پنج‌شنبه 12 مهر 1403

سیزده فیلم داستانی بلند جشنواره 36 کودک و نوجوان چه ماجرا‌هایی دارند؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
سیزده فیلم داستانی بلند جشنواره 36 کودک و نوجوان چه ماجرا‌هایی دارند؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو - نگین طهرانیان، جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در حالی به ایستگاه سی و ششم خود در شهر اصفهان می‌رسد و از 17 مهر آغاز می‌شود که 13 فیلم داستانی بلند در جذابترین بخش آن حضور خواهند داشت. "آرزوی اسب چوبی" به کارگردانی کمال مقدم و تهیه کنندگی پیام مهرنوش، که داستانی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان دارد؛ این فیلم درباره‌ی پسری ست که بنابر شرایط خانوادگی...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو - نگین طهرانیان، جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در حالی به ایستگاه سی و ششم خود در شهر اصفهان می‌رسد و از 17 مهر آغاز می‌شود که 13 فیلم داستانی بلند در جذابترین بخش آن حضور خواهند داشت.

"آرزوی اسب چوبی" 

به کارگردانی کمال مقدم و تهیه کنندگی پیام مهرنوش، که داستانی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان دارد؛ این فیلم درباره‌ی پسری ست که بنابر شرایط خانوادگی اش و کم رنگ شدن صله رحم و رسم دید و بازدید که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد، از خانه‌ی پدربزرگش دور است و خاطره‌ای از انجا ندارد، تا اینکه مجبور میشور به خانه‌ی پدربزرگ برود و شبی را د در انجا بگذراند که با اتفاقات عجیبی رو به رو میشود.

از اثار دیگر این کارگردان میتوان به فیلم‌های "شهر در امن و امان است" و "سرنوشت سارا" اشاره کرد.

آن دو

به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی ساخته شده است که لردگان در استان چهارمحال و بختیاری و آبادان از مکان‌های اصلی فیلمبرداری این فیلم هستند. داستان این فیلم درمورد پسربچه‌ای 12 ساله از عشایر لردگان به نام ظفر است که پدر و برادرش به همراه سایر مردان ایل به جبهه‌های جنگ رفته اند و مدتی است ار برادرش خبری نیست؛ در همین حین شهیدی بی نام و نشان را به لردگان می‌اورند و برای شناسایی ابتدا به خانواده‌ی ظفر خبر میدهند. این فیلم در جشنواره‌ی فجر امسال هم حضور دارد.

مرتضی رحیمی در فیلم‌های "مشکل اقای اعتماد"، "روایت سه گانه (اپیزود اول و یک ارزوی کوچک) " و فیلم "آتش پنهان" به بازیگری پرداخته است.

باغ کیانوش

باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورز احمدی و تهیه کنندگی محمد جواد موحد اثری است با اقتباس از کتابی به همین نام به قلم علی اصغر عزتی پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری ست. این فیلم با اقبال و تحسین منتقدان و نویسندگان سینما رو به رو شد. داستان این فیلم در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد، حمزه و عباس تصمیم میگیرند در شب عروسی پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این اتفاق با سقوط یک هواپیمای بمب افکن عراقی در نزدیکی باغ همزمان میشود و با سقوط و ورود خلبان هواپیما اتفاقات جالبی رقم میخورد.

این فیلم اولین اثر بلند کشاورز حداد است.

_"تامبولک (بام بالا2) " به کارگردانی آرش معریان و تهیه کنندگی بهروز مفید که قسمت اول این فیلم در سال 1399 توسط سید جمال سیدحاتمی کارگردانی شده و در سال 1400 منتشر شد.

از فیلم‌های دیگر معریان میتوان به زن‌ها فرشته اند2، کما، دم سرخ‌ها و خالتور اشاره کرد.

"ببعی قهرمان"

اثر سازمان اوج به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمد مهدی مشکوری ست که در چهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر هم حضور داشت. داستان این پویانمایی از این قرار است که: ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره‌ی پرواز را میخواند در سر رویای پرواز دارد و میخواهد مانند یک پرنده پرواز کند....

ببعی قهرمان پس از "فهرست مقدس" و "پسر دلفینی" سومین انیمیشن سینمایی سازمان رسانه‌ای اوج است.

"تابستان همان سال"

فیلمی که به کارگردانی محمود کلاری و تهیه کنندگی علی اوجی روی پرده جشنواره می‌رود.

داستان این فیلم از این قرار است که:

عطای 7 ساله را پیش یک رمال اینه بین میبرند تا طی مراسمی دزد طلا‌های عمه اش را در اینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام انچه در ان شرایط بر زبان می‌اورد ندارد، برای رهایی از ان وضعیت هرانچه از تعاریف عمه اش درباره‌ی شک اون نسبت به دزدی داوود پسر عمه‌ی دیگرش، شنیده را بازگو میکند، غافل از اینکه این دروغ او موجب عقوبتی دور از انتظار برای کل خانواده می‌شود.

محمود کلاری عکاس و فیلمبردار معروف سینماست و تنها فیلمبردار ایرانی است که برنده‌ی جایزه‌ی قورباغه‌ی نقره‌ای و نامزد جایزه‌ی قورباغه‌ی طلایی از جشنواره‌ی کمرایمیج لهستان برای فیلم جدایی نادر از سیمین شده است.

"دختر برقی"

به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین قناعت با مضمون کودک و نوجوان است؛ که داستان دختر بچه‌ای را روایت میکند که به شکی اتفاقی وارد زندگی مشترک زوجی جوان میشود و همه چیز را دگرگون میکند.

حسین قناعت از کارگردانان شناخته شده‌ی کشورمان است که اغلب در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت میکند. از اثار دیگر او میتوان به مجموعه‌های دیو و ماه پیشونی، شش قهرمان و نصفی، محکومین، فیلم‌های سینمایی والدین امانتی، زخم شانه‌ی حوا، پیشی میشی، سال تحویل، دزد و پری، روز اردو، لازانیا و تپلی و من اشاره کرد.

"رویای پفکی"

به کارگردانی مهدی رجبی و لاله مجتهدی و تهیه کنندگی صدیقه صحت نمایشی موزیکال، شاد و جذاب با چاشنی طنز است که در سالن تئاتر یزد به نمایش درامد؛ و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. داستان این نمایش درباره‌ی شهری از موشهاست درگیر هله هوله‌ها شده و دو شخصیت به نام‌های چلغوز و گلنسا میخووهند به ان‌ها کمک کنند.

مهدی رجبی گروه فیلمبردار، مدیرتولید و نورپرداز سینما و تلویزیون است که در اثاری، چون نهنگ عنبر، سریال تلویزیونی "نامه‌ی اخر" و فیلم سینمایی گورکن فعالیت کرده است.

"شمشیر و اندوه"

به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری است که درچهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر هم حضور داشت. انیمیشن شمیشر و اندوه داستانی خانوادگی و تاریخی_مذهبی دارد. داستان این پویانمایی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت میکند؛ روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مدائن زندگی میکندو منجر به ملحق شدنش به سپاه امام حسین (ع) میشود و د. خلاصه‌ی این اثر اورده شده است که "برای رویایی که داری مبارزه کن".

این پویانمایی برای اولین بار در تاریخ انیمیشن ایران از اسکن انسانی برای تولید استفاده کرده است.

"شنگول و منگول (گولز) "

به کارگردانی کیانوش و فرزاد دالوند و تهیهدکنندگی داریوش دالوند و سارا امامی.

فیلم نامه‌ی این اثر اقتباسی ازاد از داستان شنگول و منگول و با محوریت آموزه‌ها و ارزش‌های اخلاقی است که با مشارکت نویسندگان امریکایی و کانادایی نوشته شده است؛ همچنین دوبله‌ی این پویا نمایی ایرانی، توسط صداپیشگان هالیوودی و در لس انجلس انجام شده است.

"مافیای شجاعان"

به کارگردانی مریم مدرس مطلق و تهیه کنندگی محمدرضا شیخ بهایی و علی شفیعی.

این فیلم اولین اثر بلند و سینمایی این کارگردان است. از اثار دیگر مدرس مطلق میتوان به فیلم کوتاه آزادی یواشکی، چایی با همه‌ی چای بودنش، به طرف اونطرف خیابان و... اشاره کرد.

"میرو"

به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی در سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شد و در چهل و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر حضور داشت. این اثر درباره‌ی مقاومت مردم سیستان در 8 سال دفاع مقدس است. این اثر، داستان یکی از بسیجیان شهرستان چابهار و اراده‌ی او برای رفتن به جبهه‌های جنگ را روایت میکند.

این فیلم تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی تولید شده است.

"هرچی تو بگی" 

به کارگردانی و تهیه کنندگی مرتضی اتش زمزم در خمینی شهر اصفهان، در خانه‌ی تاریخی سرتیپ سدهی فیلمبرداری شده است. این فیلم محصول بنیاد فارابی و در ژانر کودک و نوجوان تولید شده است.

این اثر داستان نوجوانان خانواده‌ای را روایت میکند که تصمیم میگیرند با کمک پدربزرگ خود اختلافات خانوادگی خود را حل و فصل کنند، اما مانع بزرگتری پیش روی ان‌ها است.

سی و ششمین جشنواره‌ی بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان از تاریخ 14 تا 19 مهرماه 1403 به میزبانی استان اصفهان برگزار میگردد.