جمعه 7 اردیبهشت 1403

62 درصد از آب شیرین کن‌های جهان در خلیج فارس و دریای عمان هستند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
62 درصد از آب شیرین کن‌های جهان در خلیج فارس و دریای عمان هستند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی به بیان توضیحاتی درباره لزوم ورود جدی به اجرایی سازی طرح های انتقال آب به استان ها دچار بحران بی آبی پرداخت.

پ_http://www.yjc.news/">اشگاه خبرنگاران جوان - معین الدین سعیدی گفت: با توجه به فلات خشک ایران، هر گونه طرح انتقال آب باید ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی داشته باشد، زیرا اگر این مولفه‌ها در آن‌ها رعایت نشود تبعات زیادی حتی از نوع تبعات امنیتی برای ما در پی خواهد داشت مثل آنچه در اصفهان شاهد آن بودیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 22 دی ماه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را تصویب و نهایی کردند. بر اساس این طرح وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با استفاده از توان معاونت علمی ریاست جمهوری مکلف شد زمینه سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی را برای برداشت آب، نمک‌زدایی، انتقال آب و استفاده از نمک‌ها و فلزات باقی مانده از دریای عمان فراهم کند.

سعیدی می گوید بهترین راهکار برای برون رفت از بحران بی آبی، شیرین سازی آب دریا است، زیرا بیش از 62 درصد از آب شیرین کن‌های جهان در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد و در مقابل سهم ایران از شیرین سازی آب دریا حدود 2 درصد است.

تصریح قانون گذار و اقدام کشور‌های توسعه یافته به شیرین سازی آب دو دلیل سعیدی برای جدیت در پروژه‌های انتقال آب است.

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در این باره می گوید که در موضوع انتقال آب عقب افتاده ایم و در حالی که روزانه 25 میلیارد متر مکعب شیرین سازی آب انجام می‌شود، ولی در کشور ما به 500 میلیارد متر مکعب هم نمی‌رسد که این فاجعه است. باید به شیرین کردن آب از خلیج فارس و دریای عمان ورود کنیم و دولت را ملزم به ورود به این مسئله کنیم.

سعیدی همچنین درباره وعده دولت برای ساخت چهارمیلیون مسکن در چهار سال گفت: گا‌ها برخی وعده‌ها داده می‌شود که گرزی بر پیگره اعتماد جامعه است که یکی از این وعده‌ها پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصاد در بودجه 1401 است که با مبانی اقتصادی جامعه سازگاری ندارد.

سعیدی ضمن تاکید بر اینکه مخالف تزریق روحیه ناامیدی به مردم است گفت:، اما این به این معنی نیست که ما واقعیت‌های اقتصادی را نادیده بگیریم. بحث جهش تولید مسکن و تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور بسیار بلند پروازانه است، زیرا قیمت مصالح هر روز بالا و بالاتر می رود، تکلیف زمین هنوز مشخص نیست و علاوه بر این نباید وظیفه آن فقط بر عهده وزارت مسکن باشد و سایر ارگان‌ها باید کنار هم بیایند که البته در کنار هم قرار گرفته اند. با همه این اوصاف معتقدم ساخت 4 میلیون مسکن شدنی نیست.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، اعطای تسهیلات مسکن و ساخت مسکن می‌تواند کشور را تا حد زیادی از رکود خارج کند و تمام بخش‌های مولد را فعال کند، اما با شرایط فعلی حتی اعطای تسهیلات هم منجر به بهبود اوضاع نخواهد شد، زیرا شرایط اعطای وام تسهیلات و سود تسهیلات خیلی بالاست و باید اصلاح شود.

سعیدی گفت: «من آدم ناامیدی نیستم، ولی با حلوا حلوا گفتن هم دهن شیرین نمی‌شود و نمی‌توان با شرایط موجود کاری کرد.»