سه‌شنبه 28 فروردین 1403

سنت‌شکنی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری / شکست سنگین احمدی‌نژاد / برای وزارت کشور پرونده تشکیل شد

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
سنت‌شکنی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری / شکست سنگین احمدی‌نژاد / برای وزارت کشور پرونده تشکیل شد

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری - تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 108 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 82 هزار و 854 نفر رسید. خوشبختانه تا کنون دو میلیون 736 هزار و 13 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و 307 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون 22 میلیون و 321 هزار و 457 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

در حال حاضر 22 شهر کشور در وضعیت قرمز، 175 شهر در وضعیت نارنجی، 251 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

مجموع جان باختگان کرونا به 82 هزار و 854 نفر رسید

***

 قدر این مردم را بدانید!

روزنامه خراسان نوشت: این روزها تورم و بی کفایتی برخی مدیران بیداد می کند، گلایه های به حق معیشتی فراوان است و بسیاری نیز در جریان صلاحیت ها، انتقادات فراوانی داشتند، اما راه‌حل را قهر با صندوق های رای ندیدند و روز انتخاب که فرا رسید همه در دفاع از آرمان های نظام به وحدت توصیف ناپذیری در نظر و عمل رسیدند و عرق ملی و انقلابی خود را به رخ دشمنان کشیدند. آن هم در منطقه ای که به فرموده رهبر انقلاب «بعضی از کشورهایش در میانه قرن 21 هنوز به شکل قبیله‌ای اداره می‌شوند و بوی انتخابات هم به آن ها نرسیده به طوری که مردمشان فرق صندوق رأی و صندوق میوه را نمی‌دانند».

دیروز دوباره مانور جمهوریت تکرار شد. به فرموده رهبر انقلاب «سابقه ندارد که دو ماه بعد از پیروزی انقلاب یک رفراندوم عمومی برای انتخاب شیوه حکومت و نظام حکومتی انجام بگیرد، اما این به همت امام در ایران اتفاق افتاد» و این روندی است که در تمام 42 سال گذشته برقرار بوده و انقلاب اسلامی گام به گام، با تکیه بر آرای مردم (به رغم برخی کاستی ها و حتی تبعاتی هم که داشته) جلو رفته است.

مردم دیروز با رای‌های‌شان بازهم برای این توانمندی قدم های مستحکمی برداشتند. اما اکنون بعد از انتخابات؛ آقای رئیس جمهور آینده! اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا! الان نوبت شماست آیا شما هم به اندازه مردم (به رغم همه مشکلات و محدودیت ها) پای نظام و رهبری ایستاده اید؟ مردم دیروز میدان داری کردند. اکنون نوبت شماست چرا که «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست».

***

تحلیل آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم

سید وحید حقانیان در یادداشتی به تحلیل آرایش حضور کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پرداخت. حقانیان در بخش هایی از این یادداشت نوشته است: لازم است توجه داشته باشیم که در این مقطع حساس از تلاشهای صبورانه، جناب آقای محسن رضایی و جناب آقای دکتر امیر حسین قاضی زاده هاشمی، کمال تشکر را داشته باشیم. این برادران با وجود فشارهای شدید عده ای و با تحلیل و افکار خاص، صحنه انتخابات را ترک ننموده و خود را نامزد پوششی فرض نکرده و تا آخر رقابت های انتخاباتی، با انرژی، باور و جدیت در صحنه باقی ماندند تا انتخابات 1400علیرغم تبلیغات چندین ماهه و سنگین دشمنان، رنگ و بوی واقعی و رقابتی به خود بگیرد و درصد مشارکت، از پیش بینی های حضرات بالاتر برود.

در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به ادامه کاندیداتوری رضایی، قاضی زاده هاشمی و همتی ادامه داد: بنابراین حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینآ باید گفت اینها خود را به گونه ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می آمد.

***

سفیر انگلیس به وزارت خارجه ایران احضار شد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به‌دنبال اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در برخی شهرهای این کشور از جمله لندن و بیرمنگام که با توهین به رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب‌وشتم یکی از رأی‌دهندگان از سوی عناصر تروریست ضدانقلاب و مخالف دموکراسی همراه بود، راب مک ایر سفیر بریتانیا امروز از سوی دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به وی اعلام گردید.

بیشتر بخوانید:

کتک زدن زن ایرانی برای شرکت در انتخابات

واکنش ایران به اقدامات آشوبگرانه تعدادی از عناصر اجاره‌ای در برخی حوزه‌های خارج از کشور

احضار سفیر انگلستان به وزارت خارجه

***

سنت شکنی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

خبرآنلاین نوشت: از سال 58 که نخستین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا امروز سیزده بار صندوق رای در جمهوری اسلامی برای تعیین رییس جمهور علم شده است تا از درون آن رئیس قوه مجریه مشخص شود؛ نکته جالب در برخی ادوار انتخابات این است که برخی سیاسیون تلاش کرده‌اند تا با وجود شکست در یک دوره بخت‌شان را در انتخابات دیگر امتحان کنند و این اتفاق برای 14 رجل سیاسی افتاده است.

علی اکبر پرورش، احمد توکلی، عبدالله جاسبی، محسن رضایی، زواره‌ای، شیبانی، عسگراولادی، غفوری‌فرد، محمود کاشانی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف، هاشمی‌طبا و رئیسی همان سیاستمدارانی هستند که بیشتر از یک دوره خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند. وقتی به تعداد آرای این افراد در انتخابات‌هایی که حضور داشته‌اند نگاه می‌کنیم یک نقطه اشتراک در همه آنها مشاهده می‌شود و آن اینکه با وجود افزایش چند درصدی آرا که می‌تواند ناشی از افزایش جمعیت رای دهندگان و... باشد اما هیچکدام نتوانستند خودشان را به ساختمان خیابان پاستور برسانند و اقبال مردمی با کاندیدای تکراری یار نبود به جز این دوره که نهایتا سنت‌شکنی شد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه علی اکبر هاشمی رفسنجانی تنها سیاستمداری است که بعد از دو دوره ریاست جمهوری در سال‌های 68 تا 76 توانست دوباره مجوز حضور در میدان رقابت را به دست بیاورد. او سال 84 به مصاف محمود احمدی‌نژاد رفت و با وجود آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شد اما در نهایت اکثریت مردم ترجیح دادند چهره‌ای جدید بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند.

***

تشکیل پرونده برای بررسی شکایات از وزارت کشور

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تشکیل پرونده‌ای در این کمیسیون برای بررسی شکایات از وزارت کشور در مورد روند برگزاری انتخابات خبر داد.

وی افزود: پس از برگزاری انتخابات 28 خردادماه، قریب به هزار شکایت از طریق دبیرخانه و اعضا از طرز کار وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات در خصوص نحوه اجرای انتخابات و مشکلاتی ناشی از این نوع عملکرد برای مردم ایجاد شده است و به کمیسیون واصل شد.

نماینده تهران ادامه داد: تشابه ظاهری تعرفه های اخذ رأی در حوزه هایی که قرار بود یک کاندیدا برای سه انتخابات میان دوره ای مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شوند مشکلاتی را برای رأی دهندگان ایجاد کرده بود و یکی از دلایل میزان بالای آرای باطله و مخدوش در این دوره نسبت به ادوار گذشته انتخابات وجود همین مشکل در روند برگزاری بوده است. همچنین شکایات شفاهی در جریان برگزاری انتخابات به علت تاخیر در آغاز روند رأی گیری، کمبود تعرفه، نبود مهر، کمبود ناظر و بازرسین وزارت کشور در برخی از حوزه های سراسر کشور نیز به کمیسیون واصل شد.

***

فردا چه خواهد شد؟ / چه باید کرد؟ 

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: مشکلات مردم و کشور چنان عمیق است که با رفتن یکی و آمدن دیگری مسائل حل نخواهد شد، مگر آنکه اراده‌ای جدی معطوف به حل مسائل جامعه در همه سطوح ساختار قدرت در ایران شکل بگیرد. اراده‌ای که متکی به اصول علمی و مشارکت کارشناسان و نخبگان و مردم باشد... یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و لازم هر انتخاباتی، آرامش پس از توفان آن است. انتخابات باید به گونه‌ای باشد که پس از رای‌گیری و اعلام نتایج، شاهد آرامش پس از توفان رقابت‌ها باشیم. اگر قرار باشد که این توفان و خرابی‌های آن همچنان ادامه یابد، یا حتی بدتر گردد معلوم می‌شود که آن پدیده انتخابات نبوده است. بنابراین باید دید که از شنبه چقدر شاهد آرامش سیاسی در کشور هستیم؟... مستقل از اینکه حکومت چه سیاستی را در پیش بگیرد، بهتر است دوستان اصلاح‌طلب خود را برای یک دوران سخت سیاسی آماده کنند. دورانی که باید با نوعی پوست‌اندازی، هم از جهت نیروی انسانی و تشکیلاتی و هم از جهت رویکرد‌ها همراه شود. از این سرنوشت گریزی نیست. اجازه ندهید با اجبار فراوان تن به این نتیجه داده شود.

روزنامه شرق نوشت: پایان انتخابات 1400 سرآغاز دور تازه‌ای از حیات جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب است. اگر به وقایع آبان‌ماه 98 و شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» نگاهی دوباره بیندازیم، درخواهیم یافت این شعار که مورد پسند اپوزیسیون قرار گرفته بود و تحقق پیروزی‌شان را در دمیدن به آتش این شعار می‌دیدند، اینک این شعار کارکرد تازه‌ای پیدا کرده است. کارکردی که به انسجام نهادهای رسمی و دولت منجر شده است. در این دوره از انتخابات چه اصلاح‌طلبان پیروز شوند، چه اصولگرایان، دست بالا را نخواهند داشت...

با پیروزی ابراهیم رئیسی صورت‌بندی سیاست داخلی ایران تغییری اساسی خواهد کرد و جریان سومی روی کار خواهد آمد که بعید است علقه‌های حزبی و جناحی داشته باشد. این جریان بیش از هرچیز، کارگزار دولت و وفاداران ساختارهای رسمی خواهند بود‌. دولت مدرن که همواره حامی طبقه‌ای خاص بوده است، پس از قدرت‌گیری با طبقات دیگر دست به اتحاد و ائتلاف می زند. اما این بار دولت به مثابه دولت خواهد بود‌... دولت ناگزیر است شکاف‌های اقتصادی را به‌سرعت ترمیم کند؛ چراکه در صورت عدم ترمیم این شکاف‌ها دولت دچار تلاطم خواهد شد.

***

اکنون، آغاز راه است

مهدی فضائلی در صبح نو نوشت: سرانجام، 28‌خرداد‌1400 فرا رسید و تکلیف قبولی‌ها و مردودی‌ها در این آزمون هم مشخص شد؛ به قول معروف، زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند! یک بار دیگر دوستان انقلاب از این حضور سرنوشت ساز خرسند و مبتهج گردیدند و دشمنان، روسیاه و سرشکسته شدند.

مردم ثابت کردند به بلوغ سیاسی بالایی دست پیدا کرده‌اند و می‌توانند بین عملکرد مسوولان با نظام فاصله بگذارند. نتیجه این بلوغ موجب شد به رغم همه گلایه‌ها و دلخوری‌ها از عملکرد مسوولان، مردم پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند و به تعبیر رهبر انقلاب اجازه ندهند بین آن‌ها و نظام فاصله بیفتد و دشمن سوءاستفاده کند. تا ساعاتی دیگر نتیجه نهایی این آزمون اعلام و سکان دار اجرایی کشور برای چهارسال آینده معلوم خواهد شد.

مطالبات انباشته شده، فرصت‌های از دست رفته و مشکلات تلنبار شده دشواری کار را مضاعف کرده است لیکن فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار موجود و به‌خصوص اراده و عزم برای تغییر و خدمت، امکان فائق آمدن بر مشکلات را فراهم خواهد کرد. مرحله پس از پیروزی، از خود پیروزی در انتخابات دشوارتر و آزمون این مرحله خصوصا برای حامیان پیروز انتخابات، خطیرتر و از جنس جهاد اکبر است. نگاه غنیمت مدارانه و هوس‌آلود به آنچه در پیش است و طمع به چرب و شیرین قدرت به جای نگاه مسوولیت محور و خدمت مدارانه، آفتی است که قطعا عده‌ای از آن مصون نیستند و علاوه بر مراقبت جدی و قاطع خود نامزد پیروز، تقوای جمعی اطرافیان و فعالان در ستادها می‌تواند آن را تا حدودی کنترل کند...

رییس‌جمهوری منتخب از امروز حدودا دو ماه فرصت دارد تا با مشورت با اهل نظر، کابینه‌ای توانمند و خدمتگذار را انتخاب و به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. این دو ماه، نفس گیر، بسیار حساس و حیاتی است و یک لحظه آن نباید نادیده گرفته شود. فشارها بر رییس‌جمهوری منتخب مضاعف و توقعات رنگارنگ متوجه اوست؛ آنچه می‌تواند او را در این مرحله یاری برساند 1) کنار گذاشتن رودربایستی‌ها 2) تمرکز بر ویژگی‌هایی که از او و دولتش انتظار می‌رود، از ویژگی‌های معنوی و اخلاقی گرفته تا توانمندی‌های جسمی و فکری برای تلاش، خدمت، حل مشکلات و تحقق مطالبات و3) هماهنگی بین اعضای کابینه.

***

شکست سنگین تحریمی‌ها در انتخابات

فارس نوشت: رای‌گیری انتخابات 1400 به پایان رسید و تمام آمارها و نشانه‌ها حاکی از حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای است. این در حالی است که از ماه ها پیش برخی جریان های سیاسی بصورت مداوم این گزاره را به جامعه القا می‌کردند که مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و نظام جمهوری اسلامی بازنده عرصه انتخابات 1400خواهد بود. این افراد و جریان ها در روزهای منتهی به انتخابات حتی پارا فراتر گذاشته و اعلام کردند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم... فیلم ها و گفت‌وگوهای احمدی‌نژاد علیه انتخابات و مشارکت، این روزها پژواک‌های زیادی در رسانه‌های معاند و ضدانقلاب داشته است...

تمامی برآوردها و آرزوهای تحریم‌کنندگان انتخابات ایران برباد رفته است و مردم ایران با مشارکت قابل قبولی که با وجود همه موانع چون کرونا و مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی رقم خورده است، آماده عبور از مشکلات و چالش‌های کنونی کشورشان هستند.

مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس و سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری در صفحه توئیتری خود در انتقاد از رفتار محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اصولگرا و سابق ایران، نوشت: «روسیاهی این انتخابات به چهره احمدی‌نژاد ماند، مهدی کروبی، بهزاد نبوی و... رای دادند اما او رای نداد. کاندیدای روکشی وضع موجود قطعا به مراتب بر تحریمی روکشی شرف دارد. کاری که احمدی نژاد در این انتخابات کرد، روکش حمله هواداران پهلوی و رجوی به رای دهندگان ایرانی خارج از کشور بود.»

***

رییسی و ماموریت ممکن 

عصر ایران نوشت: نکته مثبت نتیجه انتخابات دیروز در این است که به نظر می رسد در دولت رییسی شاهد خاتمه اصطکاک درون سیستمی بین اصلاح طلبان بوروکرات و اصولگرایان خواهیم بود و این مساله فرصتی در اختیار دولت رییسی قرار خواهد داد تا با همراهی کامل دیگر قوا و نهادهای کشور که همگی در یک خط و جهت هستند، راحت تر از دیگر دولت های 3 دهه گذشته به تمشیت امور و حل بحران ها اهتمام گمارد.

رییس جمهوری منتخب 1400 چه بخواهد و چه نخواهد مشکلات و بحران اقتصادی به او مجال فکر کردن به دیگر مسایل حاشیه ای سیاسی و فرهنگی را نخواهد داد و به نظر می رسد انتظار بخش عمده ای از جامعه نیز در این است که چنین کند و حالا که همه نهادها و قوای حکومتی با یکدیگر هماهنگ شده اند بدون ایجاد حاشیه و اصطکاک، مشکل اصلی کشور که همانا مشکلات اقتصادی و روشن کردن موتور رشد اقتصادی کشور است، محقق شود.

تنها راه نجات اقتصاد ایران در شرایط کنونی برداشتن بار عوامل سیاسی از دوش آن و سپس آماده کردن و رفع موانع به منظور یک پرش بزرگ اقتصادی است که بشود شکاف توسعه ای ایجاد شده بین کشور با دیگر رقبا را جبران کند و ایران به جایگاه شایسته و بایسته خود در منطقه و جهان برسد.

***

هیچ وقت ما این قدر رأی باطله نداشته ایم که نفر دوم انتخابات شود

تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران به جماران گفت: من به آقای رئیسی تبریک می گویم ولی ایشان را متذکر می شوم که برای تبدیل 17 میلیون نفر به 30 میلیون خیلی تلاش کند و رقبایی که آمدند و دیگرانی که نیامدند را به مشارکت در عرصه سیاسی دعوت کند.

وی با اشاره به چهار میلیون رأی باطله ای که به صندوق های این دوره از انتخابات ریخته شده است، تأکید کرد: اینها اصلا تحریم کننده انتخابات نیستند. اینها کسانی هستند که مشارکت و دموکراسی را قبول دارند ولی رئیسی و رقبایش را قبول ندارند. یعنی دنبال کس دیگری هستند که اگر می آمد، این چهار میلیون هشت میلیون دیگر هم با خودش می آورد و آقای رئیسی رئیس جمهور نمی شد. اینها می توانستند نیایند؛ آمده اند که انتخابات باقی بماند و فرصتی برای کنش بعدی آنها فراهم شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: هیچ وقت ما این قدر رأی باطله نداشته ایم که نفر دوم انتخابات شود. این نشانه خوبی برای کسانی است که مدیریت سیاسی کشورمان را دنبال می کنند.

***

 واکنش سریع دلار، سکه و طلا به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 

فرارو نوشت: وقتی جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزارت کشور یک ساعت قبل از ظهر شنبه 29 خرداد مقابل خبرنگاران قرار گرفت و نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، ورق بازار طلا و ارز برگشت؛ دلار 550 تومان ارزان شد، یورو و پوند به ترتیب 650 تومان و 810 تومان کاهش قیمت را تجربه کردند، در بازار طلا شاهد افت 37 هزار تومانی هر گرم طلای 18عیار بودیم و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 350 هزار تومان نسبت به هفته گذشته عقب نشست.

***

ابهام فیش‌های حقوقی / کسی پاسخگو نیست

ایسنا نوشت: جنجال فیش‌های حقوقی و حقوق‌های نجومی در سال 1395 موجب شد در فاصله‌ای کوتاه و در جریان تصویب قانون برنامه ششم توسعه، در راستای شفاف سازی پرداخت‌های حقوقی تکلیف راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا برعهده دولت قرار گیرد تا امکان تجمیع کلیه پرداخت‌های حقوقی و آنچه در قانون مورد تاکید قرار داشت فراهم شود. در معدود گزارش‌هایی که سازمان اداری و استخدامی در دو سال پیش اعلام کرد، نشان داد که در اواخر سال 1396 راه اندازی سامانه حقوق و مزایا در دستور کار این سازمان قرار گرفته و از اوایل سال 1397 شرایط بارگذاری اطلاعات فراهم شده است، ولی این گزارش از این حکایت داشت که تا مدت‌ها بخشی از دستگاه‌ها از ورود به ثبت اطلاعات خودداری کرده بودند؛ به طوری که طبق اعلام انصاری - رییس سازمان اداری و استخدامی - در ابتدا دستگاه‌های قوه مجریه و بعد از آن به تدریج قوه مقننه وارد شده بودند اما قوه قضاییه و برخی دستگاه‌ها مانند صدا و سیما و نهادهای زیرمجموعه رهبری اطلاعات حقوقی خود را در سامانه بارگذاری نکرده بودند.

به هر صورت جریان تا جایی پیش رفت که در مردادماه 1398 در جلسه هیات دولت گزارشی از وضعیت سامانه حقوق و مزایا اعلام و بعد از آن مصوب شد که تا پایان شهریورماه یعنی فرصت حدود یک ماهه تمامی دستگاه‌هایی که اطلاعات درج شده آنها ناقص بوده و یا اصلا ورود نکردند در این رابطه اقدام کنند.

بعد از آن دیگر گزارشی جهت شفاف سازی افکار عمومی از سوی سازمان اداری و استخدامی به عنوان مسئول این مهم به صورت عمومی منتشر نشد و تنها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش آخرین وضعیت سامانه حقوق و مزایا بعد از پایان مهلت تعیین شده برای دستگاه‌ها به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است.