شنبه 29 اردیبهشت 1403

ستوه جهانیان از ظلم، خشونت‌طلبی و تبعیض نژادپرستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ستوه جهانیان از ظلم، خشونت‌طلبی و تبعیض نژادپرستان

تهران - ایرنا - از مردم آمریکا انتظار می‌رود همانگونه که در خیابان‌ها فریاد ضد نژادپرستی، ضد تبعیض نژادی و انسان‌دوستی سر دادند، نژادپرستانی را هم که با سوءاستفاده از نام و رای ملت آمریکا ناجوانمردانه زانوی خود را بر گلوی مردمان و ملت‌های جهان از جمله ایران قرار داده‌اند، از همه مناصب، دستگاه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در این کشور، پاکسازی کرده و مسیر تنفس برای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز...

برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگوی مجازی در بنیاد هریتیج نزدیک به حزب جمهوری‌خواه با نگاهی نژادپرستانه، نتایج تحریم‌های دولت ترامپ علیه ملت ایران را «عالی» ارزیابی کرده است. اظهارات و موضع‌گیری ضد انسانی این مقام دست‌راستی افراط‌گرا و نزدیک به سازمان تروریستی منافقین شاغل در وزارت امور خارجه آمریکا، دقیقا مغایر آن چیزی است که حتی دونالد ترامپ در گذشته یا در پی آزاد شدن مایک وایت، نظامی سابق آمریکایی برای باز شدن باب گفت‌وگوهای بدون پیش‌شرط با ایران، بیان کرده است.

دلیل تناقض‌گویی، مخالفت‌ها و تاکید برایان هوک و امثال او به ادامه و پیگیری رویه‌های افراط‌گرایانه مبتنی بر نژادپرستی، نفرت‌پراکنی و تروریسم علیه ملت و دولت ایران چیست؟

هوک سابقه‌کار در شرکت حقوقی چند ملیتی هوگان لاولز را در پرونده خود دارد. در نمایندگی آمریکا نزد سازمان ملل به عنوان مشاور جان بولتون یار یا به عبارتی مترسک منافقین، خدمت کرده است. سپس توسط رکس تیلرسون، به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی وزارت امور خارجه منصوب شد، دقیقا زمانی که به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. او از سال 2017 به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاسی و مشاور سیاست‌گذاری وزیر امور خارجه مایک پومپئو منصوب شد. برایان هوک رابطه بسیار نزدیکی با عوامل سازمان تروریستی منافقین دارد و یکی از موانع اصلی آزاد شدن زندانیان ایرانی در بند آمریکا است. او تلاش کرد تا با کارشکنی مسیر آزادسازی انسان‌دوستانه زندانیان در دو کشور را متوقف کند.

او مجری سیاست تروریسم اقتصادی است. برایان هوک در دوران پمپئو مسئولیت پیگیری و ایجاد هماهنگی برای برقراری سیاست نژادپرستانه فشار حداکثری، تشدید تروریسم اقتصادی و پرونده‌سازی علیه ایران را پیگیری می‌کند. او همواره تاکید کرده است که هدف کارزار فشار حداکثری علیه ایران آن است که دسترسی این کشور به منابع مالی را قطع کند، «منابعی که اینک به سختی قابل دسترسی است.»

برایان هوک از پیشینه مخالفت با برجام هم برخوردار است. او بدون ارائه استدلال منطقی یا ارائه دلائل مستند معتقد است که برجام یک «توافق‌نامه بد است». بر این اساس از سوی تیلرسون وزیر سابق وزارت امور خارجه آمریکا ماموریت گرفت تا سرپرستی کارگروه مذاکره با دولت‌های اروپایی برای اصلاح برجام را سرپرستی کند؛ تلاش ناموفقی که انزوای بیشتر آمریکا را در میان جامعه بین‌المللی و گروه 1+4 در پی داشت.

به هر ترتیب می‌توان اذعان کرد فردی مانند برایان هوک که ظاهرا با علم حقوق آشناست، هیچ‌گونه سنخیتی حتی با آداب و ماهیت تحصیلی‌اش که بر اساس میزان و عدالت رای متجلی می‌شود، ندارد. او ماموریت دارد سیاست‌های شکست‌خورده، یکجانبه‌گرایانه و مبتنی بر فاشیسم را تئوریزه و اجراء کند. مسیری که اینک آمریکا را به دلیل یاغی‌گری، زیرپا گذاشتن مقررات بین‌المللی و خروج از مسیر همکاری و توافقات بین‌المللی از ایران و جامعه جهانی منزوی کرده و حتی مردم آمریکا را هم در داخل این کشور در باتلاق نژادپرستی و افراط‌گرایی غرق کرده است.

با این اوصاف نمی‌توان از افرادی چون برایان هوک که حتی باور و اعتقادی نسبت به منافع ملی و حتی تمایلات دونالد ترامپ نداشته و ندارند و صرفا در راستای دستورات افرادی چون جان بولتون که علیه ایران کارزار خشونت‌طلبی و نفرت‌پراکنی به راه انداخته‌اند، انتظار داشت که روابط میان دو کشور ایران و آمریکا را به سوی اصلاح و بهبود نزدیک کنند.

در چنین شرایطی از مردم آمریکا انتظار می‌رود همانگونه که در خیابان‌ها فریاد ضد نژادپرستی، ضد تبعیض نژادی و انسان‌دوستی سر دادند، نژادپرستانی را هم که با سوءاستفاده از نام و رای ملت آمریکا ناجوانمردانه زانوی خود را بر گلوی مردمان و ملت‌های جهان از جمله ایران قرار داده‌اند، از همه مناصب، دستگاه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در این کشور، پاکسازی کرده و مسیر تنفس برای ایجاد همزیستی مسالمت‌آمیز مبتنی بر صلح، دوستی و همکاری با دیگر مردمان، اقوام و ملل را بگشایند. چراکه جهانیان از ظلم، خشونت‌طلبی و تبعیض نژادپرستان به ستوه آمده‌اند.

کارشناس روابط بین‌الملل

*س_برچسب‌ها_س*