جمعه 7 اردیبهشت 1403

رئیس دارالعلوم للبنات هند: هیچ بنایی با تفرقه و جدایی استوار نمی‌ماند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رئیس دارالعلوم للبنات هند: هیچ بنایی با تفرقه و جدایی استوار نمی‌ماند

تهران - ایرنا - رئیس دارالعلوم للبنات هند گفت: بدون شک، با تفرقه و جدایی هیچ بنایی استوار و مستحکم نخواهد بود. بنابراین، همگی زیر چتر حق گرد هم آییم و از یکدیگر جدا نشویم.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولانا محمد رضا الازهری القادری روز جمعه و در دوازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نیز از دولت جمهوری اسلامی‌ایران به دلیل برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی که با محوریت وحدت میان مسلمانان در سراسر جهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: خداوند سبحان در قرآن کریم می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» (همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید). در زمینه تفسیر این آیه شریفه از قرآن کریم «ابن مسعود» و همچنین مفسران دیگر گفته‌اند: «مقصود از آیه واعتصموا بحبل الله حفظ وحدت و اتحاد و اجتناب از تفرقه و پراکندگی است. به این معنا که مسلمانان یکدیگر را رها نکنند و با هم انس گیرند و در تمامی‌اعمال‌شان خالصانه رفتار کنند».

وی افزود: این آیه شریفه حکایت از آن دارد که مسلمانان در سراسر جهان باید با یکدیگر وحدت و همبستگی داشته باشند، چرا که این وحدت و همبستگی ثمرات و نتایج بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، در سایه حفظ اتحاد است که مسلمانان با یکدیگر هم‌رأی و هم‌عقیده می‌شوند و مصالح و منافع عموم مسلمانان تأمین می‌شود.

الازهری تأکید کرد: لازم است که منافع و مصالح عموم مسلمانان بر همه چیز ارجحیت داشته باشد. این منافع و مصالح باید از تمامی جهات مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند و نظرات و دیدگاه‌ها درباره آن‌ها استفاده شود. در نهایت نیز همگی مسلمانان باید راهکارهای دستیابی به منافع و مصالح عمومی را مشخص سازند.

تمرکز بر اهداف جامعه بزرگ اسلامی 

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ سلیم مویگا نگا نگا، استاد دانشگاه کنیا نیز گفت: در واقع باید گفت که ارتباط عمیقی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد و در قرآن نیز به آن اشاره شده و فرموده است: «لتجدن أشد الناس عداو للذین آمنوا الیهود والذین أشرکوا ولتجدن أقربهم مود للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری» دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت و با محبت‌تر از هر کسی به اهل ایمان آنان را که گویند: ما نصرانی هستیم.

وی ادامه داد: بعد از ورود اسلام به مکه احکام و قوانین اسلامی نازل شدند، آنان بخشی از احکام و قوانین را که پیامبر (ص) به امر خداوند متعال آورده بود تبلیغ کردند و اسلام را گسترش دادند و می‌توان گفت حدود بیش از صد سال بعد از هجرت اول آثار تاریخی و مساجد و قبور مردمانی که به اسلام روی آورده بودند به وجود آمد.

شیخ سلیم در ادامه به نحوه گسترش دین اسلام در آفریقا و کشورهای عربی پرداخت و گفت: در جامعه آفریقایی انواع مذاهب وجود داشت، اما هیچگاه صحبت از این مساله نشد که کدام مذهب نسبت به دیگری برتری دارد، این‌گونه تفکر از طریق کشورهایی وارد شد که از اختلافات بین ادیان و مذاهب و عشیره‌ها منافعی را به دست می‌آوردند و بدین ترتیب می‌توانستند بر مردم حکمرانی کنند، اما تاکنون در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد و با وجود تلاش‌های بسیار نتوانستند بین قوم‌ها و عشیره‌ها اختلاف ایجاد کنند.

تأکید امام جمعه اهل سنت تربت جام بر ایجاد وحدت عملی 

مولوی شرف‌الدین جامی الاحمدی امام جمعه اهل سنت تربت جام نیز در این وبینار ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام (ص)، با اشاره به اینکه هر ساله مراسم باشکوهی به همین مناسبت از سوی حوزه علمیه احمدیه تربت جام و با حضور اقشار مختلف مردم، اعم از شیعه و سنی برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که اتحاد و اتفاقی که بین مسلمانان به خصوص در این منطقه و در ایران اسلامی است به محوریت امام عزیز ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) پایدار بماند.

وی خاطرنشان کرد: اولین اقدامی که پیامبر اکرم (ص) در جهت تشکیل حکومت اسلامی در مدینه منوره انجام دادند اخوت اسلامی بود؛ اخوت بین مهاجرین و انصار که باعث شد محبت و الفت بین آنها برقرار باشد تا جایی که فکر می‌کردند بعضی، از برادران خود ارث خواهند برد. به تأسی از اقدام مدبرانه پیامبر اکرم (ص)، همین اقدام در اولین تشکیل حکومت اسلامی در ایران مورد توجه قرار گرفت و اخوت و برادری بین اقشار مختلف اسلامی ایجاد شد.

ایران اسلامی، پرچمدار وحدت و همبستگی در جهان اسلام است

لعیا میرزایی‌نژاد مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت تربت جام نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه مسجد الاقصی نزد مسلمانان تأکید کرد: مسجد الاقصی قبله اول مسلمین و دومین مسجد و سومین حرم آنها است. مسجد الاقصایی که پیامبر گرامی اسلام (ص) 16 ماه به طرف آن نماز خواندند و دومین مسجدی است که ساخته شده ولی امروزه تعدادی صهیونیست خبیث آنجا را اشغال کرده‌اند و به جان و مال و ناموس و عبادتگاه مسلمانان می‌تازند.

وی افزود: فلسطین یک کشور اسلامی بوده که صهیونیست‌های غاصب به کمک قدرت‌های جهانی سال‌های متمادی است آنجا را اشغال کرده‌اند، اما مردم غیرتمند فلسطین بیکار ننشسته و مبارزه می‌کنند تا آن را پس بگیرند. شهرک سازی‌های غیرقانونی و ظالمانه، ویران کردن خانه‌های مردم و دستکاری در شهر الخلیل و شهر قدس با هدف یهودی سازی، برای این است که ریشه اسلام را به خیال خودشان از کشور فلسطین قطع کنند، اما مساله فلسطین و مبارزه برای آزادسازی آن از شر رژیم غاصب صهیونیستی، یکی از موضوعات مهم کلیدی و پر تکرار در بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمت الله علیه، است که با اندیشه‌های ناب خود راه وحدت را در جهان اسلام زنده نگه داشتند.

میرزایی‌نژاد افزود: امام راحل در همان روزهای آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند کشور عزیزمان، یکی از مؤلفه‌های قیامش را حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل قرار داد و با این نامگذاری تاریخی، دنیا را به این موضوع مهم حساس کرد.

*س_برچسب‌ها_س*
رئیس دارالعلوم للبنات هند: هیچ بنایی با تفرقه و جدایی استوار نمی‌ماند 2
رئیس دارالعلوم للبنات هند: هیچ بنایی با تفرقه و جدایی استوار نمی‌ماند 3
رئیس دارالعلوم للبنات هند: هیچ بنایی با تفرقه و جدایی استوار نمی‌ماند 4