جمعه 31 فروردین 1403

روزنامه‌نگار آمریکایی: رابطه عادی با اسرائیل تاییدی بر اشغالگری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روزنامه‌نگار آمریکایی: رابطه عادی با اسرائیل تاییدی بر اشغالگری است

نیویورک - ایرنا - روزنامه‌نگار و حقوقدان آمریکایی - مغربی، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را عامل تشدید به حاشیه رانده شدن فلسطینیان دانست و گفت: این اقدام‌ها فشار دیپلماتیک بر اسرائیل را برمی‌دارد و به ادامه اشغالگری آن مشروعیت می‌بخشد.

الیزابت میرز روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره عادی‌سازی روابط پادشاهی مغرب با رژیم صهیونیستی افزود: دولت ترامپ با سرپرستی جرد کوشنر داماد و مامور سری یهودی وی، فشار فوق‌العاده‌ای را بر روی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط آشکار با اسرائیل وارد می‌کرده است.

وی ادامه داد: در توجه ویژه به مغرب و امارات متحده عربی، این اقدام تنها رسمی سازی روابط و تراکنش‌هایی است که برای مدت‌ها در حوزه اقتصادی وجود داشته است. تنها تفاوت اساسی، تصدیق آشکار آن است.

این روزنامه‌نگار و حقوقدان آمریکایی - مغربی در پاسخ به اینکه با آشکار سازی این روابط چه اتفاقی برای حقوق فلسطینی‌ها و تشکیل دولت آنها می‌افتد، اظهار کرد: کشورهای دخیل، تاکنون بار دیگر تعهد خود را در حمایت از آرمان فلسطین تایید کرده‌اند. محمد ششم پادشاه مراکش بیانیه‌ای را از طریق کابینه سلطنتی صادر کرد تا از این طریق تاثیرگذار باشد.

میرز یادآور شد: از زمان تاسیس دولت یهود، مغرب از دهه‌ها قبل با مهاجرت هزاران مغربی یهودی در دهه های 1950 و 60، رابطه خاصی با اسرائیل داشته است. به عنوان مثال 10 وزیر مغربی‌تبار در کنست حضور دارند.

وی با این وجود تاکید کرد: گرچه این حرکت‌های عادی‌سازی روابط برای کشورها و البته برای اسرائیل مفید است، اما از نظر من در دراز مدت حاشیه‌نشینی مردم فلسطین را تشدید و پتانسیل داشتن یک راه حل 2 کشور را تضعیف می‌کند که نه تنها در آمریکا که در سازمان ملل هم به عنوان نتیجه مطلوب پشتیبانی شده است.

سردبیر سابق مجله آنلاین "درون جهان عرب تصریح کرد: این اقدامات در حقیقت با کاهش یا از بین بردن فشارهای دیپلماتیک سابق علیه اسرائیل در اقداماتی که مغایر با قوانین بین المللی است، به ادامه اشغال اسرائیل و گسترش مداوم شهرک سازی در سرزمین های اشغالی مشروعیت می‌بخشد.

میرز در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدام‌هایی می‌تواند صلح را به ارمغان آورد، گفت: تا زمانی که خود فلسطینی ها محروم و به حاشیه رانده شوند، نمی‌توان درگیری را حل یا صلح پایداری را در منطقه آغاز کرد.

وی با اشاره به بیانیه روز گذشته پادشاه مغرب که گفته است "مذاکرات بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی تنها راه رسیدن به یک حل نهایی، پایدار و جامع این درگیری است"، اظهار کرد: ایالات متحده تحت دولت ترامپ در اساس، مردم فلسطین را با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل فروخته است.

این روزنامه‌نگار آمریکایی - مغربی با این حال گفت: محمد ششم به عنوان رئیس کمیته قدس بر لزوم حفظ وضعیت خاص این شهر و اطمینان از آزاد بودن آن برای مردم و پیروان سه دین توحیدی برای انجام آیین‌های خود از جمله دسترسی کامل به مسجد الاقصی تاکید کرده است.

خبر عادی‌سازی رابطه مغرب و رژیم صهیونیستی را روز گذشته دونالد ترامپ در صفحه توئیتری خود منتشر کرد و گفت به ازای آن، حاکمیت مغرب بر بخشی از صحرا را به رسمیت می‌شناسد.

پیش از این هم ترامپ حاکمیت رژیم صهیونیستی بر قدس و جولان اشغالی را به سمیت شناخت اما حتی متحدان نزدیک آمریکا همچون انگلیس و فرانسه با آن مخالفت کردند و چندین قطعنامه هم در مخالفت با این تصمیم در سازمان ملل متحد تصویب شد.

علاوه بر مغرب، امارات متحده عربی و بحرین هم با رژیم صهیونیستی توافق عادی‌سازی رابطه امضا کردند اما هیچ یک از این توافق‌ها تاکنون مورد پذیرش مردم اصلی سرزمین‌های اشغالی یعنی فلسطینیان قرار نگرفته و برحق تعیین سرنوشت خود تاکید دارند.

رژیم صهیونیستی در اقدامی کاملا مغایر با تمام توافق‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی، فراتر از مرزهای 1967 به شهرک‌سازی مبادرت کرده است و آشکار خانه‌های فلسطینیان را ویران، زیرساخت‌ها را نابود و بی‌گناهان را در محاصره قرار داده است.

*س_برچسب‌ها_س*