شنبه 1 اردیبهشت 1403

روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی

تهران - ایرنا - قتل محیط بان کرمانشاهی، برگزاری دادگاه تاج‌زاده، آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، پلمب بیش از 50 فروشگاه زنجیره‌ای، محاکمه ضارب ماموران انتظامی خیابان طالقانی تهران، سرنخ‌های قوی برای شناسایی اموال بابک زنجانی و محکومیت الکس به اعدام اهم اخبار قضایی در هفته آخر مرداد بود.

گروه جامعه ایرنا - هفته پایانی مرداد، روزهای شلوغ و پرکاری برای محاکم و به طور کلی دستگاه قضایی رقم خورد. از 22 تا 26 مرداد دادگاه‌های پرخبری برگزار شد؛ از برگزاری اولین و آخرین جلسه اعاده دادرسی پرونده محیط بان کرمانشاهی که در مقابل دادگاه به قتل رسید تا پرونده تاج زاده، پرونده کثیرالشاکی خودروهای برقی و پرونده ضارب ماموران در خیابان طالقانی تهران. علاوه بر اینها، آخرین وضعیت برخی پرونده‌های مهم قضایی هم در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه منعکس شد.

روز شنبه 22 مرداد، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سید مصطفی تاج‌زاده با سه عنوان اتهامی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و نماینده دادستان کیفرخواست 36 صفحه‌ای تنظیم شده حاوی قرائن و شواهد متعددی از اقدامات تاج‌زاده علیه امنیت ملی را قرائت کرد.

براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در جلسه دادگاه، تاج‌زاده از پاسخگویی به سوالات دادگاه امتناع کرده و قاضی صلواتی با توجه به تفهیم اتهام متهم به وی فرصت دفاع آخر را داده است که تاج‌زاده مجددا سخن یا دفاعی را مطرح نکرده و در نتیجه رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام می‌کند.

پیش از این هم سخنگوی قوه قضاییه 28 تیر در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده تاج‌زاده گفته بود که اتهام وی اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است و در تاریخ 17 تیر قرار تأمین از نوع بازداشت موقت برای او صادر شده است البته سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری 25 مرداد نیز در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت این پرونده، دو عنوان اتهامی دیگر نیز برای تاج‌زاده اعلام کرد. یک اتهام تشویش اذهان عمومی و یک اتهام دیگر هم تبلیغ علیه نظام بود.

جزئیات کامل دادگاه تاج‌زاده را اینجا بخوانید.

قتل محیط بان کرمانشاهی در برگزاری جلسات دادگاه های این هفته و رسیدگی به یک پرونده، اتفاق ناگواری رخ داد. روز شنبه 22 مرداد پس از برگزاری نخستین جلسه اعاده دادرسی پرونده محیط بان «برومند نجفی»، پدر مقتول (فلاحی) با شلیک اسلحه وی را کشت.

در شامگاه 14 مرداد 1399 حدود ساعت 21:30 در منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه حادثه‌ای رخ داد. به این ترتیب که با وصول خبری به مسئول منطقه مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز، محیط‌بان «برومند نجفی» به همراه سه محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، برای بررسی شرایط به منطقه مراجعه می‌کند که با یک دستگاه خودروی پراید حامل 6 مظنون به شکار غیرمجاز در حال خروج از منطقه مواجه می‌شوند و بعد از عدم تمکین راننده خودرو به فرمان ایست مأموران و تلاش برای زیر گرفتن یکی از آن‌ها، درگیری رخ داده و گلوله شلیک شده از اسلحه برومند نجفی، سهواً به جای لاستیک، به یکی از سرنشینان (فلاحی) اصابت می‌کند که در اثر خونریزی زیاد، منجر به فوت وی می‌شود.

پرونده این حادثه تشکیل و از دو سال قبل در جریان رسیدگی قرار داشت و سخنگوی قوه قضاییه 25 مرداد درباره این حادثه در نشست خبری توضیح داد و گفت که این پرونده پس از فرایند رسیدگی به اتهام قتل عمد حکم قصاص صادر شد و این رأی در دیوان عالی کشور هم تایید شد و البته اهتمام ویژه برای گذشت و اصلاح ذات البین در شرف نتیجه‌گیری بود و برخی به جای اینکه در راستای تحقق سازش و صلح قدم بردارند اعلام کردند که دادگاه در شرف این است که از اجرای حکم منحرف شود و منجر به این شد که پدر مقتول در زمان انتقال محکوم از دادگاه به زندان از فرصت استفاده کرد و با سلاح جنگی این فرد را با شلیک سه گلوله مورد هدف قرار داد.

سخنگوی قوه قضاییه در این خصوص اظهارداشت: اقدامات موثری انجام شد و به سرعت سلاح و اتومبیل وی کشف و فرد همراه دستگیر می شود و ضارب و فرد دیگر متواری هستند و پیگیری ها با فوریت دستگیری قاتل در دستور کار قرار دارد و حکم شرعی و قانونی هم در رابطه با این اقدام انجام خواهد شد.

جزئیات بیشتری از این حادثه را اینجا بخوانید.

محاکمه ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی و قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی در شهریار دادگاه مهم دیگری که در هفته گذشته برگزار شد، دادگاه رسیدگی به پرونده ضارب ماموران انتظامی در خیابان طالقانی و قاتل نگهبانان شرکت کشتیرانی در شهریار بود که این پرونده هم به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی شد. اتهام اصلی متهم، محاربه و افساد فی‌الارض و ایجاد رعب و وحشت مردم با سلاح گرم عنوان شد.

صبح روز شنبه هفتم خرداد سال جاری در خیابان طالقانی تهران، فردی با سلاح گرم به ماموران انتظامی مستقر در مقابل ساختمان بنیاد شهید تیراندازی کرد که بر اثر این حادثه چهار نفر از ماموران نیروی انتظامی مجروح شدند البته این متهم، یک روز قبل از تیراندازی به سوی مأموران در خیابان طالقانی، چهار نفر را با سلاح گرم در شهرستان شهریار به قتل رسانده و دو نفر را مجروح کرده بود.

مشروح جلسه دادگاه را اینجا بخوانید.

محاکمه متهمان پرونده کثیرالشاکی خودروهای هیبریدی 25 مرداد، محاکمه متهمان یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی مفاسد کلان اقتصادی ناظر بر شرکت‌های خودرویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران در نظام اقتصادی برگزار شد. این پرونده پس از اعلام شکایت بیش از 200 نفر از متقاضیان خرید خودرو هیبریدی اعم از راننده تاکسی و شخصی و اعلام جرم ضابطین علیه شرکت واردکننده خودروهای هیبریدی تشکیل شد.

اتهامات متهمان این پرونده دائر بر اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران‌فروشی نیازمندی‌های عمومی، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ بیش از 150 میلیارد تومان در خصوص فروش بیش از 2100 دستگاه خودرو و 21 میلیون درهم در خصوص حدود 900 دستگاه خودرو، تحصیل مال از طریق نامشروع، احتکار خودرو و پولشویی است.

مشروح نخستین جلسه دادگاه را اینجا بخوانید.

پرونده بابک زنجانی و بدهی‌هایی که هنوز باقیست علاوه بر برگزاری دادگاه‌ها، 25 مرداد در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مهمترین موضوعات حوزه قضایی از سوی خبرنگاران مطرح شد و مسعود ستایشی به سوالات پاسخ داد.

ستایشی از سرنخ‌های خوب و قوی برای شناسایی اموال بابک زنجانی در داخل و خارج از کشور خبر داد و گفت که نامبرده اکنون در زندان است.

اواخر سال 1392 بازداشت سرمایه‌دار جنجالی به نام «بابک زنجانی» اعلام شد. طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجانی عبارت بود از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

پس از برگزاری 26 جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در 16 اسفند سال 94 اعلام شد که حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند، صادر شد. دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرد و علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت که تاکنون حدود 500 میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است اما کل رد مال این فرد یک میلیارد و 966 میلیون یورو است و در مورد رد مال بقیه طلب به وزارت نفت چون بخشی از اموال این فرد در خارج از کشور قرار دارد، اقدامات خوبی در راستای استرداد اموال در حال انجام است.

حکم اعدام برای یک سرشبکه فساد علاوه بر پرونده بابک زنجانی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای سر شبکه‌های فساد به نام الکس (شهروز سخنوری) خبر داد که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، دستگیر شد.

ستایشی گفت که راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد از اتهامات این فرد است. این فرد به اعدام محکوم شد همچنین متهمان دیگر به موجب فراهم کردن زمینه فساد به هشت سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی  سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی هم گفت: این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح شد و در مرحله جلسات دادرسی با نقص تحقیقات به دادسرا بازگشت و دادسرا در راستای رفع نقص اقدامات موثری انجام داده است و پرونده پس از تکمیل تحقیقات ظرف روزهای آینده به دادگاه اعاده می‌شود.

تعیین تکلیف آزمون وکالت

تعیین تکلیف آزمون وکالت از موضوعات مهم دیگری بود که در نشست سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد. ستایشی در این باره توضیح داد و گفت که برداشتن سقف عددی برای ظرفیت پذیرش در قلمروی سردفتری در ماده 3 آیین نامه دفتر اسناد رسمی و کانون سردفتران، دفتریاران مصوب 10 فروردین ماه 1400 این موضوع مد نظر قرار گرفته است و مرکز وکلا طبق گزارش‌های داده شده سقف عددی را برای قبولی آزمون در نظر نگرفته و پذیرفته شدگان تنها بر اساس حد نصاب نمره قبولی انتخاب شده‌اند که در تاریخ 24مرداد سال جاری مطرح شده است.

ستایشی ادامه داد: بر اساس قانونی که مطرح شد معیار پذیرش داوطلبان در آزمون‌های سردفتری و دفتریاری، پروانه وکالت و کارشناسان رسمی دادگستری، کسب حداقل 70 درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز است که این یک مقدار در مقررات پیچیده شده است. به صراحت به میانگین نمرات به عنوان معیار پذیرش اشاره شده است اما قید واژه امتیاز در نص قانون از صراحت این ماده مورد بحث کاسته و روشن شدن ابعاد آن نیازمند تفسیر مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جمع بندی بر اساس نمره خام بوده اما به دلیل اینکه نمایندگان موضوعاتی را مطرح کردند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می‌شود.

البته حسین عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه هم روز شنبه 22 مرداد درباره علت تاخیر در اعلام نتایج آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه توضیح داد و گفت که آزمون فوق‌العاده وکالت همچنان بلاتکلیف است و علت این موضوع هم تفسیر ماده قانونی است.

عبدلیان پور ابراز امیدواری کرد نتایج به زودی اعلام شود و گفت که استعلام‌هایی از سازمان سنجش آموزش کشور شده و رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم و همه تلاش‌ها بر این است تا حق و حقوق افراد ضایع نشود.

مهمان نشست سخنگوی قوه قضاییه در پایان نشست خبری این هفته سخنگوی قوه قضاییه، فرزند حمید نوری حضور یافت و مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه ضمن اعلام اعتراض شدید به اقدام علیه حمید نوری از سوی دادگاه سوئد گفت: صلاحیت دادگاه و فرایند رسیدگی به پرونده آقای نوری را قبول نداریم.

مجید نوری با ابراز تعجب از اینکه چگونه با یک فرد اینگونه برخورد می‌شود و حقوق انسانی او را زیرپا می‌گذارند، گفت: ما با پلیس و عناصر شرکت‌کننده در دادگاه صحبت کردیم و نکته جالبی که وجود دارد این است که حتی برخی از ماموران پلیس سوئد هم از برخوردهایی که با پدرم می‌شود ابراز تأسف دارند و می‌گویند که برخورد با او منحصر به فرد است.

وی اظهارداشت: پدرم بیش از هزار روز در انفرادی بوده است و اکنون کمتر از 40 روز تا برگزاری دادگاه تجدید نظر زمان دارد و این در حالیست که هنوز موفق به خواندن حکم صادره برای خود نشده است و هنوز با وکیل جدید برای او موافقت نکرده‌اند.

محکومیت شرکت‌های لبنی و بسته شدن بیش از 50 فروشگاه زنجیره‌ای

علاوه بر برگزاری دادگاه‌ها و نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی 23 مرداد در نشست خبری از رسیدگی به تخلفات شرکت‌های لبنی خبر داد و گفت که در نتیجه بازدید از 129 واحد تولید لبنیات برای 19 واحد متخلف پرونده رسیدگی به تخلف تشکیل شده که در مجموع 10 پرونده منجر به صدور رأی محکومیت به ارزش 156 میلیارد تومان شده است و 9 پرونده دیگر همچنان در جریان رسیدگی قرار دارد.

اصانلو درباره تخلفات فروشگاه های زنیجره ای در اعلام تخفیفات غیرواقعی هم گفت که در دو ماه اخیر بیش از 50 فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور بسته شد، همچنین فروشگاه های مجازی نیز زیر ذره بین تعزیرات قرار دارند.

رئیس سازمان تعزیرات درباره بلیت های هواپیما برای عتبات عالیات در ایام اربعین هم هشدار داد و اعلام کرد که بلیت ها طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی نباید از 6 میلیون تومان بیشتر باشد.

معاون وزیر دادگستری به نکات مهمی در مورد برخورد تعزیرات با متخلفان و ثبات در بازار اشاره کرد که شرح کامل این نشست را در اینجا بخوانید.

ورود سازمان بازرسی به تاخیر پرواز عتبات  البته در این هفته یک اتفاق در پروازهای عتبات عالیات نیز منجر به ورود دستگاه قضایی شد. پرواز تهران - نجف که قرار بود ساعت 22 روز چهارشنبه 19 مرداد از فرودگاه امام خمینی به نجف انجام شود، بعد از 13 ساعت تاخیر پنج شنبه 20مرداد ساعت 11:21 انجام و مسافران با تحمل 13 ساعت تاخیر به نجف اعزام شدند. این اتفاق که منجر به نارضایتی مسافران شده بود با واکنش سازمان بازرسی کل کشور روبرو شد و بازرس‌کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی کل کشور به ماجرا ورود کرد.

پس از جلسه‌ای که با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی و مدیرعامل شرکت آتا در سازمان بازرسی برگزار شد، مقرر شد تا شرکت هواپیمایی آتا علاوه بر بازگرداندن 30 درصد مبلغ بلیت به عنوان جریمه، به همه مسافران یک بلیت رایگان یکطرفه سفر مشهد هدیه دهد همچنین مقرر شد مجوزهای پرواز خارجی شرکت هواپیمایی آتا نیز مورد بررسی و تجدیدنظر قرار گیرد.

سازمان بازرسی روی قراردادهای پرسپولیس و استقلال دست گذاشت علاوه بر این موضوع، در هفته اخیر بازرس کل امور ورزش، جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان به موضوع قراردادهای منعقد شده در دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال خبر داد و اعلام کرد که با استقرار هیات بازرسی در باشگاه پرسپولیس، میزان درآمد و هزینه کرد باشگاه و نحوه تنظیم و اجرای قراردادها از جمله موضوع حامیان مالی، مورد نظارت و بررسی قرار خواهد گرفت.

این اخبار، اهم جریانات خبری دستگاه قضایی در هفته گذشته بود و علاقه‌مندان برای پیگیری آخرین و تازه ترین خبرهای حقوقی و قضایی می‌توانند به صفحه اخبار حقوقی و قضایی در گروه جامعه ایرنا مراجعه کنند.

برچسب‌ها

روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 2
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 3
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 4
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 5
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 6
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 7
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 8
روزهای داغ مرداد و محاکم شلوغ؛ از قتل مقابل دادگاه تا سرنخ هایی از اموال یک ابربدهکار قدیمی 9