پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

روانچی: ایران آماده ایفای نقشی فعال‌تر برای حل مشکلات افغانستان است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
روانچی: ایران آماده ایفای نقشی فعال‌تر برای حل مشکلات افغانستان است

نماینده کشورمان در سازمان ملل ضمن ابراز حمایت از پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره حل و فصل بحران افغانستان، خواستار پیش برد مستقل مذاکرات صلح افغانستان بدون مداخله طرف های خارجی شد.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل در بیانیهای درباره مسائل پیرامون افغانستان گفت: افغانستان در یک موقعیت بحرانی مهم است و به منظور ساختن آینده ای بهتر برای شهروندانش، احتیاج به حمایت بین المللی دارد. امروز، ما به نفع پیش نویس قطعنامه ای درباره وضعیت موجود در افغانستان رای می دهیم که مجمع عمومی سازمان ملل از طریق آن پیامی محکم را برای حمایت از مردم و دولت افغانستان در تلاششان برای بنا نهادن کشوری با ثباتتر، شکوفاتر و دموکراتیک تر میفرستد. روانچی ادامه داد: تنها یک روند صلح فراگیر به رهبری افغانستان می تواند درگیری موجود در افغانستان را حل کند. این روند صلح باید دستاوردهای گذشته را مبنا قرار داده و آن ها را از جمله قانون اساسی حال حاضر، مبارزه با تروریسم و همچنین احترام به حقوق مردم برای استقلال از طریق انتخابات ها و احترام به حقوق اقلیت های مذهبی و قومی و زنان پیش ببرد. ما از این چشم انداز از درخواست مجمع عمومی برای حفظ قانون اساسی افغانستان و رد کردن احیای امارت اسلامی استقبال می کنیم. نماینده کشورمان در سازمان ملل افزود: ما خواستار رویکرد مثبت دولت افغانستان در مذاکرات صلح هستیم. طالبان هم باید همین درجه از اراده و حسن نیت را از جمله از طریق متوقف کردن حملات به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نشان دهد. علاوه بر این، تمام طرف های خارجی باید از مداخله در مذاکرات صلح که توسط سازمان ملل تسهیل شود، خودداری کنند. ما در این زمینه از درخواست مجمع عمومی برای همکاری بیشتر سازمان ملل در روند صلح استقبال می کنیم. او همچنین در این بیانیه مطرح کرد: با استقبال از پیش رفتی که تاکنون در مذاکرات حاصل شده است، آماده هستیم با هماهنگی سازمان ملل نقش فعالتری برای کمک به موفقیت آن داشته باشیم. صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج اعمال شود و نباید انتظار داشت که مشکلات چندین دهه یک شبه در مذاکرات صلح حل شود. انعطاف و شکیبایی تمامی طرف ها، مقدم دانستن منافع مردم افغانستان بر تمام منافع دیگر از جمله منافع گروهی بخصوص ضرورت دارد. در کشوری چند قومیتی و چندگانه مانند افغانستان هیچ گروه، حزب یا انجمنی از جمله طالبان نمی تواند به تنهایی ادعای در دست گرفتن قدرت را کند. روانچی افزود: علیرغم اقدام به مذاکرات صلح، وضعین امنیت افغانستان با وجود شدت گرفتن حملات به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی از جمله مراکز تحصیلی و بناهای دیپلماتیک نگران کننده است. ما قویا چنین حملاتی را محکوم می کنیم که بیشترشان توسط گروه های تروریستی به ویژه داعش انجام می شوند؛ عناصر عملیاتی اش هنوز از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می شوند. در حالی که حضور و فعالیت داعش تهدیدی جدی را متوجه امنیت افغانستان و منطقه می کند، باعث تاسف است که به خاطر مخالفت برخی کشورهای غربی، گنجاندن یک پاراگراف جداگانه در این قطعنامه درباره تهدید های ناشی از داعش در افغانستان امکان پذیر نبود. حمایت حقیقی ما از قطعنامه مجمع عمومی از وضعیت افغانستان به عنوان تایید یا حمایت از حضور مداوم یا فعالیت های نیروهای خارجی در آن کشور تفسیر شود.

نماینده کشورمان در سازمان ملل اظهار کرد: اگرچه بسیاری از کشورها تاکید می کنند خروج نیروهای خارجی از افغانستان نباید به خلا امنیت در آنجا منجر شود، با این وجود باعث تاسف است که دوباره به خاطر مخالفت برخی کشورهای غربی، درخواست برای خروج منظم و مسئولانه همه نیروهای خارحی از این کشور در قطعنامه گنجانده نشد. برعهده گرفتن تدریجی و موثر وظایف نیروهای خارجی توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان گام مثبتی رو به صلحی پایدار و در نتیجه، مقدم و همزمان با خروج نیروهای خارجی باید تمام تلاش ها برای حمایت و تحکیم نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان انجام شود. همگام با چنین اقداماتی، باید در زمینه مبارزه با تولید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر که منبع تامین مالی تروریسم و جرایم دیگر است باید به افغانستان کمک شود. ما به نوبه خودمان در 40 سال گذشته نقش موثری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه داشته ایم که در آن نزدیک به 4هزار نفر از نیروهای اجرایی قانون به شهادت رسیده و بیش از 12هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند. او در این باره توضیح داد: فعالیت های برجسته ما در این زمینه در سطح جهانی شناخته شده است. طبق «گزارش جهانی سال 2020 درباره مواد مخدر» که از سوی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل ارائه شد، ایران تا کنون در صدر لیست کشورهایی قرار دارد که در سال 2018 بیشترین مواد مخدر را توقیف کرده اند که برابر با 53 درصد از کل میزان جهانی است. جامعه جهانی نباید اجازه دهد افراط گراها، تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر از وضعیت اقتصادی حال حاضر افغانستان برای پیش برد دستورکاری شنیع و خطرناک استفاده کنند، بنابراین افزایش و تداوم حمایت بی ن المللی از پیشرفت اقتصادی افغانستان ضرورت دارد. روانچی درباره روابط ایران و افغانستان گفت: در این زمینه، ما علاوه بر میزبانی و حمایت از بیش از 3 میلیون شهروند افغان از جمله از طریق ارائه خدمات سلاکت و بهداشت در طی همه گیری (بیماری کرونا) علیرغم جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملتمان، به پیش برد همکاری اقتصادی با افغانستان ادامه داده ایم که تهیه برق برای آن کشور است. برای کمک به افغانستان، کشوری احاطه شده در خشکی در راستای غلبه بر مشکلات مرتبط، توسعه بندر چابهار در چند سال اخیر در دستور کار ما بوده است. علاوه بر این ما از راه آهن خواف - هرات رونمایی کردیم که راه آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می کند. تمامی این تعاملات اقتصادی تخت تروریسم اقتصادی غیرقانونی آمریکا انجام می شود که ایرانی ها و افغان ها را هدف قرار داده است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط دوجانبه و حمایت از ملت و دولت دوست جمهوری اسلامی افغانستان مصمم است. انتهای پیام