پنج‌شنبه 12 مهر 1403

رفتار شهدا به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها ارائه شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رفتار شهدا به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها ارائه شود

خسروپناه با تاکید براینکه باید رفتار شهدا به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها ارائه شود، گفت: سلوک و معرفت 2 درسی است که باید از شهدا یاد بگیریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه امروز در همایش علمی - پژوهشی کنگره ملی گرامیداشت 3535 شهید استان زنجان اظهار داشت: ابتدا باید توصیفی از زبان خداوند سبحان، پیامبر (ص) و سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) درباره شهدا داشته باشیم و ببینیم که شهدا را چگونه معرفی می‌کنند و سپس بدانیم ما چه وظیفه‌ای در قبال جایگاه بزرگ شهدا داریم. وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم در باب شهدا خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم در هر جایی که از شهدا یاد می‌کند از تعبیر قتل استفاده کرده و آیات خیلی عجیبی هستند. حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند را مرده نپندارید، افزود: از اینجا معلوم می‌شود که عده‌ای می‌گفتند که شهدا جوان‌مرگ شده و جوانی آن‌ها به هدر رفته است در حالی که قرآن کریم می‌فرماید نه تنها نگویید که شهدا گرفتار موت و مرگ شده‌اند بلکه زنده‌اند و شما درک دقیقی ندارید و با درک ظاهری نمی‌فهمید که شهدا زنده‌اند. معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آیات متعددی تاکید شده که شهدا زنده‌اند، گفت: قرآن می‌فرماید شهدا زنده‌اند، نزد خداوند مشغول رزق و روزی‌اند و از این جهت نیز شاد و خرم‌اند که دوستان و رفقای‌شان که هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند هم راه شهدا را ادامه می‌دهند و به عبارت دیگر چشم به راه دوستان خود هستند که مسیر آن‌ها را طی می‌کنند. وی با بیان اینکه روایات متعددی از پیامبر اکرم (ص) در باب شهدا وجود دارد، اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند که شهادت، بالاترین درجه نیکی و بر در راه خدا است و به همین دلیل در روز قیامت، حسرت می‌خوریم که شهادت چه مرگ لطیف، زیبا، لذیذ و راحتی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تصریح کرد: شهدا با مرگ در راه خدا از تمام مواقف بدون هیچ مانعی مانند چشم بر هم زدن، عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) لحظه‌به‌لحظه به پیامبر (ص) می‌رسید و دعای شهادت می‌خواست چرا که تشنه شهادت بود و به همین دلیل هنگام شهادت «فزت و رب الکعبه را به زبان آورد» خاطرنشان کرد: در روایات نیز اینگونه آمده که تمام شهدا به شهدای کربلا غبطه می‌خورند و شهدای کربلا نیز به حال حضرت ابوالفضل (ع) غبطه می‌خورند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه شهدا درجه یکسانی ندارند، افزود: شهیدی که مردم‌دار و ولایتمدار بوده و حرمت والدین خود را نگه داشته و در زمان حیاتش به مردم خدمت می‌کند، درجه‌اش بالاتر است البته تمام اموات، غبطه شهدا را می‌خورند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی (ره) نمادهای واقعی از شهدا داریم که هر کدام یک سمبل، نماد و الگو هستند.

وی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سمبل مقاومت، شهید هسته‌ای شهید دکتر مجید شهریاری از دیار زنجان انسانی عالم، وارسته، اهل تحجد، اهل توسل، توکل، عبادت، بی‌ریا و اهل روضه و مانوس با قرآن بود و به قاطعیت می‌توانم بگویم عالم ربانی بود و شهید فخری‌زاده نیز انسانی مهذب، عارف، اهل بکا و گریه، اهل تحجد، فیزیک و فلسفه بود.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه شهید مرتضی تهرانی‌مقدم، رزمنده معمولی است که پدر موشکی ایران می‌شود، اظهار کرد: شهید تهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران می‌شود که امنیت کشور با آن موشک‌ها تامین می‌شود که نماد علم و فناوری است، شهید مطهری نماد حکمت و فقاهت، شهید بهشتی نماد مدیریت و شهدایی مانند قامت بیات، ناصر اشتری و زین‌الدین نیز نماد و سمبل فرماندهی بودند و در واقع تمام شهدا معلمان ما هستند.

* سلوک و معرفت 2 درسی که از شهدا باید بگیریم

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 2 درس باید از شهدا بگیریم، گفت: سلوک و معرفت 2 درسی است که از شهدا باید بگیریم.

وی با اشاره به سلوک شهدا اظهار داشت: زندگی شهدا را وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم غیر از اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و نجات کشور در راه خدا انگیزه‌ای نداشتند و شهدا عاری از منیت بودند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات‌های مختلف خاطرنشان کرد: ایثار و اخلاص را از نزدیک در بین شهدا دیدیم که مانند عارفان، ره صد ساله را یک شبه پیمودند و عمدتا ایثار و اخلاص داشتند که ایثار و اخلاص آن‌ها سلوک است.

وی افزود: برای سیر سلوک، تهذیب نفس، خودسازی و نفی منیت‌ها از سلوک شهدا باید استفاده کنیم وگرنه منیت‌ها بزرگ می‌شوند و ما را بر زمین می‌زنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: اگر با شهدا انس بگیریم و ارتباط معنوی برقرار کنیم، شهدا نیز ما را رها نمی‌کنند و به داد ما می‌رسند و گره‌گشایی و راهگشایی می‌کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص درس معرفتی از شهدا گفت: دسته‌ای از علوم اجتماعی با دانشکده‌های مختلف در دانشگاه‌ها داریم که از قرن 19 به بعد 3 کار را انجام می‌دهند و شامل توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و توصیف تغییر انسان محقق به مطلوب است.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم روابط، رفتارها و پدیده‌های اجتماعی انسان محققی به نام شهید را بررسی کنیم، اظهار داشت: اگر شهدا را به عنوان واقعیت‌های عینی، بررسی کرده و روابط بین پدیده‌ها و رفتارهای آن‌ها را بررسی کنیم به نظریه‌های شخصیت می‌رسیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: برای شهدا رمان نوشته‌ایم اما رمان، آغاز راه معرفی شهید است و باید علوم انسانی را مبتنی بر رفتار شهدا کنیم.

وی افزود: وظیفه معرفتی را دانشگاه‌ها با توجه به رفتار شهدا به صورت نظریه مدیریت، شخصیت و تکنولوژی آموزشی ارائه دهند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروزه حدود 20 نوع جنگ در جهان شکل گرفته که جنگ نظامی، یکی از آن‌هاست، گفت: در حوزه علوم انسانی اگر بخواهیم به همین شکل ادامه دهیم که باید همان نظریه‌ها را به صورت غلط ترجمه کرده و به دانشجویان ارائه کنیم وگرنه بر اساس مبانی اسلامی و رفتارهای شهدا نظریه‌های مختلفی بیرون می‌آید.

وی با بیان اینکه این به معنای این نیست که نظریه‌های دنیای مدرن را نخوانیم، تصریح کرد: ما در برابر شهدا مسئولیت داریم که یکی از آن‌ها نوشتن با قلم و تولید فیلمنامه و رمان‌نویسی است اما یکی از مسئولیت‌های ما در برابر شهدا نظریه‌پردازی است.

انتهای پیام /