دارد و می تواند این کار را هم انجام دهد ما هیچ حرفی نداریم.

وی بیان کرد: اگر نتوانیم در مقابله با رقبای رسانه ای خود بایستیم یا واقعیت انقلاب اسلامی تحریف می شود و یا در بعد جهانی دچار عقب گرد می شویم و هم چنین از بعد ایران هراسی و اسلام هراسی دچار بحران جدی خواهیم شد و دشمن مستقیما امنیت ملی ما را مورد هدف قرار خواهد داد.

جبلی اضافه کرد: یقینا توفیقات و کم توفیقی های رسانه ها به طور مداوم باید مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند ولی بحث این است امروز در اوج حداکثری فشار علیه انقلاب اسلامی هستیم؛ بنابراین ما در این برهه برای دفاع از حقانیت مردم مظلوم ایران به رسانه های بین المللی نیاز داریم در غیر این صورت باید کوتاه بیاییم.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه های داخلی امروز می گویند که شبکه های برون مرزی به چه درد آب و نان مردم می خورند هم چنین برخی از رسانه ها می گویند ما که نمی توانیم نفت بفروشیم و ارز آن را وارد کنیم پس نیازی به رسانه های برون مرزی نداریم به هر روی این حرف خطرناک تر از خطر دشمن خارجی است چون ما در داخل نشسته ایم و تیشه به ریشه خودمان می زنیم.

وی گفت: شبکه های برون مرزی حافظ منافع ملی ما هستند؛ با این وجود اگر کشورهای همسایه به ضد کشورمان تبدیل شوند آیا این به نفع ماست به هر روی سوال بنده این است آیا دوستانی که موافق تعطیلی رسانه های برون مرزی هستند می توانند با سایت های خبری خود افکار عمومی کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهند؟

جبلی با بیان اینکه ما امروز هزینه های ارزی شبکه های برون مرزی را کاهش داده ایم و آن را تبدیل به مصرف ریالی کرده ایم اظهار کرد: البته معتقدم که قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی عامدانه بوده و ربطی به مسائل ارزی ندارد چون اگر هزینه های ارزی شبکه های برون مرزی را محاسبه کنیم در مقایسه با کارهایی که توسط این رسانه ها انجام می شود بودجه های ارزی صفر هم نیست پس این اقدام به خاطر تحریم ها انجام نشده است.

*س_هیچ تحریمی نمی تواند مردم ما را از ایدئولوژی و گفتمان خود منصرف کند_س*

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما بیان کرد: هیچ تحریمی نمی تواند مردم ما را از ایدئولوژی و گفتمان خود منصرف کند؛ با این وجود قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی مسئله ای است که ناشی از کج فهمی و غرض ورزی است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی صدا و سیما سهل انگاری و ساده گرفتن فعالیت این شبکه ها است هم چنین یک دلیل نیز ناشی از یک برخورد عمدی و شبهه عمدی است، تصریح کرد: سهل انگاری صورت گرفته در قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی به خاطر این است که برخی ها می گویند ما یک کشور قدرتمند هستیم و دنیا ما را می شناسد بنابراین نیاز به رسانه های برون مرزی نداریم

جبلی تصریح کرد: اگر در ابتدا به شبکه های برون مرزی به عنوان یک عنصر اقتدار نظام و یک موشک دفاعی نگاه می شد ما امروز با پدیده قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی مواجه نمی شدیم.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما گفت: 24 سال از فعالیت شبکه الجزیره می گذرد و در ابتدا قرار بوده این شبکه طی سه سال مستقل شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده و این شبکه به شدت به کمک های اختصاصی دولت قطر وابسته است در مقابل زمانی که شبکه العالم فعالیت خود را شروع کرد 95 درصد از نیروهای آن خارجی بودند ولی اکنون این تعداد به 5 نفر هم نمی رسد اگر چه ما به نیروهای مسلط و در تراز جهانی نیاز داریم.

وی با تاکید براینکه امروز به پیچیدگی های شبکه های برون مرزی توجه نشده و نگاه ناقص، غلط و تقلیل گرایانه وضعیت رسانه های برون مرزی کشورمان را به اینجا رسانده اظهار کرد: سوال این است به چه دلیل باید بودجه ارزی صدا و سیما دچار مشکل شود به هر روی معلوم است که مقصر چه کسی است اما آقایان باید بدانند که اگر بودجه ارزی صدا و سیما قطع شود ضرر ا صلی را خودشان می کنند چون ما مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می کنیم.

جبلی با بیان اینکه شاهد گروکشی، لجبازی و سیاسی کاری از دلایل قطع بودجه ارزی شبکه های برون مرزی صدا و سیما باشد ولی بنده با قاطعیت این را نمی گویم اظهار کرد: بعد از شهادت سردار سلیمانی رهبر معظم انقلاب فرمودند که سپاه قدس سپاهیان بی شماری در جهان دارد با این وجود بنده معتقدم که این سپاهیان بی شمار مشمول رسانه های برون مرزی هم می شود.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه باید از ظرفیت سایر رسانه های برون مرزی هم سو استفاده کنیم افزود: ما نباید درگیر بازی های سیاسی، لج و لجبازی های داخلی و گروکشی های سیاسی شویم با این وجود اگر دعوایی هم وجود دارد کسی نباید به سراغ شبکه های برون مرزی برود چون به حوزه دفاعی، بازدارندگی و حوزه امنیتی کشور لطمه می خورد.

وی خاطر نشان کرد: بعد شکست داعش ما شبکه العالم سوریه را راه اندازی کردیم با این وجود امروز این شبکه از بسیاری از شبکه های ملی سوریه برد بیشتری دارد پس سوال این است که چرا وقتی ما این توانمندی را داریم باید با لج و لجبازی و گروکشی فعالیت شبکه های برون مرزی با مانع مواجه شود

*س_علی عسگری شب و روز خود را برای اختصاص بودجه ارزی شبکه‌های برون مرزی گذاشته_س*

جبلی بیان کرد: بنده شهادت می دهم علی عسگری شب و روز خود را برای اختصاص بودجه ارزی شبکه های برون مرزی گذاشته و البته مراحل قانونی اختصاص این بودجه نیز طی شده ولی مبانی وجود دارد که باعث شده اند تا این بودجه پرداخت نشود به هر روی خدا نکند این مسئله ناشی از گروکشی سیاسی و لج و لجبازی باشد اگر چه شواهد یک مقدار ما را نگران می کند

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه امروز بودجه ارزی شبکه های برون مرزی قطع شده، نهادهای نظامی، دستگاه های قانونگذاری و نهادهایی که در خارج از کشور فعالیت می کنند باید به حمایت از شبکه های برون مرزی بپردازند چون ما ابزار دست این بخش ها هستیم پس فقط مسئله دولت در میان نیست افزود: سوال این است که امروز که چراغ شبکه های برون مرزی در حال خاموش شدن هستند نهادهایی که ما ابزار دست آنها بوده ایم کجا هستند تا از ما دفاع کنند

وی با اشاره به اینکه بودجه سازمان های برون مرزی سازمان صدا و سیما یک دهم شبکه های بین المللی است اضافه کرد: البته ما از رانت انقلاب اسلامی و ضریب نفوذ آن استفاده می کنیم و رسانه های بین المللی از این ظرفیت برخوردار نیستند اما با تمامی این اوصاف ما نیاز به عده و عده، امکانات و نیروهای حرفه ای هستیم.

جبلی به اثرگذاری شبکه العالم، پرس تی وی و هیستان تی وی اشاره کرد و افزود: اگر شبکه العالم، پرس تی وی هیستان تی وی موثر نبود در منافقین درخواست نمی کرد تا جلوی فعالیت این شبکه گرفته شود به هر روی اگر حمایت و پشتیبانی پشت سر رسانه های برون مرزی باشد می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه تبلیغات و پیام های بازرگانی کفاف بودجه صدا و سیما را نمی دهد اضافه کرد: ما نیازمند تولید محتوا هستیم و تولید محتوا نیز هزینه بر است به هر روی زمانی 12 برنامه برای پرس تی وی در لندن تولید می شد اما اکنون حتی یک برنامه هم تولید نمی شود.

جبلی اضافه کرد: ما برای جذب آگهی در شبکه های برون مرزی تلاش می کنیم و امیدواریم به درآمدزایی برسیم اما این اقدامات کفاف هزینه های ما را نمی دهد.

*س_خبرنگاران اروپایی ما 7 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند_س*

وی با بیان اینکه بودجه شبکه فارسی VOA 17 و نیم میلیون دلار است و این در حالی است که بودجه ارزی 14 شبکه برون مرزی ما به اندازه نصف شبکه فارسی VOA نیست اضافه کرد: خبرنگاران اروپایی ما 7 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند و این در حالی است که این افراد نه ایرانی هستند و نه مسلمان ولی هم چنان با ما با حداقل دستمزد کار می کنند.

وی بیان کرد: واقعیت این است ما هنوز در حوزه کشورهای فرانسوی زبان دنیا کاری نکرده ایم و این در حالی است که وقتی داعش شکل گرفت بخشی از نیروهای آن مهاجرین آفریقایی بودند که به فرانسه مهاجرت کرده بودند.

جبلی با تاکید براینکه باید برای تامین امنیت بخشی ماهواره ای اقدام کنیم تصریح کرد: برای سیگنال رسانی در نقاط مختلف ایران کارهای خوبی انجام شده به همین دلیل درصد بالایی از نقاط کشورمان را از طریق زمینی پوشش داده ایم ولی اگر یکی دو ماهواره هم داشته باشیم خوب است با این وجود حتما باید به سمت ماهواره اختصاصی حرکت کنیم البته ما نمی توانیم از کار کردن با ماهواره های دنیا بی نیاز شویم.

*س_فعالیت شبکه های برون مرزی نشات گرفته از ندانم کاری است_س*

وی با بیان این که ما به قطع شدن شبکه های برون مرزی عادت داریم به گونه ای که پیش از این نیز چنین اتفاقی افتاده ولی کسی صدایی از ما نشنیده تصریح کرد: البته در حال حاضر فعالیت شبکه های برون مرزی نشات گرفته از ندانم کاری است به همین دلیل امروز صدای ما درآمده است.

وی با بیان اینکه ما بیکار ننشسته ایم و برای اینکه صدای جمهوری اسلامی را به دنیا برسانیم اخیرا قرارداد خوبی را با یک شرکت IPTV بسته ایم و هم چنین در راستای تقویت ارتباطات با دوستان خود در دنیا اقداماتی کرده ایم افزود: ما می توانیم محتواهایی را که تولید می کنیم در اختیار دوستان خود در نقاط مختلف دنیا قرار دهیم تا آنها را برای ما حتی بدون اینکه اسمی از پرس تی وی برده شود پخش کنند هم چنین تلاش می کنیم شبکه های هم سو را تقویت کنیم.

جبلی بیان کرد: ما تا جان داریم صدای پرس تی وی را به دنیا می رسانیم ولی این معنایش این نیست کسی که وظیفه دارد از ما حمایت کند وظیفه خودش را انجام نمی دهد به هر روی ما هیچ وقت فکر نمی کردیم روزی برسد بخواهیم بگوییم شبکه های برون مرزی مهم هستند.