شنبه 29 اردیبهشت 1403

دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار

کرج - ایرنا - سال ها پیش از شیوع ویروس کرونا، آوازه بانوانی نیکوکار و سخاوتمند در استان البرز پیچیده بود تا جائیکه دردمندان و نیازمندان لقب فرشتگان نجات به آنان دادند و اینک با آمدن کرونا، تمام داشته ها و توانایی خود را پای امدادرسانی درمانی و معیشتی گذاشته اند.

طبع بالا و خلق نیکوکاری زن ومرد، پولدار و فقیر و پیرو جوان نمی شناسد، هرکسی به توانایی و ظرفیت خویش می تواند در دایره وسیع کارهای خیر برای پرفروغ کردن چراغ شادی ها و خوشه چینی برای آخرت گام بردارد ولو با هدیه ای کوچک یا تحفه ای ناچیز.

اینکه تنها کسانی را که از مال و ثروت خود می بخشند، نیکوکار و خیر بدانیم، جفایی نابخشودنی در حق افرادی است که شور نوعدوستی و کمک به گرفتاران را برمی انگیزند.

بانوان گزارش ما فقط مبلغ نیکوکاری و جمع آوری کمک ها در بین مردم نیستند بلکه داشته های خود را برای نجات بیماران، نیازمندان و گرفتاران روی دست گرفته تا بار دیگر شادی به خانه ها بازگردانند و از فروغ زندگی مردم کاسته نشود؛ تمام فرزندان این آب و خاک را دوست دارند و چتر و مهر مادرانه آنان دایره وسیعی دارد.

مادران نیکوکار این گزارش زندگی را با گذراندن از روزهای سخت، پیمایش کرده و به پاس الطاف الهی، رفتار کریمانه پیشه کرده اند و مسیر زندگی خود، همسر و فرزندان را در امور خیر قرار داده اند.

گفتند که از الگوهای دوران کرونا بنویسیم که باید این مادران نیکوکار را در صف مدافعان سلامت قرار داد چرا که آنان نیز هم دوشادوش پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان ها برای بازگشت سلامتی به مبتلایان بدحال کووید19 سرازپا نمی شناسند و از هیچ کمکی فروگذار نیستند.

تهیه ماسک، مواد ضدغفونی کننده، دستکش و سایر ملزومات پزشکی برای بیمارستان ها و نیازمندان گرفتار درگردباد کرونا گوشه ای از کارهای بانوان خیر البرزی است که با رعایت جانب انصاف باید آنان را در صف شجاعان نیک اندیش پنداشت.

شجاعت از این حیث که این بانوان همیشه همراه و همگام مردم و مسوولان در شرایط سخت به ویژه اوضاع دشوار کرونایی بوده تا بتوانند بیماران گرفتاران از مشکلات برهانند.

خرید، جمع آوری و بسته بندی مواد غذایی و بهداشتی بخش دیگر فعالیت های شبانه روزی این مادران است که با شیوع کرونا همتی مضاعف پای آن مصروف داشته و بسته های معیشتی شبانه روز به سمت خانه های نیازمندان روانه می شود.

احسان و نیکوکاری این مادران فقط به اهدای لوازم بهداشتی و پیشگیرانه یا بسته های معیشتی ختم نمی شود بلکه نوشت افزار دانش آموزان و اسباب بازی کودکان نیازمند را هم به اقلام افزوده اند و هرآنچه که پدران، مادران و کودکان نیازمند را خوشحال کند در بسته های حمایتی این خیرین گنجانده شده است.

پای صحبت های بانوان نیک اندیش

مهین مجدباقری که البرزی ها او را به نام خانم سروش می شناسند، بانویی فداکار است که واژه مادر را برکلمه «نیکوکار» مقدم می داند؛ او از بانوان سخاوتمند و ایثارگری است که از حدود 2 دهه پیش انجمن خیریه بیماران تهیدست حضرت قائم (عج) را در استان البرز تاسیس و راه اندازی کرده است.

این بانوی خیر بنا به گفته مسوولان و بسیاری از شهروندان البرزی تاکنون خدمات ارزشمندی به بیماران خاص و خانواده های آنان ارائه داده و حتی بیماران خاص را تا بیمارستان های تهران همراهی و درمان کرده است.

وی می گوید: زندگی را با کار در یک واحد تولیدی شروع کردم که با همسرم در این کارخانه آشنا و زندگی مشترک را با توکل به خداوند بزرگ در پیش گرفتیم.

مجدباقری گفت: به خاطر عشق و علاقه وافر به همسر و فرزندانم، دوست دارم که با نام خانوادگی همسرم، خود را معرفی کنم؛ چرا که حاج آقا داریوش سروش با وجود مشکلات کاری، پا به پای من در احسان و نیکوکاری به نیازمندان همراهی کرده و پس از الطاف الهی، قدردان رفتار حسنه و صبورانه همسرم هستم.

این مادر نیکوکار که دارای سه فرزند پسر است، تمام خانواده حتی عروس خانم ها را با خود در تهیه و بسته بندی لوازم و بسته های بهداشتی معیشتی همراه کرده و اعضای این خانواده با همکاری تعدادی از بانوان نیکوکار به تامین نیازهای بیمارستان ها و خانواده های نیازمند مشغول هستند.

وی گفت: با لطف خداوند کریم و تلاش شبانه روزی خود و همسرم در همان سال های اول زندگی توانستیم از مرحله سخت کاری عبور و با ارائه ایده نوآورانه به کارآفرینی برسیم و با هم عهد بستیم تا به کمک نیازمندان بشتابیم.

 اشاره نیکوکار البرزی به روزهای کرونایی

خانم مجد باقری با ابراز احساسات خود درخصوص وضعیت بسیاری از مردم در این شرایط کرونایی و تحریمی بیان داشت: امروز ویروس کرونا فقیر و غنی و پیرو وجوان را نمی شناسد بلکه پدیده ای عالمگیر است که به طور قطع امتحان و آزمون الهی در آن نهفته است.

وی ادامه داد: مصائب این ویروس برای جهان و ایران فراوان بوده اما آنچه نباید در این شرایط فراموش کنیم، افروختن چراغ نیکوکاری و ایثار است که هر کس در حد توان خود باید پای کار بیاید هر چند که همه باید در گام اول خودمراقبتی پیشه کنیم و نکات بهداشتی را رعایت نماییم.

بانوی نیکوکار البرزی به خدمات انجمن خیریه بیماران تهیدست حضرت قائم (عج) اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا، تهیه مواد ضدعفونی، ماسک، دستکش وسایر ملزومات برای بیمارستان ها و بیماران نیازمند را در اولویت قرار دادیم چرا که خودمان را مدیون تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت می دانیم.

وی با بیان اینکه ایثارگری ها و فداکاری های پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت، ادامه داد: این عزیزان جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و ما باید به کمک آنان بشتابیم که البته بهترین و ارزشمندترین کمک در این شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم است.

این خیرنیک اندیش گفت: افزون بر تهیه ماسک و لوازم پزشکی برای بیمارستان ها، خانواده های نیازمند و بیماران خاص از بسته های معیشتی موسسه خیریه حضرت قائم (عج) بهره مند هستند ضمن آنکه تامین لباس و نوشت افزار دانش آموزان نیازمند را در برنامه کاری قرار داده ایم.

هدایای انجمن خیریه حضرت قائم (عج) 

انجمن خیریه بیماران تهیدست حضرت قائم (عج) با همکاری انجمن حمایت از زندانیان استان البرز در 6 ماهه نخست امسال200 بسته معیشتی شامل برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، تن ماهی، گوشت ومرغ، سویا، عدس و قندوشکر بین خانواده های نیازمند استان توزیع کرد ضمن آنکه مقادیر قابل توجهی ماسک، دستکش و سایر ملزومات در اختیار بیمارستان ها قرار داده است.

ارائه خدمات به تعدادی از بیماران کرونایی و غیر کرونایی، تامین دستگاه اکسیژن رایگان برای درمان در منزل تعدادی از بیماران کرونایی، معرفی 20 زوج نیازمند جوان به مراکز ازدواج آسان برای تهیه جهیزیه، اهدای 100 میلیون ریال برای کمک به آزادی زندانیان بدهکار، حمایت مالی و پیگیری وضعیت معیشتی و روانی 20 نفر از بانوان زندانی پس از آزادی از زندان و تهیه اقلام مورد نیاز برای آنان مانند یخچال، فرش و امثال آن و کمک معیشتی به خانواده های تعدادی از زندانیان از دیگر خدمات انجمن خیریه بیماران تهیدست حضرت قائم (عج) به شمار می رود.

تهیه و اهدای 700 لیتر مواد ضدعفونی کننده به زندان های البرز برای پیشگیری از کرونا در بین مددجویان، تامین بسته های نوشت افزار، کفش و لباس برای دانش آموزان نیازمند بخش دیگری از خدمات موسسه خیریه بیماران تهیدست حضرت قائم (عج) در البرز است.

سه هزارو500 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص استان البرز و تهران با این موسسه برای درمان رایگان بیماران تهیدست همکاری دارند.

سخنان خانم مجدباقری در این جمله که انجمن خیریه حضرت قائم (عج) همچون دیگر مؤسسات خیریه زاده درد است؛ چرا که عضوی از پیکر جامعه به درد آمده و انسان‌های دردآشنا چراغی افروخته‌اند تا روشنی‌بخش روزگار تار درماندگان باشند.، پایان یافت.

روحیه احسان و نیکوکاری این گروه 40 نفره

تابستان 98 بود که گروهی 40 نفره از بانوان مومن و نیک اندیش استان البرز با دیدن زندگی سخت شماری از خانواده های نیازمند به فکر تشکیل یک موسسه خیریه با نام «مولودکعبه» افتادند و تصمیم خود را برای شروع کاردرعرصه تهیه مواد غذایی، البسه و نوشت افزار دانش آموزان کم توان مالی در این استان عملی کردند.

مهرماه خانم یکی از اعضای این گروه 40 نفره است که از اهتمام اعضا برای کمک به نیازمندان سخن می گوید و رغبت گفتاری او بیشتر به تعریف از اعضای گروه است تا خود.

سخنان مهرماه روزبهانی بانوی پرتلاش و پرجنب وجوش در عرصه نیکوکاری با این موضوع شروع شد که شناسایی 70 دانش آموز نیازمند البرزی سرآغازی برای یک حرکت گروهی در تابستان سال گذشته بود تا اینکه اسفند ماه 98 وجود نحس کرونا در کشور رسانه ای شد.

گروه که در کنار تهیه و جمع آوری ملزومات تحصیلی، بسته های معیشتی نیز بین خانواده ها توزیع می کرد به یکباره کشور و استان البرزرا درگیر خطری فراتر از تحریم اقتصادی و تصورها دید؛ پدیده ای مرموز و ناشناخته که بر وجود انسان ها چنگ می اندازد و هر لحظه افرادی را مبتلا و قربانی می گیرد.

خانم روزبهانی در توصیف روزهای نخست کرونا می گوید که شوکه شدیم اما دست از توکل به خدا، توسل به دعا و تلاش جمعی برنداشتیم و خود را آماده یک امتحان بزرگ کردیم؛ چرا که در طوفان بلا، صبر و پایداری راه و رسم رستگاری است.

این بانوی نیکوکار گفت: وقتی کشور را در حصار تحریم های ظالمانه، فشار کرونایی و در پی آن کمبود ماسک و مواد ضدعفونی دیدیم، چرخ های خیاطی خانگی را روشن کردیم و در کنار تهیه ملزومات و خودمراقبتی به تولید ماسک پرداختیم، کارها با توزیع رایگان ماسک بین مردم و نیازمندان در کنار جمع آوری کمک های خیرین برای خانواده های مستمندمهمترین پیش رفت و گروه 40 نفره بانوان همچنان به کار و تلاش مضاعف شبانه روزی خود ادامه داده اند.

وی که دارای همسر و 6 فرزند دختر و پسر است با ذکر این نکته که دیدن بیماران نیازمندان به ویژه کودکان وجودم را سخت آزرده می کند، گفت: مادران سرزمینم ایران، آنقدر مهربان و دلسوزند که نخواهند گذاشت خانواده های فقیر در دوران کرونا و پسا کرونا سر گرسنه بر زمین بگذارند و ایمان دارم که کمک های مومنانه همچنان در این سرزمین پاک برای رفع مشکلات و گره های کور زندگی نیازمندان جوشش خواهد کرد.

گروه 40 نفره و صدها بانوی خیر و بی نام ونشان دیگر در استان البرز وجود دارند که از هیچ اقدام نیکوکارانه مانند مدرسه سازی، ساخت درمانگاه، کمک به آزادی زندانیان، پرداخت هزینه بیماران نیازمند، تامین آذوقه برای نیازمندان و دادن هدیه به مدافعان سلامت دریغ ندارند، همانطور که در هشت سال جنگ تحمیلی مادرانی، خون پاک فرزندان خود را برای ماندگاری و سرافرازی سرزمینمان هدیه کردند.

آری کرونا با طعم شکست از سرزمینمان می رود و جهان، سرافرازی و سربلندی مادران، پدران و هزاران انسان نیکوکار و فداکار ایران زمین را به نظاره خواهد نشست.

طبق گزارش رسمی استانداری البرز بیش از400 تشکل مردم نهاد در امور خیریه، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی این استان فعالیت دارند که بخشی از این تشکل ها توسط بانوان ایجاد شده است.

همچنین برابر با اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان البرز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 25 هزار و182 نفر از مردم استان براثر ابتلا به بیماری کووید 19 در بیمارستان ها بستری شده اند که 2 هزار و 126 نفر آنان جان باخته و 22 هزار و 154 نفر از پذیرفته شدگان مراکز درمانی استان البرز ترخیص شده اند.

این درحالی است که شیوع کرونا تاکنون خسارات زیادی به واحدهای صنفی و بسیاری از مشاغل وارد کرده ضمن آنکه مشکلات معیشتی خانوارهای نیازمند در استان مضاعف شده است.

پس از شیوع کرونا، تشکل های مردم نهاد از جمله بانوان نیکوکار، بسیجیان، طلاب و سایر قشرها با پیوستن به دستگاه های اجرایی و امدادی برای مقابله با این ویروس وارد میدان شدند و از تولید ماسک، دستکش و سایر ملزومات گرفته تا سمپاشی معابر و خیابان ها به فعالیت خودجوش پرداختند.

طبق آمارهای رسمی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با همکاری خیرین، تشکل ها، سپاه، بسیج، شهرداری ها و دستگاه های اجرایی استان البرز بیش از 500 هزار بسته معیشتی در این استان تهیه و بین نیازمندان توزیع شده است.

همچنین دستگاه های اجرایی با پرداخت تسهیلات به کمک اصناف آسیب دیده رفتند ضمن آنکه تعداد زیادی از صاحبان مغازه ها و مجتمع های تجاری از دریافت اجاره از مستاجران خودداری کردند.

همه این اقدامات و رفتارهای مومنانه موجب شده تا قشرهای محروم احساس تنهایی نکرده بلکه الطاف دستان مهربان را به خوبی لمس کنند.

فراموش نکنیم که در کنار استمرار رفتارهای مومنانه و کمک های نوعدوستانه تا زمان پیدایش درمان قطعی کرونا، پروتکل های بهداشتی را جدی و محدودیت ها را به بهترین شکل ممکن پاس بداریم.

جوشش حرکت های نیکوکارانه و مومنانه در بین قشرهای مختلف جامعه از جمله بانوان، جلوه مهربانی و نماد انساندوستی در کشورمان است که این نگاه نوعدوستانه، مردمان سرزمینمان را از دیگر ممالک دنیا متفاوت و متمایز ساخته است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار 2
دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار 3
دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار 4
دریای سخاوت در وجود این مادران نیکوکار 5