شنبه 8 اردیبهشت 1403

سازمان ملل به دولت مستعفی یمن برای ادامه درگیریها هشدار داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سازمان ملل به دولت مستعفی یمن برای ادامه درگیریها هشدار داد

تهران - ایرنا - پایگاه اطلاع‌رسانی «زوایا عربی» مصر به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرد که «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن، دولت مستعفی و فراری این کشور را تهدید کرد که اگر تا پایان ماه نوامبر (آبان و آذر) با پیش‌نویس سند «اعلامیه مشترک» برای پایان دادن به بحران یمن موافقت نکند، با عواقب بازدارنده‌ای مواجه خواهد شد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی امروز (شنبه) به نقل از منابعی که اسامی آن‌ها را ذکر نکرده، افزود: پیش‌نویس بیانیه مشترک شامل مقرراتی است که خواستار پایان جنگ با باقی‌ماندن طرف‌ها در مواضع فعلی خود و آغاز مذاکرات سیاسی برای حل بحران این کشور است.

زوایا عربی با اشاره به اینکه مفاد بیانیه مشترک با پیشنهادهای ارائه شده از سوی صنعا (جنبش انصارالله) در آوریل گذشته مطابقت دارد، به نقل از منابع یاد شده، اضافه کرد که گریفیتس نسخه‌ای از این پیش‌نویس را به همه طرفها از جمله 5 عضو دائمی شورای امنیت و مقامات عمان تحویل داده است.

به نوشته این پایگاه مصری، با این حال دولت مستعفی و فرای «عبدربه منصور هادی» این پیش نویس را یک دیکته برای اجرای آنچه خواسته‌های انصارالله توصیف می‌کند، می‌داند.

این منابع همچنین نگرانی خود از موضع عربستان که پیش‌نویس را "تحقیر ائتلاف عربی و دولت منصور هادی " می‌داند، ابراز داشتند.

به گفته منابع دیپلماتیک، این پیش‌نویس، راه را برای انجام اقدامات شبه اقتصادی از جمله باز کردن جاده‌ها و بنادر به ویژه بندر "تعز" (این شرط پیش از این در توافق استکهلم وجود داشت)، جلوگیری از مانع تراشی برای حرکت وسائل نقلیه بین مناطق و شهرهای یمن، باز کردن فرودگاههای این کشور برای سفر به ویژه فرودگاه صنعا باز می‌کند.

این منابع خاطرنشان کردند که که پیش‌نویس سند اعلامیه مشترک به مفاد توافق‌نامه استکهلم که دولت مستعفی و فراری یمن در دسامبر 2018 امضا کرد، بسیار نزدیک است.

دولت مستعفی و فراری یمن دیروز دعوت «مایکل آرون» سفیر انگلیس را برای تسریع در مذاکرات برای امضای اعلامیه مشترک رد کرد و آن را دیکته به خود دانست.

گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اوایل آبان ماه با سفر به عمان درباره فرصت‌های به وجود آمده برای حل و فصل روند سیاسی در یمن با مقام‌های این کشور و همچنین نمایندگان جنبش انصارالله بحث و تبادل نظر کرد.

وی پیشتر در توئیتی با اشاره به دیدار خود از عمان، نوشت که در این سفر در دیدار با "بدر البوسعیدی" وزیر امور خارجه عمان درباره مذاکرات در حال انجام در مورد پیش‌نویس اعلامیه مشترک و فرصت‌های ایجاد شده برای حل و فصل روند سیاسی در یمن گفت وگو کرده است.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در سفر به عمان با "محمد عبدالسلام" سخنگو و رئیس هیات مذاکره کننده جنبش انصارالله برای صلح یمن دیدار و درباره پیش نویس در حال مذاکره اعلامیه مشترک طرفین درگیر در جنگ این کشور و تلاش‌های مداوم سازمان ملل به منظور پایان دادن به درگیری‌ها گفت و گو کرده است.

بر اساس اعلام رسانه‌های یمنی، آتش‌بس جامع و آغاز از سرگیری رایزنی‌های سیاسی در اسرع وقت و انجام اقدام‌های بشردوستانه برای کاهش رنج مردم یمن از مهمترین بندهای این بیانیه مشترک است.

پیشتر نیز مذاکرات بین طرف‌های درگیر جنگ یمن طی 2 مرحله در دی ماه 94 (دسامبر 2015) و آذر 97 در ژنو برگزار شد، اما پیشرفتی نداشت.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و میلیون‌ها یمنی دیگر در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند.

با وجود تلاش‌های انصارالله یمن برای برقراری صلح، ائتلاف سعودی همچنان اصرار دارد به حملات خود و نیز محاصره این کشور ادامه دهد.

*س_برچسب‌ها_س*