پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ظرفیت‌های داخلی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کارگرفته شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ظرفیت‌های داخلی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها به کارگرفته شود

کرج - ایرنا - نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج با اشاره به کاستی ها در بخش اقتصادی کشور گفت: برای کم اثر کردن تحریم ها باید از ظرفیت های داخلی استفاده شود.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در سی و نهمین خطبه های نماز جمعه مکتوب کرج با اشاره به بیانات مهم و تذکرات راهبردی رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی راجع به معیشت مردم و موضوع اصلی کشور که اقتصاد است افزود: همانطور که معظم له فرمودند لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آن‌ها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسوولان مرتبط با سه قوه به همراه شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری است.

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌ها بود که تاکید فرمودند ما مسیر رفع تحریم را یکبار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید، یعنی آقایان دوباره در چنین دامی نیفتند و از ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی با اراده و همت برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده کنند.

حسینی همدانی گفت: مقام معظم رهبری حتی راهکار دادند که باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد و چشم امید به کسانی که با ما دشمنی می‌کنند و وضعیت داخلی خودشان هم معلوم نیست چگونه است، نداشته باشید، معظم له تاکید کردند به بیگانگان نمی‌توان اطمینان و به امید گشایش آنها بود.

وی ادامه داد:«اما شاهد بودیم که بعد از صحبت‌های صریح ایشان، رییس دولت می‌گوید: ایران و آمریکا هر2 می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به شرایط 20 ژانویه 2017 برگشته و این می‌تواند گشایش بزرگی برای بسیاری از مسائل و مشکلات بوده و مسیر و شرایط را به طور کامل تغییر دهد و بعد مراحل بعدی را می توان در بخش‌های مختلف ادامه داد.»

امام جمعه کرج گفت: «گره اصلی مشکلات با یک اراده و یک تصمیم، گشاده و باز می‌شود و آیا این بیانات زمینه‌سازی خسارت دیگری برای کشور را فراهم نمی‌کند؟ شما مواضع خصمانه اروپایی‌ها را ببینید؛ پیش از این نیز عرض شد که رفتار اروپایی‌ها نسبت به ایران به‌مراتب بدتر از آمریکا بوده چون همیشه منافقانه و متناقض عمل کرده و به صورت دائم در مسیر تقویت جبهه مقابل ایران حرکت کرده‌اند.»

حسینی همدانی افزود:«عملکرد 42 ساله غربی ها در قبال ایران این مطلب را گواهی می‌کند، حتی زمان هایی که خواسته‌اند به ایران کمک کنند به صورت کامل منافع ایران را از بین برده‌اند، شاید از یاد نبرده باشید در جریانات هسته‌ای قبل از برجام در دوران دولت اصلاحات، نتیجه کمکشان به ما این شد که حتی اجازه داشتن یک سانتریفیوژ هم نداشته باشیم و همین‌طور ادامه داشت تا به برجام رسیدیم.»

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی نه تنها کمکی نکردند بلکه با سوزاندن وقت به آمریکایی ها خدمت کردند، امروز نیز در مسیر همان کمک به آمریکا بیانیه تند علیه ایران می‌دهند تا اگر رییس جمهوری آمریکا خواست به عنوان مثال رفتار تند آنان را در قبال ایران تعدیل کند بتواند در موضع خوش‌رفتاری، منافع ایران را از بین ببرد.

حسینی همدانی گفت: «در این بین رفتارهای 2گانه و منفعلانه غرب‌زده‌های داخلی بسیار تاسف‌بار است که با عوض شدن افراد حال آنان نیز عوض می‌شود، گویی هیچ ملاک، مبنا و برنامه‌ای ندارند و تمام مسائل کشور معطل است که ببینند چه کسی رییس‌جمهوری آمریکا می‌شود.»

وی ادامه داد: «یک‌دفعه به سمت غرب بعد به سمت اروپا و بعد غرب، هر دم بت عیار به سمتی آنان را می‌چرخاند، این عده غرب‌زده غربگرا به خیال خام خودشان در این فضای به وجود آمده شروع کرده‌اند دموکراسی غربی را خوب جلوه دادن و فلان حزب را تطهیر کردن و بعضی از اصحاب رسانه‌ای این جبهه نیز با تصویرسازی دروغ و 2 قطبی سازی های کذایی با تسویل و تطویع، افکار جامعه را به سمت دشمن جهت می‌دهند و دراین‌بین بعضی از مسوولان نیز منفعلانه اشتباهات دیپلماتیک انجام می‌دهند.»

نماینده ولی فقیه در البرز افزود: «به طور قطع مسوولان کشور در تمام سطوح و تمام کسانی که مجالی برای سخن گفتن دارند، بیانات و کلام رهبر معظم انقلاب را شنیده و توجه دارند که در شرایط فعلی نباید کلامی و حرکتی که نشانه انفعال است نسبت به دشمن قسم‌خورده انجام دهند، خوب حالا یک عده باز برخلاف بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های خود، دم از سازش و مذاکره می‌زنند.»

حسینی همدانی افزود: «رهبر معظم انقلاب در دوره قبل 9 شرط گذاشتند که توجه نشد و دچار خسارت محض شدیم، آیا تضمینی وجود دارد که اگر آمریکایی ها به مذاکره برگشتند حقوق ملت، مثل گذشته پایمال نمی‌شود؟ 150 میلیارد دلار خسارتی که آمریکا با خروجش از برجام به ایران زد چه می‌شود؟ تحریم هائی که باید برداشته می‌شد و نشد بلکه چند برابر شد چه می‌شود؟ و از همه مهم‌تر وضعیت خون شهید سلیمانی چه می‌شود؟ آیا در مذاکرات جدید می‌توانند شرط ظالمانه بازگشت خودبه‌خود تحریم‌ها یا همان اسنپ بک را از قطعنامه 2331 حذف کنند؟.»

وی با بیان اینکه نباید با رفتار منفعلانه دشمن را نسبت به خود گستاخ‌تر کنیم خاطر نشان کرد: دولتمردان محکم بر سر موضع انقلابی نظام بایستند و بدانند که مردم همانگونه که تا امروز همه مشکلات را تحمل کرده که عزتشان از بین نرود همچنان در کنار آنان خواهند بود، نباید از مسیری که خود به آزادی خواهان و مجاهدان منطقه یاد داده‌ایم و خط مقاومت و مبارزه با استکبار را در دل آنان نهادینه کرده‌ایم عقب بمانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: امروز کشورهای مستقل و ضد استکباری و به خصوص خط مقاومت اقداماتی دارند که از آنها پیام‌های محکمی از عزت و افتخار شنیده می‌شود، اقدام شجاعانه و غیرتمندانه مبارزان خط مقاومت در یمن که چند شب گذشته تأسیسات نفتی عربستان را با موشک هایی به اسم قدس 2 از فاصله 850 کیلومتری هدف قرارداده و به صراحت اعلام می‌کند که اگر تغییری نیز در رییس جمهوری آمریکا به وجود آمد دولتمردان جدید بدانند که هرگز نمی‌توانند در مسیر عادی‌سازی خط سازش با اشغال گران کودک کش قدمی بردارند.

امام جمعه کرج با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت:«بی‌برنامگی داخلی و نداشتن دیپلماسی اقتصادی معضل اصلی مشکلات است، همین برنامه ثریا که شب‌ها از سیما پخش می‌شود را ببینید ناراحت‌کننده است که به چه راحتی بازارهای سرمایه‌گذاری که بر اقتصاد کشور و منطقه تأثیر می‌گذارد را ایران از دست می‌دهد اینها خسارت است، این در حالی است که نگاه به بیرون هم اگر هست به این سمت باشد بهتر جواب می‌دهد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دهم آذر سالروز شهادت آیت الله مدرس در سال 1316 به دست مزدوران رضا شاه اشاره کردو گفت: آیت الله مدرس مجتهد بصیری که یک‌تنه در مقابل قلدر زمان ایستاد، وی برای خدا کار می‌کرد از غیر خداترس نداشت و چقدر امروز نظام اسلامی به چنین مسئولانی نیاز دارد.

حسینی همدانی با اشاره به نقش مجلس در نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در دوران کنونی، روش حکومتی جدید بر اساس مردم‌سالاری به جهان ارائه که در آن برخلاف نظایر آن در دنیا، نقش مردم واقعی بوده و تا امروز باوجود مسائل فراوانی که برای نظام اسلامی توسط دشمنان به وجود آمده این نقش ارزنده تحت هدایت و زعامت امامین انقلاب حفظ‌شده و مردم با اعتماد کامل در همه عرصه‌ها حاضر بوده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از عرصه‌های حضور و نقش مردم، شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، چرا که مجلس از جایگاه ویژه و بااهمیتی برخوردار ومردم به صورت مستقیم در سرنوشت خود شرکت و با شاخص‌هایی که برای نماینده اصلح دارند، فرد یا افراد موردنظر خود را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به تعبیر بزرگان در خصوص مجلس و قدرت آن عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب این دیده بان بصیر از سال 68 تا امروز به مناسبت‌های مختلف معیارها و شاخص‌های متعددی، هم برای کسانی که قصد نماینده شدن دارند و هم کسانی که می‌خواهند انتخاب کنند را در 10بخش کلی بیان فرموده‌اند که اگر کسی به دنبال انتخاب اصلح باشد و یا بخواهد ببیند وظیفه‌اش به‌عنوان نماینده واقعی ملت بودن چیست، به این موارد توجه کند به مطلوب رسیده است.

خطیب جمعه کرج افزود: مجلسی رأس امور است که باقدرت تمام و بدون تأثیرپذیری از ملامت کنندگان و لابی‌های فشار به وظائف قانون‌گذاری و نظارتی‌اش با قاطعیت عمل کند، حتی یک نماینده هم اگر به‌موقع عمل کند توان این را دارد که نگذارد کشور در ورطه نابودی قرار گیرد.

هفتم آذر یادآور حماسه های دریادلان ارتش 

حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: هفتم آذر همان روزی است که پرسنل غیور و شجاع نیروی دریایی ارتش با ایثار و نثار جان خود در مسیر دفاع از کیان نظام اسلامی و امنیت مردم ایران بزرگ‌ترین ضربه را به ماشین جنگی ارتش بعث عراق در دریا وارد کردند.

وی ادامه داد: به مناسبت دلاورمردی ها و ازخودگذشتگی‌های نیروی دریایی در حفظ و حراست از بنادر و دریاهای کشور عزیزمان در دوران دفاع مقدس و بعدازآن، هفتم آذر روز نیروی دریایی نامگذاری شد تا هرسال در چنین روزی یادی از حماسه‌ها و رشادت‌های دریادلان نیروی دریایی داشته باشیم.

حسینی همدانی گفت: سربازان، درجه‌داران و افسران این نیرو با یگان‌های شناور دریایی و تفنگداران و تکاوران و غواصان و واحدهای پروازی؛ بیش از سه هزار کیلومتر سواحل شمال و جنوب و آب‌های ساحلی و منابع حیاتی کشور را حفاظت و با حضور قدرتمند دریایی خود در مقابل قدرت‌های جهانی حاضر در اقیانوس هند و دریای عمان و نظارت کامل بر رفت‌وآمدهای کشتی‌های بیگانه در منطقه، اجازه هیچ اقدامی برعلیه منافع ایران را به بیگانگان نمی‌دهند و با برگزاری مانورهای نظامی گسترده و به نمایش گذاشتن توان بالای عملیاتی خود، تهدیدهای احتمالی را هم خنثی می‌کنند.

شایسته‌سالاری یکی از شاخص های انتخاب اصلح است

امام جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص های انتخاب افراد اصلح برای شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و خطاب به مردم گفت: در انتخابات آینده مواظب باشید از شایسته‌سالاری به سمت قوم و قبیله و دوست و موارد اینچنینی حرکت نکنید.

حسینی همدانی افزود: از معضلات فعلی تعداد زیادی از شوراها این است که افراد را بدون داشتن صلاحیت لازم فقط به خاطر فامیل بودن و هم‌محله بودن و هم‌قبیله بودن و امثال اینها انتخاب و امروز مواجه با مشکلات فراوان هستیم.

وی ادامه داد: امت حزب‌الله را توجه می‌دهم به حرکت‌های خزنده‌ای که نتیجه‌اش در کنار هم قرار گرفتن زر و زور و تشکیل کانون‌های قدرت و فساد در مدیریت استان است، با بصیرت کامل در انتصابات و جابجایی هائی که صورت می‌گیرد رصد داشته باشید تا در آینده به نکاتی اشاره‌کنم.

وی در پایان به افتتاح طرح های عمرانی در استان اشاره و خاطر نشان کرد: در افتتاح طرح‌های عمرانی مانند جاده هشتگرد به طالقان که کار بسیار خوب و لازم و قابل‌تقدیری است به مساله ایمن‌سازی جاده از جهات مختلف توجه جدی تا شاهد خسارت در آینده نباشیم.

*س_برچسب‌ها_س*