جمعه 10 فروردین 1403

روحانی باید در سازمان ملل از هویت ملی ایران دفاع کند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
روحانی باید در سازمان ملل از هویت ملی ایران دفاع کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیس جمهور باید در سازمان ملل از هویت ملی، نقش منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم ایران دفاع کند.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوعاتی که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان باید در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند، گفت: روحانی باید نقش ایران در مقابله با تروریسم جهانی، ترور سردار سلیمانی و نقش آمریکا در ایجاد ناامنی 20 ساله در افغانستان را با شجاعت و اعتماد با ظرفیت ملی در این نشست عنوان کند، همچنین باید پرچمداری گفتمان چندجانبه گرایی ایران را دوباره تکرار کند.

او افزود: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هم امروز بر چندجانبه گرایی تاکید می‌کند، وقوع انقلاب اسلامی در چارچوب همین مسئله چندجانبه گرایی بوده است، اکنون در هفته دفاع مقدس هستیم، لذا رئیس جمهور کشورمان بایستی جنگی که علیه ملت ایران در سرکوب چندجانبه گرایی و استقلال طلبی انجام شده را در مجمع عمومی سازمان ملل یادآوری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: روحانی باید به بی اعتنایی نهاد‌های بین المللی اشاره کند، توپ امروز در زمین شورای امنیت است، لذا رئیس جمهور کشورمان باید به این موضوع اشاره کند که شورای امنیت در قبال رفتار یک جانبه گرایانه آمریکا چه تصمیمی می‌گیرد.

او با اشاره به توافقنامه برجام، اظهار کرد: برجام مرده است، اکنون این توافق چک برگشتی در دست ماست، برجام عرصه‌ای برای روشن سازی نقش کشور‌ها در تامین امنیت جهانی شده است که آیا امنیت جهانی در سایه مشارکت جمعی اتفاق می‌افتد یا کماکان باید یک نفر به عنوان ارباب به نام آمریکا در آن بالا باشد و بقیه هم زیر مهمیز آن زندگی کنند.

ظهره وند با اشاره به ترور سردار سلیمانی، ادامه داد: ایران افتخار این را دارد که در مقابل آمریکا ایستاده و خواهد ایستاد، بنابراین روحانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کند که به هیچ عنوان با کشور قاتل سردار سلیمانی مذاکره نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید

کارشناس مسائل بین الملل گفت: روحانی در صحبت‌های امشب خود باید هرگونه تشکیک در سطح افکار عمومی را از بین ببرد و از هویت ملی، نقش منطقه ای، نقش بین المللی، مقاومت، استقلال طلبی و مبارزه با تروریسم ایران دفاع کند.

طبق برنامه هر ساله سازمان ملل، حسن روحانی امروز به همراه رهبران چند کشور دیگر به صورت مجازی در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند، همچنین امروز، رهبران آمریکا، برزیل، ترکیه، چین، شیلی، آفریقای جنوبی، کوبا، روسیه، اردن کره جنوبی، قطر، فیلیپین و فرانسه سخنرانی خواهند کرد.

انتهای پیام /