سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

درخواست تشکل های دانشجویی از وزیر آموزش و پرورش برای رفع موانع ثبت نام دانش آموزان افغانستانی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
درخواست تشکل های دانشجویی از وزیر آموزش و پرورش برای رفع موانع ثبت نام دانش آموزان افغانستانی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل های دانشجویی با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش، رفع موانع ثبت نام دانش آموزان افغانستانی را خواستار شدند. متن نامه مذکور به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم امیر المؤمنین علی علیه السلام: «من لم یتعلم فی الصغر، لم یتقدم فی الکبر» «هر کس در کودکی تعلیم نبیند، در بزرگی به مقام ارجمندی نمی‌رسد.» (غررالحکم، 8937) جناب آقای محسن حاجی...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل های دانشجویی با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش، رفع موانع ثبت نام دانش آموزان افغانستانی را خواستار شدند.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم امیر المؤمنین علی علیه السلام: «من لم یتعلم فی الصغر، لم یتقدم فی الکبر» «هر کس در کودکی تعلیم نبیند، در بزرگی به مقام ارجمندی نمی‌رسد.» (غررالحکم، 8937) جناب آقای محسن حاجی میرزایی، وزیر محترم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید رسیدگی صحیح به امر تعلیم و تربیت، ایجاد امکان تحصیل و آموزش همگانی و اهمیت به حقوق مستضعفان و مظلومان، از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بوده و هست. در کنار این موارد، فرمان صریح مقام معظم رهبری در سال 1394 مبنی بر اینکه: «هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند نباید از تحصیل باز بمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.» اهمیت و لزوم ایجاد امکان تحصیل و ثبت نام برای کودکان مهاجر افغانستانی را بر ما روشن می‌سازد.

اما متاسفانه در طول شش سال گذشته اقدامات کوتاه مدت و بی‌برنامه سازمان ها و نهاد‌های مختلف کشور در خصوص تحصیل کودکان افغانستانی باعث شده است که در حال حاضر هنوز هم مشکلات تحصیل این عزیزان به طور کامل رفع نشده باشد و روند ثبت‌نام آنها در سال تحصیلی 1400-1401 دچار مشکلات و اختلالاتی باشد. برخی از این موانع مربوط به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی می‌شد که با مساعدت این اداره و وزارت کشور، تا حدی برطرف شده‌اند. اما دانش آموزان دارای مدارک لازم و یا برگه حمایت تحصیلی در مراحل بعدی با عدم همکاری متولیان امر در ادارات آموزش و پرورش، و عدم ثبتنام در مدارس مواجه می‌شوند. دلیل این ناهماهنگی و عدم همکاری در امر ثبت‌نام کودکان مهاجر افغانستانی، برخورد سلیقه‌ای مدارس و یا بهانههایی مثل تکمیل ظرفیت کلاسها، عنوان شده است.

متاسفانه با توجه به موارد مذکور، تعداد قابل توجهی از کودکان افغانستانی موفق به ثبت نام در مدارس نشده و از ورود به عرصه مهم تعلیم و تربیت بازمانده‌اند؛ لذا از شما درخواست داریم که در اسرع وقت نسبت به این امر اقدامات لازم را انجام داده و با صدور بخشنامههای قاطع به مدارس و ادارات آموزش و پرورش استانها، خصوصا چهار استان پرجمعیت تهران، اصفهان، خراسان رضوی و قم، مدارس را توجیه و ملزم به ثبت نام کودکان دارای مدارک کافی و برگه حمایت تحصیلی بنمایید.

به نظر می‌رسد نظارت دقیق بر اجرای بخشنامه‌ها در مدارس باید به طور قاطع انجام شود، ایضا ایجاد مرکزی برای رسیدگی به موانع ثبت‌نام کودکان افغاستانی در مدارس و دسته بندی مشکلات آنان می‌تواند راهکار مناسبی باشد؛ زیرا اصل مشکل این افراد و مرجع این افراد برای حل مشکلاتشان، ادارات آموزش و پرورش استانها هستند. هم - چنین با توجه به گذر زمان و سپری شدن مقدار قابل توجهی از بازه ثبت‌نامی، لزوم ایجاد فرصتی دوباره برای ثبت نام کردن افراد جامانده از تحصیل، در شهریور ماه ضروری بهنظر می‌رسد.

ما دانشجویان امید داریم که اقدامات سریع، به موقع و مثبت شما در خصوص موارد مطروحه بتواند نقصها و کاستی‌های مدیریتی گذشته را جبران نماید. ان‌شاءالله با اقدامات مناسب در آینده نیز بتوان این مشکلات را به صورت بلندمدت و ریشهای حل نمود؛ و السلام علی من اتبع الهدی

* امضا کنندگان:

بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز بسیج دانشجویی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده روان‌شناسی و علوم دانشگاه تهران بسیج دانشجویی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز هسته بین‌المللی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

* رونوشت:

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، جناب آقای عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، جناب آقای حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، جناب آقای محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، جناب آقای قاسمعلی خدابنده»