جمعه 7 اردیبهشت 1403

صدا و سیما: 100 میلیارد تومان بابت حق پخش به حساب خزانه واریز کرده ایم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
صدا و سیما: 100 میلیارد تومان بابت حق پخش به حساب خزانه واریز کرده ایم

برنامه مجله فوتبالی امشب با موضوع درآمد‌های رقابت‌های لیگ برتر و حق پخش تلویزیونی روی آنتن رفت.

برنامه مجله فوتبالی امشب با موضوع درآمد‌های رقابت‌های لیگ برتر و حق پخش تلویزیونی روی آنتن رفت.

در ابتدای برنامه نتایج بازی‌های هفته اول لیگ برترمرور شد.

مجری برنامه گفت: طبق بند پ ماده 92 برنامه ششم توسعه سازمان صدا و سیما تکلیفی داشته مبنی بر واریز درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی قبل، حین و بعد پخش زنده بازی‌ها به خزانه (ظرف سه سال گذشته) داشته است.

مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صدا و سیما گفت: سال اول برنامه ششم بنا بر این بود که دولت نحوه تقسیم درآمد‌های پخش مسابقات ورزشی را به صورت پیشنهاد به مجلس ارائه کند و این اتفاق در بودجه سال‌های 1399 تا 1401 پیش بینی شده است. در سال 1398 این پیشنهاد در بودجه سال‌های 99، 1400 و 1401 در قالب تبصره 9 بودجه و بند‌هایی مصوب شد و بنا شد صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان درآمد حاصله را به خزانه واریز کند و بعد این مبلغ به طرفین عودت داده شود. تا وزارت ورزش و جوانان آن را برای کمک به فدراسیون‌های ورزش و باشگاه‌ها و صدا و سیما این مبلغ را برای تقویت برنامه‌های ورزشی صرف کند.

او گفت: در سال گذشته مبلغ حاصل از محل پخش و تبلیغات آن به خزانه واریز شد و درآمد امسال هم بخش اولش پس از شهریورماه به خزانه واریز می‌شود. ما به وظیفه عمل کردیم و توقع داریم دوستان در وزارت ورزش و جوانان به تکلیف خود عمل کنند. طی این سال‌ها پولی که به خزانه واریز شد به صدا و سیما عودت داده نشده است.

مجری: این حساب خزانه داری کل است؟ یعنی حساب مشترک است؟

محمدی گفت: در قانون بودجه حسابی را تکلیف کردند که ما و وزارت ورزش به آن حساب مبالغ را واریز کنیم.

صادق درودگر گفت: آن چه آقای محمدی گفت به لخاظ شکلی درست است، اما به لحاظ محتوایی آن چه شایسته فوتبال و ورزش است محقق نشد. من از صدا و سیما و برنامه‌های ورزشی ممنونم، اما ما باید شفاف و کارشناسانه با عدد و رقم قضیه را تحیل کنیم تا به مردم و مسئولین این اطلاعات را ارائه دهیم. آن چه محقق شده است 7 و نیم میلیارد تومان در 1400 به وزارت ورزش و جوانان داده شده تا میان 52 فدراسیون تقسیم شود. یعنی رقمی حدود 140 میلیون برای هر فدراسیون که زیر قیمت پراید است. طبق آمار 150 میلیارد تومان درآمد صدا و سیما از محل تبلیغات بوده است. این مبلغ یک آپارتمان هشت طبقه در تهران است.

مجری: سازمان 150 میلیارد تومان اعلام کرده است؟

محمدی: من نمی‌دانم این مبلغ از کجا آمده است؟ خیر. عددی که ما واریز کردیم از محل پخش تبلیغات بوده است. در این 2 سال 1399 و 1400 سازمان به حساب خزانه 100 میلیارد تومان واریز کرده است.

درودگر: چقدر به ورزش رسیده است؟

محمدی: این را باید دوستان سازمان برنامه و بودجه بگویند.

درودگر: من آمار می‌دهم. فقط هفت میلیارد و نیم به ورزش رسیده است.

مجری: وزارت ورزش و جوانان چقدر واریز کرده است؟

درودگر: وزارت ورزش و جوانان از محل تبلیغات باید دریافتی داشته باشد نه اینکه واریز کند.

محمدی: قانون اینگونه نیست.

درودگر: بند پ ماده 92 برنامه ششم توسعه می‌گوید صدا و سیما و وزارت ورزش باید درآمد تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمد شماره فلان واریز کند.

مجری: تبلیغات محیطی هم در آن هست؟

درودگر: تبلیغات محیطی مسابقات در اختیار وزارت ورزش و جوانان نیست. من بر شما ایرادی ندارم آقای محمدی ما در یک کشتی نشسته ایم. اما وزارت ورزش و جوانان 7 و نیم میلیارد درآمد داشته که 140 میلیون به هر فدراسیون می‌رسد اگر بخواهیم به همه فدراسیون‌ها به طور مساوی بدهیم. این درآمد 10 کارمند معمولی فدراسیون فوتبال در یک ماه است. آن جا 260 کارمند دارد.

مجری: تکلیف وزارت ورزش و جوانان چقدر است؟ صدا و سیما 100 میلیارد ریخته وزارت ورزش و جوانان چطور؟

درودگر: از آمار وزارت ورزش و جوانان مطلع نیستم، اما از این مطلع هستم که تبلیغات محیطی صدا و سیما را آورده ام، به صورت میانگین ثانیه‌ای 131 میلیون یعنی آنچه سالانه به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد ثانیه‌ای به تبلیغات تعلق می‌گیرد. این را از سایت اداره بازرگانی صدا و سیما درآوردم. این یعنی دقیقه‌ای 8 میلیارد تومان.

مجری: نمی‌داند وزارت ورزش چقدر واریز کرده؟

درودگر: خیر

مجری: وزارتخانه شما را به عنوان نماینده معرفی کرده!

درودگر: من از طرف سازمان لیگ آمده ام. دوستان گفتند آن چه اطلاع دارید از وزارت ورزش و جوانان بفرمایید ما 7 و نیم میلیارد گرفتیم. دوستان می‌گویند ما برای تعامل آمده ایم و دوباره بررسی کنیم. واگذاری حق پخش تلویزیونی عربستان سعودی در سال 2021، 900 میلیون ریال عربستان یعنی هزار و 13 میلیارد تومان بوده که به شبکه اس اس سی فروخته اند.

مجری: آن جا تلویزیون خصوصی است.

درودگر: من از صدا و سیما گله‌مند نیستم، اما از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گله مندم که 150 میلیارد تومان بودجه را می‌پذیرد و از دوستانم در مجلس. ای اف سی 3 و نیم میلیون یورور از شما درخواست کرده تا شما پخش تلویزیونی مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا را داشته باشید. فیفا و ای اف سی لیگ ایران را بررسی کرده کرده و گفته اند این لیگ باید حداقل 150 میلیون دلار با توجه به بیننده تلویزیون و کیفیت و رنکینگ در جهان ارزش گذاری شود.

مجری: فوتبال ما حرفه‌ای نیست و این عنوان را یدک می‌کشد.

درودگر: چه ربطی دارد؟ مجری: ما 100 میلیارد تومان واریز کردیم حلقه مفقوده این است که وزارتخانه چقدر واریز کرده است؟

درودگر: الان به این نتیجه نمی‌رسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال