شنبه 1 اردیبهشت 1403

9 درصد از اشتغال کشور در دست تعاونی‌ها است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
9 درصد از اشتغال کشور در دست تعاونی‌ها است

عبداللهی گفت: 9 درصد اشتغال کشور توسط تعاونی‌ها انجام شده در حالیکه سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی 6 تا 7 درصد است.

آقای بهمن عبداللهی گفت: در هفته گذشته ایران به عنوان عضو منتخب در انتخابات ICA (اتحادیه بین المللی تعاون) برگزیده شد. بخش تعاون در همه کشور‌های دنیا وجود دارد. تعاون با اینکه عنوانی اسلامی است حتی در کشور‌های کاپیتالیسم (سرمایه داری) نیز وجود دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران می‌گوید: 1.2 میلیارد نفر در دنیا عضو تعاونی‌ها هستند و 12 درصد از مردم دنیا اشتغالشان در تعاونی‌ها است. 110 کشور در دنیا عضو اتحادیه ica هستند و کشور‌های غربی از کاندید شدن ایران در این اتحادیه استقبال کردند.

آقای عبداللهی در ادامه نشست خبری با اهالی رسانه به پرسش‌های زیر پاسخ داد.

اتاق تعاون در زمینه تامین کالای اساسی چه کمکی به کشور می‌کند؟ آقای عبداللهی: یکی از کار‌های اساسی تعاونی‌ها تولید کالای کشاورزی است؛ که در حوزه کشاورزی 52 درصد تعاونی‌ها نقش آفرینی کردند.

کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون نیز در همین حوزه فعال شد و با توجه به کمبود مواد غذایی و بحرانی که در دنیا برای تامین کالای اساسی وجود دارد تعاونی‌ها نقش آفرینی می‌کنند.

نقش تعاونی‌ها در اشتغال چیست؟

آقای عبداللهی: طبق داده مرکز ملی آمار، قریب به 9 درصد اشتغال کشور به وسیله تعاون است و تعاون سهم 6 یا 7 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. این انتظار می‌رود که با کمک مراجع دولتی 9 درصد اشتغال به 15 درصد برسد و ایجاد اشتغال در تعاونی ارزان‌تر از سایر بخش‌ها است.

آزاد سازی سهام عدالت در دست تعاونی‌ها است؟

آقای عبداللهی: از زمانی که دستور آزاد سازی سهام عدالت توسط رهبری داده شد؛ تلاش‌هایی مبنی بر حذف تعاونی‌ها و جایگزینی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی صورت گرفت، که ما جلوی این امر را گرفته ایم.

پرتفوی سهام عدالت 750 همت است از 47 میلیون صاحبان سهام عدالت، 19 میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب و اقدام به فروش سهام خود کردند که با پول آن نیاز خود را بر طرف کنند. ما به عنوان تعاونی‌ها علاقه‌مند بودیم که مردم از سود سهام عدالت استفاده کنند که 27 میلیون نفر نیز روش غیر مستقیم را انتخاب و از سود سهام بهره بردند.

آقای عبداللهی: شرکت‌های سرمایه گذاری استانی از تعاونی‌ها هستند و اگر این تعاونی‌ها حذف شوند شرکت‌های سرمایه گذاری نیز بی هدف می‌شوند.

متاسفانه هنوز دیدگاه‌هایی در سازمان بورس وجود دارد که تعاونی‌ها را حذف کنند که مخالف نظر رهبری است و سه شنبه همین هفته جلسه‌ای در رابطه با این موضوع داریم.

دو هفته قبل کمیسیون امنیت به این موضوع رسیدگی کرد. اعضای تعاونی مردم هستند و این تعاونی‌ها وکیل مردم در رسیدگی به سهام عدالت اند.

تعاونی‌ها چه برنامه ریزی برای محقق سازی اهداف دولت سیزدهم دارند؟

آقای عبداللهی: هدف دولت سیزدهم توسعه تجارت است که ما با همکاری سازمان توسعه تجارت با کشور روسیه مجوز ایجاد مراکز تجاری را دریافت کرده ایم و در سفر اخیر هیات تجاری توانسته ایم قرارداد خوبی را با شرکای روسیه ببندیم.

با توجه به جنگ اوکراین و روسیه، نیاز‌های این کشور به محصولات کشور ما دو چندان شده است که ایران می‌تواند از این فرصت حداکثر استفاده را ببرد.

بخش تعاون با پاکستان، عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس توافقات خوبی صورت داده است که با توجه به ظرفیت‌های زیاد ما در حوزه کشاورزیو استقبال این محصولات در کشور‌های همسایه می‌توانیم حضور پر رنگی را در این کشور‌ها داشته باشیم.

عضویت ایران در اتحادیه ica چه فایده‌ای برای ایران دارد؟

آقای عبداللهی: در مجمع جهانی ica خیلی از کشور‌ها از ایران حمایت کردند. دستاورد اولی که از حضور در این مجمع به دست آوردیم استفاده از دانش و تکنولوژی روز در دیگر کشور‌ها است که منجر به رشد می‌شود.

ما با شناسایی بازار 112 کشور درهایشان را به روی کشور خودباز خواهیم کرد که از این طریق می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم.

نقش تعاونی‌ها در تولید مسکن چیست؟

آقای عبداللهی: حدود 2/2ملیون واحد مسکن از اول انقلاب تاکنون توسط تعاونی‌ها ساخته شده است. با توجه به این که انتقاداتی به این سازمان وارد است، اما نباید خدمات آنان را نادیده بگیریم.

در رابطه با مسکن کارگران شهرک های صنعتی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

آقای عبداللهی: حدود 6ماه گذشته تفاهم نامه‌ای را در مقابل رییس جمهور با وزیر راه امضا کردیم؛ که 200هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های مسکونی در قالب طرح ملی مسکن ادغام شد، اما همچنان این طرح پابرجاست و حدود 1ماه پیش تفاهم نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بافت‌های فرسوده تهران بازسازی شود.

820 هزار مسکن را به راه و شهرسازی معرفی کردیم تا اجازه ساخت مسکن به ما بدهد و حدود 140هزار نفر را در این قالب معرفی کردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی