یک‌شنبه 15 مهر 1403

شنای صنعت آبزی‌پروری در بحران اقلیمی و سونامی قیمت نهاده‌ها / لزوم ترویج پرورش ماهیان سخت‌زی برای حفظ این صنعت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
شنای صنعت آبزی‌پروری در بحران اقلیمی و سونامی قیمت نهاده‌ها / لزوم ترویج پرورش ماهیان سخت‌زی برای حفظ این صنعت

صنعت آبزی پروری و تولید ماهیان زینتی در حال حاضر در شرایطی به حیات خود ادامه می دهد و تلاش می کند که وضع موجودش را حفظ کند که درگیر بحران اقلیمی و کم بارشی ها همچنین گرفتار تورم قیمت نهاده ها و ادوات شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصراترک، طی سال های گذشته و به طور ویژه طی سه سال اخیر در زمینه تامین امنیت غذایی و حتی اشتغالزایی در بخش کشاورزی آنقدری که به اهمیت زراعت، دامپروری و طیور در تولیدات خبری رسانه ای پرداخته شده است که به آبزی پروری در مزارع پرورش ماهی به عنوان صنعتی درآمدزا، اشتغالزا و تامین کننده پروتئین سفره خانوار ایرانی پرداخته نشده است.

شاید اگر کم بارشی ها در سطح کشور تا به این حد نگران کننده نمی شد، فعلا به اهمیت این صنعت اشتغالزا و درآمدزا پرداخته نمی شد.

در حال حاضر این گزارش خبری در حالی به اهمیت این صنعت می پردازد که آبزی پروران ماهیان سردآبی، گرم آبی و حتی ماهیان زینتی علاوه بر تحمل نگرانی از کم بارشی ها، مشکلات و پیامدهای ناشی از تحریم، تورم و شیوع بیماری کرونا را به دوش می کشند.

به طور مثال همانطور که طی دو سال اخیر در سطح کشور تحریم و تورم، تامین خوراک برای دام و طیور را دچار چالش کرده است، طی همین مدت وضعیت تامین خوراک ماهی و قیمت های متورم آن نیز دست کمی از خوراک دام و طیور نداشته است.

همانگونه که هزینه تولید در دامپروری و پرورش طیور چندین برابر شده، در آبزی پروری هم وضعیت همینگونه سپری شده تا به حدی که امسال هزینه تولید با عایدی حاصل از فروش ماهی در مزرعه سر به سر شده و هیچ سودی برای آبزی پروران به همراه نداشته است.

نکته قابل تامل این است که آبزی پروران این وضعیت را طی چند سال اخیر در شرایطی تحمل کرده اند که در عین حال با نوسان و قطعی برق، با محدودیت بازار فروش در داخل و خارج از کشور و فرآیندهای آزاردهنده سنتی اداری نیز مواجه بوده اند.

اما گذشته از تمام مشکلاتی که تولیدکنندگان این صنعت در سطح کشور با آن مواجه اند و با آنها دست و پنجه نرم می کنند، نکته بسیار مهم و ارزشمند درباره این چرخه تولیدی آن است که به طور کلی تولید ماهیان خوراکی و زینتی، صنعتی درآمدزا، اشتغالزا و صادرات محور است که حتی می تواند نقش مهمی در تامین امنیت غذایی داشته باشد.

با توجه به اینکه باید مسئولان اجرایی ذی ربط تدابیر لازم را برای حفظ وضع موجود در این صنعت بکار بگیرند، می بایست حتی در این وضعیت کم بارشی ها و تورم قیمت ها با بهره گیری از راهکارهای علمی و اقتصادی این صنعت را توسعه داد و آن را تقویت کرد.

بحران تورم در خوراک ماهی

در این باره، حشمت الله پهلوان، مالک دو مزرعه آبزی پروری 50 و 70 تنی در منطقه سیساب استان خراسان شمالی گفت: قیمت خوراک ماهی بسیار بالا رفته است.

پهلوان عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت خوراک ماهی با نشان خارجی بیش از قیمت آن با نشان ایرانی است، بنابراین از خوراک ماهی ایرانی استفاده می کنم که این نوع خوراک نیز کیفیت لازم را ندارد.

وی افزود: خوراک ماهی با نشان ایرانی دارای مواد دارویی و پودر ماهی نیست به همین علت ماهی ها در دوره رشدی خود دچار بیماری می شوند.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در گذشته ماهی قزل آلا با مصرف 800 کیلوگرم خوراک (با نشان خارجی) یک کیلوگرم گوشت می داد درحالیکه با مصرف یک کیلو و 200 گرم خوراک ماهی با نشان ایرانی یک کیلوگرم گوشت برداشت می شود.

وی تصریح کرد: طی دو سال اخیر وضعیت هزینه کرد با عایدی حاصل از فروش ماهی قزل آلای پرورش یافته فقط سر به سر می شود.

افزون بر این، پهلوان فرآیند اداری دستگاه های اجرایی ذی ربط به ویژه سازمان نظام مهندسی کشاورزی در زمینه تمدید پروانه را سخت گیرانه توصیف کرد و گفت: برای این موضوع باید راه به راه پول بپردازیم و چند ماه بابت صدور و یا تمدید پروانه معطل بمانیم.

علاوه بر آن، وی از بروز نوسان و قطعی برق طی دو سال اخیر در سطح کشور از جمله در خراسان شمالی ابراز نارضایتی کرد و افزود: این مسئله تهدیدی برای سرمایه گذاری در پرورش ماهی و زیست ماهیان در استخر و حوضچه ها است.

این تولیدکننده یادآور شد: اگر روزی به هر علتی موتور ژنراتور برق اضطراری این مزرعه کار نکرد در هنگام قطعی برق چه باید کرد؟

کاهش بارندگی ها، تهدیدی جدی برای حیات آبزی پروری

ریحانی از دیگر مزرعه داران آبزی پروری سردآبی در شهرستان مانه و سملقان نیز در این باره اظهار کرد: در سال 92 تمامی سرمایه ام را برای ایجاد و راه اندازی مزرعه تولید ماهی قزل آلا در این شهرستان هزینه کردم.

ریحانی گفت: در آن زمان شرایط فعالیت و تولید در زمینه آبزی پروری خوب بود، اما طی سه سال اخیر با اعمال تحریم بر کشور، افزایش قیمت نهاده ها، نوسان در قیمت فروش این محصول تولیدی همچنین کیفیت پایین تخم بچه ماهی که وزن دهی لازم را به همراه ندارد، راه تنفس این صنعت را تنگ کرده است.

وی همچنین به کم بارشی ها و تداوم خشکسالی ها در سطح کشور از جمله خراسان شمالی نیز اشاره و تصریح کرد: درصورتیکه وضعیت بارش ها اینگونه باشد، مزارع سردآبی که از چشمه، رودخانه و یا سدها، آب حوضچه های پرورش ماهی را تامین می کنند، مجبور می شوند که یا به مرور از حجم تولیدی خود در هر دوره پرورشی بکاهند و یا به طور کلی این فعالیت تولیدی را تعطیل کنند.

علاوه بر این، این تولیدکننده با یادآوری این مطلب که خریدار اصلی ماهیان خوراکی پرورش یافته دلالان هستند، خواستار شد: در چرخه عرضه و تقاضای بازار این محصول دلالان باید حذف شوند و مسئولان اجرایی در این زمینه باید تدبیر کنند.

وی افزود: دلالان در چرخه تولید تا مصرف، عامل تعیین قیمت ها هستند

ریحانی از عدم کارآیی شرکت های تعاونی تولید و اتحادیه در این صنعت ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در خراسان شمالی این تشکل حتی وجود ندارد.

در عین حال، وی خواستار شد: دولت در زمینه افزایش قیمت نهاده های این صنعت و کنترل نوسان قیمت فروش این محصول تدبیر کند.

افزون بر این، وی گفت: به این صنعت تولیدی نیز یارانه نهاده ای همچنین تسیهلات قرض الحسنه اختصاص داده شود تا کمی از بار سنگین هزینه ها در این چرخه تولیدی کاسته شود.

این تولیدکننده همچنین با یادآوری این مطلب که قیمت ابزار و ادوات مورد استفاده در این مزارع بسیار بالا رفته است، تصریح کرد: نوسانات برق نیز خطری جدی برای از بین رفتن آنها است.

وابستگی صنعت آبزی پروری کشور به واردات تخم بچه ماهی

داوطلب، از مزرعه داران تولید ماهی قزل آلا در شهرستان شیروان همچنین از توزیع کنندگان خوراک ماهی با نشان ایرانی در کشور نیز بیان کرد: هر سه ماه یکبار قیمت خوراک ماهی توسط کارخانجات تولید خوراک ماهی با نشان ایرانی بالا می رود.

داوطلب افزود: این افزایش قیمت توسط آنها بدون ابلاغ از سوی وزارتخانه ذی ربط بلکه با اجازه خود آنها انجام می شود و هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده های مزارع تولیدی ماهیان موجب افزایش هزینه های تولید شده که دیگر هیچ سودزایی در این صنعت تولیدی برای تولیدکنندگانش ندارد.

این آبزی پرورهمچنین تصریح کرد: اتحادیه این صنعت تولیدی در کشور نیز برش و توان لازم برای رویارویی با خودسری کارخانجات خوراک ماهی که خودسرانه قیمت این کالا را بالا می برند، ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت دلار بالا برود، قیمت خوراک ماهی بیشتر می شود، قیمت دلار پایین بیاید، قیمت این کالا پایین نمی آید و این در حالی است که قدرت خرید مردم در زمینه خرید این کالا نیز پایین آمده است.

داوطلب همچنین یادآور شد: در گذشته در ایران مزارع مولد و تکثیر تخم چشم زرده با کیفیت بالا فعال بودند، با این وجود، در راستای تامین منافع عده ای، این مزارع تعطیل و برای تامین تخم بچه ماهی به کشورهای دیگر وابسته شدیم.

وی افزود: آنچه که وارد می شود نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست.

افزون بر این، این آبزی پرور، از اخذ حق آبه از مزارع پرورش ماهی سردآبی که چشمه و رودخانه آب تامین می کنند نیز گلایه کرد و گفت: سازمان شیلات کشور دستورالعملی را به سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است که حق آبه از محل تامین آب از چشمه و رودخانه ها برای مزارع پرورش ماهی اخذ نشود.

وی افزود: وزارت نیرو زیربار این دستورالعمل نمی رود و اعلام می کند که هیچ دستورالعملی در این زمینه به آنها ابلاغ نشده است.

داوطلب گفت: وضعیت نابسامان و پر تنش این صنعت تولیدی پیرم کرده است.

لزوم اجرای سیستم مدار بسته در مزارع آبزی پروری

محمدی، از پرورش دهندگان ماهی در روستای اسفیدان در شهرستان بجنورد نیز بیان کرد: افزایش هزینه تولید در این این صنعت و کاهش قدرت خرید مردم در این محصول همچنین کاهش بارندگی ها که بر روی تامین آب از چشمه ها و رودخانه ها تاثیر منفی گذاشته است، تمامی این علل موجب خواهند شد که در آینده نه چندان دور تعطیل شویم.

سیما قاسم آبادی، مدیر اجرایی مزرعه تکثیر ماهی با استفاده سیستم مدار بسته در منطقه کهنه کند در شهرستان بجنورد نیز اظهار کرد: در مزارعی که از سیستم مدار بسته استفاده می کنند، در این سیستم آب در حوضچه چرخش دارد و برگشت آب انجام می شود همچنین در این سیستم مواد زائد در حوضچه پرورش ماهی حذف و اکسیژن تولید می شود.

قاسم آبادی افزود: در این سیستم مقدار مصرف آب کمتر است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این واحد تولیدی، تخم بچه ماهی یک و دو گرم دریافت تا ماهی به وزن 50 گرم به متقاضیان تحویل دهیم، عنوان کرد: در این مزرعه با سیستم مدار بسته برای پرورش ماهی اشاره شده، نیازمند تامین خوراک ماهی خاصی هستیم که متاسفانه به علت تحریم، نمی توانیم این خوراک را تهیه و مجبور شده ایم از خوراک ماهی ایرانی استفاده کنیم.

این مدیر اجرایی مزرعه تکثیر ماهی در بجنورد همچنین افزود: مجبور شده ایم که از تعداد تراکم ماهی در این مزرعه کم کنیم.

وی در ادامه خواستار شد: در کشور باید واحدهای تکثیر و تولید تخم بچه ماهی اصلاح شده با کیفیت فعال شوند تا از هزینه تولید کاسته شود.

افزون بر این، قاسم آبادی یادآور شد: در این کم بارشی ها، مزارع آبزی پروری باید به سیستم مدار بسته تجهیز شوند تا مقدار آب مصرفی در حوضچه های مزارع آنها کمتر شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی در حال حاضر مزرعه داران آبزی پروری به حمایت های مالی و قانونی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات کشور نیاز دارند.

انجام صادرات ماهیان زینتی چشم به راه همکاری اتاق بازرگانی

هادی یزدانی نیز از تولیدکنندگان ماهیان زینتی که در مزرعه ای برخوردار از سیستم مدار بسته در شهرستان بجنورد فعالیت می کند، اظهار کرد: تا سال 98 این مزرعه تولید ماهیان زینتی در دو سوله با ظرفیت تولید 100 هزار قطعه پرورش ماهی زینتی در سال با اشتغالزایی برای سه نفر فعالیت می کرد.

یزدانی افزود: با این وجود، از سال 98 به بعد به علل تحریم، تورم و شیوع بیماری کرونا، یک سوله در این مزرعه غیر فعال شد و مجبور شدم که پرورش 20 گونه ماهی زینتی را به پرورش شش گونه ماهی زینتی محدود کنم و حجم تولید را نیز به نصف کاهش دهم.

وی تصریح کرد: به علت تحریم و تورم قیمت ابزار مورد استفاده در این مزرعه تا 10 برابر افزایش یافته اند و با شیوع بیماری کرونا نیز بازار صادراتی این محصول محدودتر شده است.

این تولیدکننده ماهیان زینتی با بیان اینکه این محصول مشتریان بسیار خوبی در سطح دنیا به ویژه در کشورهای عربی و اروپایی دارد، خواستار شد: وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با اتاق بازرگانی ایران بر روی تقویت صادرات این محصول برنامه ریزی و بر انجام آن متمرکز شوند تا این ظرفیت بسیار مهم اقتصادی و اشتغالزا تقویت شود.

جایگزینی پرورش ماهیان تیلاپیا و خاویاری برای حفظ و توسعه اقتصاد صنعت آبزی پروری

جواد شریفی، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف ماهی، در عین حال کاهش بارندگی ها در سطح کشور چاره ای جز این نیست که مزارع آبزی پروری به سیستم مداربسته تجهیز شوند.

با این وجود، شریفی گفت: بری پرورش ماهی در این سیستم باید تخم بچه ماهی اصلاح شده، سریع الرشد تهیه و خوراک ماهی با حداقل آلودگی و خصوصیت رشد حداکثری تامین شود.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات شیلات کشور باید نسبت به انجام مطالعات در زمینه تولید و تکثیر تخم های بچه ماهی برای پرورش در مزارع ورود کند تا وابستگی به واردات تخم های بچه ماهی در کشور قطع شود و بتوان در زمینه ایجاد مزارع آبزی پروری با سیستم مدار بسته اقدام کرد.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه تحقق این برنامه زمان بر است، فعلا می توان آبزی پروران را به تکمیل و به روزرسانی مکانیزاسیون مزارع خود هدایت و تشویق کرد.

وی افزود: آبزی پروران در این شرایط کم بارشی ها فعلا چاره ای به جز این اقدام را ندارند.

افزون بر این، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد: اختصاص یارانه به خوراک ماهی برای آبزی پروران به منظور کاهش هزینه تولید را مد نظر قرار دهند که این مطالبه به وزارت جهاد کشاورزی انعکاس یافته است.

در عین حال، وی بر اهمیت پرورش ماهیانی دیگر از گونه هایی که با شرایط کم بارشی ها سازگارتر هستند نیز تاکید کرد و گفت: ماهی تیلاپیا از جمله ماهیان گرم آبی است که تراکم پذیری بالا، تکثیر و تولید بالا دارد همچنین به شوری و دمای بالا نیز مقاوم است.

شریفی افزود: این ماهی به حداقل تعویض آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه ماهی در استان های خراسان رضوی، سمنان و قم در مزارع آبزی پروری پرورش پیدا می کند و این در حالی است که در خراسان شمالی، اداره کل محیط زیست استان با انجام آن مخالفت کرده است.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه این ماهی مهاجم و رقیب دیگر ماهیان است، این اداره کل با تکثیر و پرورش آن مخالفت می کند.

وی گفت: با این وجود، پیگیری ها درباره متقاعد کردن این اداره کل برای پرورش آن در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و فاروج که به منابع رودخانه ای متصل نیستند در حال انجام است تا سرانجام بتوان این گونه ماهی را در استخرهای ذخیره آب این شهرستان پرورش داد.

افزون بر این، مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم پرورش ماهی خاویاری که گونه ای گرم آبی است در استان خراسان شمالی نیز تاکید کرد.

وی با بیان اینکه این ماهی در شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی پرورش پیدا می کند، گفت: در خراسان شمالی نیز می توان در شهرستان های گرمه، جاجرم، اسفراین و مانه و سملقان که قابلیت پرورش این ماهی را دارند، پرورش داد که صرفه اقتصادی بسیار بالا دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای پرورش آن نیازی به تامین آب زیاد نیست.

شریفی تصریح کرد: پرورش این گونه ماهی را باید در استان ترویج داد تا بتوان شرایط موجود صنعت آبزی پروری در این شرایط کم بارشی را حفظ کرد.

 لزوم راه اندازی سامانه ای ملی برای انجام استعلامات به منظور صدور مجوزها

محسن گودرزی، مدیر صدور پروانه واحدهای تولیدی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره فرآیند صدور مجوزهای آبزی پروری و تمدید پروانه آن اظهار کرد: صدور مجوز آبزی پروری، دام و طیور در سطح کشور تحت ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری که به نظام مهندسی کشاورزی واگذار شده است، انجام می شود.

گودرزی گفت: دستورالعمل اجرایی و اصلاحات بعدی آن به سازمان نظام مهندسی کشاورزی ابلاغ شده است که برای صدور مجوزها برای آبزی پروران و دامپروران از این دستورالعمل پیروی می شود.

وی گفت: مبتنی بر این دستورالعمل موافقت اصولی شش ماه اعتبار دارد و شش ماه نیز تمدید می شود.

این مدیر افزود: صدور جواز تاسیس دو سال اعتبار دارد و دو سال نیز تمدید می شود.

وی همچنین بیان کرد: پروانه بهره برداری نیز هر چهار سال تمدید می شود تا شرایط فنی و بهداشتی واحد بررسی شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: این نهاد در زمینه دریافت مجوزها تمامی توضیحات را به متقاضیان ارائه می دهد تا آنان از شرایط آماده سازی واحد و نحوه دریافت مجوزها آگاه شوند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که طول دوره زمان بری صدور مجوزها وقتی بیشتر می شود که یک جای کار نقص داشته باشد، عنوان کرد: تامین آب از مهمترین دغدغه ها و موانع اصلی در صدور به موقع مجوزها است.

مدیر صدور پروانه واحدهای تولیدی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی گفت: متقاضی ابتدا درخواست دریافت مجوز را ارائه می دهد سپس به دنبال تامین منبع آبی می رود، درحالیکه اول باید دستگاه های ذی ربط منابع آبی قابل دسترس برای واحدهای تولیدی دامی، شیلات و طیور را تعیین تکلیف کنند تا متقاضی با علم به آن نسبت به ارائه تقاضا برای راه اندازی واحد تولیدی اقدام کند.

علاوه بر آن، وی صلاحیت اقتصادی متقاضی را علتی دیگر در زمینه طولانی شدن صدور مجوزها بیان کرد و افزود: بسیاری از متقاضیان نسبت به دریافت مجوز اقدام می کنند به امید اینکه بتوانند تسهیلاتی قرض الحسنه دریافت کنند تا واحد تولیدی را ایجاد کنند.

گودرزی همچنین نقص مدارک و بی سوادی و یا کم سوادی شماری از متقاضیان از نحوه ثبت نام الکترونیکی برای تقاضا در زمینه صدور و یا تمدید مجوز را از دیگر علل طولانی شدن صدور مجوزها و یا تمدید پروانه بیان کرد.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که باید تدبیری شود تا استعلامات برای صدور مجوزها کمتر دریافت شود، عنوان کرد: دولت بر روی این موضوع تاکید کرده است که البته تا حدودی نیز از سخت گیری ها در زمینه صدور مجوزها کمتر شده است.

با این وجود، مدیر صدور پروانه واحدهای تولیدی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: باید سامانه ملی برای انجام استعلامات برای صدور مجوز طراحی و راه اندازی شود که در دستور کار دولت است.

افزایش قیمت ماهی عامل افزایش حق آبه مزارع آبزی پروری

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز درباره دریافت حق آبه از آبزی پروری اظهار کرد: آیین نامه اجرایی حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی پروری مصوب سال 78 است که طبق ماده 21 این قانون بیان شده است که اخذ آب بها برای استفاده از منابع آب تحت نظارت وزارت نیرو شامل منابع آبی رودخانه، چشمه و سدها می شوند.

واسطه گفت: دریافت حق آبه برای مزارع پرورش ماهی که از سدها آبگیری می کنند مشمول سه درصد از ارزش ریالی محصول ماهی این مزارع همچنین برای مزارعی که از رودخانه و چشمه آبگیری می کنند شامل یک درصد از ارزش ریالی محصولات آنها می شود.

وی گفت: روش محاسبه دریافت حق آبه از آبزی پروران اینگونه است که قیمت ماهی در پای مزرعه ارزش گذاری و در تناژ پروانه همچنین در یک و یا سه درصد ارزش ریالی محصول ضرب می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی یادآور شد: هر ساله ارزش ریالی محصول (یک و سه درصد) ثابت است و تغییر نمی کنند اما افزایش قیمت ماهی عامل اصلی در افزایش قیمت حق آبه می شود.

افزون بر این، واسطه درباره پیروی از دستورالعمل سازمان شیلات در زمینه دریافت یا عدم دریافت حق آبه از آبزی پروران با منابع آبی چشمه، رودخانه نیز گفت: هیچ قانون یا آیین نامه جدیدی به این شرکت ابلاغ نشده است که از آن پیروی کنیم.

اطلاع رسانی الکترونیکی قطعی های برق به واحدهای تولیدی حساس در دستور کار وزارت نیرو

محمد درکی، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق خراسان شمالی نیز درباره قطعی و نوسان برق و خطرات آن بابت فعالیت واحدهای آبزی پرور اظهار کرد: در سال جاری دولت تلاش کرد که تا حد امکان قطعی برق رخ ندهد.

درکی افزود: خوشبختانه با اعمال مدیریت، زمستان امسال با قطعی برق مواجه نشدیم.

در عین حال، وی افزود: تمامی مشترکان باید الگوی مصرف برق را رعایت کنند تا در سال آینده با این مشکل مواجه نشویم.

این مسئول گفت: وزارت نیرو تمهدیدات را برای مدیریت اضطراری بار در سال جدید اندیشیده است تا در حد امکان خاموشی برق اتفاق نیفتد.

وی در این باره بیان کرد: طراحی و راه اندازی سامانه برق من، سامانه هما و سیستم پاسخگویی هوشمند در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که قبل از خاموشی برق، این اتفاق به مشترکان اطلاع داده شود.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق خراسان شمالی همچنین گفت: درصورتیکه برق خاموش شود، تلاش بر این است که زمان خاموشی برق برای مشترکان واحدهای تولیدی حساس از جمله مزارع آبزی پروری در کمترین زمان باشد.

در عین حال، وی خاطرنشان کرد: این واحدهای تولیدی حساس حتما باید برق ژنراتوری سالم و متناسب با تولید خود داشته باشند.

درکی درباره گلایه تولیدکنندگان از سخت گیری در زمینه اخذ استعلام از شرکت توزیع برق نیز بیان کرد: درصورتیکه واحد تولیدی مشکلی نداشته باشد، فرآیند پاسخگویی به متقاضی سریع خواهد بود.

انتهای پیام /

شنای صنعت آبزی‌پروری در بحران اقلیمی و سونامی قیمت نهاده‌ها / لزوم ترویج پرورش ماهیان سخت‌زی برای حفظ این صنعت 2
شنای صنعت آبزی‌پروری در بحران اقلیمی و سونامی قیمت نهاده‌ها / لزوم ترویج پرورش ماهیان سخت‌زی برای حفظ این صنعت 3
شنای صنعت آبزی‌پروری در بحران اقلیمی و سونامی قیمت نهاده‌ها / لزوم ترویج پرورش ماهیان سخت‌زی برای حفظ این صنعت 4