جمعه 28 اردیبهشت 1403

دولت خرید زمین را در تهران آغاز کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دولت خرید زمین را در تهران آغاز کرد

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 دی 1353؛ دولت خرید زمین را در تهران آغاز کرد

دولت از چندی قبل در نقاط مختلف شهر چه در داخل و چه در خارج از محدوده برای طرح‌های آپارتمان‌سازی 300 هکتار زمین در نظر گرفت که با ارسال اظهارنامه خرید آن را شروع کرد.

وزارت مسکن و شهرسازی طرح‌های قرارداد بنای ده‌ها هزار آپارتمان و خانه را در سراسر کشور آمده کرده و ظرف دو ماه آینده قراردادهای مذکور را با شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی امضا کرد.

وزارت مسکن و شهرسازی زمین موردنیاز شرکت‌هایی را که زمینی ندارند در اختیار آنان قرار می‌دهد و این زمین‌ها همان‌طور که در لایحه پیش‌بینی شده به‌صورت اجاره است و در موارد خاصی هم به شرکت‌ها فروخته خواهد شد.

16 دی 1363؛ فروش دو نفتکش آسیب‌دیده در خلیج فارس

دو نفتکش «نینه میا» و «مینوتور» متعلق به یونان و قبرس که در خلیج فارس مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفته و به شدت آسیب دیده‌اند به معرض فروش اوراقچی‌ها گذاشته می‌شود.

«نینه میا» به ظرفیت 240 هزار تن دو بار در روزهای 15 و 16 دسامبر گذشته هدف موش‌های عراقی قرار گرفت و مینوتور نیز در روز سوم دسامبر (12 دسامبر) گذشته توسط راکت هواپیماهای عراقی به سختی آسیب دید.

گفته می‌شود چون هزینه تعمیر این دو کشتی بسیار بالاست، فروش آنها به صرفه نزدیک‌تر است این دو کشتی در حال حاضر در سواحل دوبی لنگر انداخته‌اند.

16 دی 1383؛ طرح کارت هوشمند برای عرضه بنزین وارد مرحله اجرایی شد

پیمانکار طرح نصب دستگاه‌های کار‌ت‌خوان در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور از اول دی‌ماه امسال کار خود را شروع کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مدت اجرای این طرح 10 ماه تعیین شده و براساس مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی مقرر شده است این طرح از مهرماه سال آینده بهره‌برداری شود.

مهندس حسین کاشفی هزینه اجرای این طرح را نزدیک به 230 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پیمانکار اجرای این طرح شرکت صنایع و مخابرات راه دور است.

هم‌اکنون حدود 1850 جایگاه عرضه بنزین در سطح کشور فعالند که میانگین عرضه روزانه آنها حدود 63 میلیون لیتر است که بهای آن به فروش سنتی دریافت می‌شود.

با بهره‌برداری از دستگاه‌های کارت‌خوان در جایگاه‌های عرضه سوخت مشکلات ناشی از سیستم گردش پول در جایگاه‌های عرضه سوخت از قبیل آلودگی‌های ناشی از رد و بدل کردن پول و استهلاک اسکناس برطرف و در وقت صرفه‌جویی می‌شود.

16 دی 1393؛ ضرورت اجماع سیاسی برای غلبه بر چالش‌های اقتصادی

روز گذشته سالن اجلاس سران برای دومین روز پیاپی میزبان چهره‌های اقتصادی دولتی، فعالن بخش خصوصی و کارشناسانی بود که به‌منظور برگزاری همایش اقتصاد ایران دور یکدیگر جمع شده بودند تا با ارائه و بررسی راهکارهای مناسب آینده اقتصاد ایران را ترسیم کنند.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در جمع‌بندی این کنفرانس اعلام کرد: برای برگزاری این کنفرانس دو هدف را دنبال می‌کردیم: نخست اینکه مجموعه عواملی در اقتصاد ما تاثیرگذار هستند و چالش‌هایی که پیش‌روی اقتصاد ما وجود دارد ایجاب می‌کند تحلیل‌های عمیق، علمی و کارشناسی از مسائل اقتصادی کشور داشته باشیم.

وی افزود: رشد پایدار اشتغال‌زا هدف اصلی این کنفرانس بود. وقتی از رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم منظورمان بازه زمانی یک سال به بالا ست که ما در این کنفرانس این بازه را تا پایان دهه 90 در نظر گرفته‌ایم.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: مساله اشتغال و بیکاری مهم‌ترین چالش کشور تا پایان دهه 90 خواهد بود. مساله اشتغال و بیکاری مهم‌ترین چالش کشور تا پایان دهه 90 خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال 84 تا 92 اشتغال‌زایی در حد صفر بوده است. این در حالی است که موج متولدان دهه 60 که جمعیت 9 میلیون نفری را تشکیل می‌دهد در انتظار ایجاد شغل مناسب هستند که اگر برای آنها کاری نکنیم به لحاظ سنی به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر نمی‌توان برای آنها کاری انجام داد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر به هشدارهای اقتصاددان‌ها در دهه 50 توجه می‌شد کشور به آن باتلاق بعد از بحران نفت فرو نمی‌رفت، گفت: اگر به هشدارهای دهه 80 توجه می‌شد، امروز این طور عزا نمی‌گرفیم که اگر نفت به 50-40 دلار برسد چه بلایی بر سرمان می‌آید.

جهانگیری ریشه مشکلات امروز را تحریم و سیاست‌های ناصحیح اقتصادی عنوان کرد و افزود: در هر دو زمینه دولت اقدامات جدی انجام داده است.

همچنین بخوانید