جمعه 10 فروردین 1403

دستور وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت دارویی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
دستور وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت دارویی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت به معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه دستور داده تا وضعیت دارو از نظر تولید، توزیع و مصرف مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش مشرق، هشتمین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری صبح امروز چهارشنبه در سالن همایش‌های صدرای دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) برگزار شد.

در ابتدای این همایش، غلامرضا پورحیدری رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ضمن عرض خیرمقدم به حضار، در سخنانی حلقه‌های زنجیره تولید تا مصرف دارو را مرور کرد.

سرانه مصرف دارو در ایران بسیار پایین است

عبدالمجید چراغعلی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) پیرامون چالش‌های نظام دارویی کشور سخنرانی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با تقدیر از پیشرفت تکنولوژی دارویی در ایران، گفت: در آمریکا در حوزه داروسازی دولت ورود نمی‌کند و قیمت گذاری در بخش دولت انجام نمی‌شود؛ به همین خاطر بخش عمده‌ای از مردم آمریکا برای تهیه دارو به مکزیک و کانادا مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در ایران هیچ صنفی به اندازه داروخانه‌ها مورد بازرسی قرار نمی‌گیرد و این موضوع قابل توجه است.

چراغعلی افزود: برخلاف آنچه گفته می‌شود سرانه مصرف دارو در ایران بسیار پایین است، سرانه مصرف دارو در کشورمان زیر 40 دلار است؛ این در حالی است که میانگین سرانه مصرف دارو در دنیا 150 دلار است.

اهمیت صنعت پلاسما در حوزه داروسازی کشور

سخنران بعدی این مراسم حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بود. ابوالقاسمی چالش‌ها و راهکارهای خوداتکایی و صادرات فرآورده‌های دارویی با منشا پلاسما را مورد بررسی قرار داد.

ابوالقاسمی با اشاره به اهمیت صنعت پلاسما در حوزه داروسازی کشور، گفت: صنعت پلاسما می‌تواند بیش از این در حوزه داروسازی به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: بیش از 70 درصد صنعت پلاسما در جهان متعلق به ایالات متحده آمریکا است، این صنعت بسیار برای کشور ما استراتژیک است؛ چراکه آمریکا می‌تواند بحران ساز شود.

ابوالقاسمی بیان کرد: تنها 56 کشور در دنیا از صنعت پلاسما در داروسازی استفاده می‌کنند.

دستور وزیر بهداشت برای بررسی وضعیت دارویی

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد تجویز و مصرف منطقی دارو در بهره وری نظام سلامت سخنرانی کرد.

در بخشی از سخنان خود از ماموریت وزیر بهداشت پیرامون وضعیت دارو سخن گفت و افزود: وزیر بهداشت به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داده تا وضعیت دارو از نظر تولید و توزیع و مصرف را مورد ارزیابی قرار دهد.

محمد پیکان پور مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از این مراسم پیرامون کمبودهای دارویی و نقش دستگاه‌های مختلف و عوامل زنجیره تامین در مدیریت آن سخن گفت.

سخنران بعدی این مراسم، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود. قانعی در این همایش درباره موانع و راهکارهای تحقیق و توسعه در صنعت داروسازی نکاتی را مطرح کرد.