چهارشنبه 18 مهر 1403

عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا

کرج - ایرنا - ویروس کرونا پس از 2 موج، سرانجام از اوایل مهرماه سال جاری به واسطه کم توجهی ها به رعایت پروتکل ها بهداشتی، موج سنگین سوم در البرز به راه انداخت که این روزها بالارفتن سطح خودمراقبتی ها توسط مردم، حکایت از عزم جدی آنان برای مهار دوباره این ویروس دارد.

طبق آمارهای اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، شمار بستری شدگان روزانه در موج سوم از 2 موج قبلی فراتر رفت و کادر خسته پزشکی و پرستاری این بار با تعدادی به مراتب بیشتر از قبل بیمار کووید19 مواجه شدند که گاهی به مرز ظرفیت تعیین شده درمانی می رسید.

افزایش چندبرابری مبتلایان به کووید 19 در حالی بود که دانشگاه علوم پزشکی البرز شهریورماه امسال خطر وقوع آن را با توجه به سفرهای پایانی تابستان پیش بینی کرده بود و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

هرچند کارشناسان و مسوولان اجرایی و بهداشتی به مخاطرات سفرها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی هشدار دادند اما بیشتر کسانی که این هشدارها را نادیده گرفتند به یکباره خود را گرفتارسرفه ها و عوارض کووید 19 دیدند و به بیمارستان ها هجوم آورند.

وضعیت بیمارستان های البرز در روزهای اوج کووید 19

بررسی های میدانی و گزارش های مسوولان ستاد مقابله با کرونا در استان البرز نشان داد که آبان ماه، کرونا در استان البرز رکورد زده و میزان ابتلا و میر و میرها را به بالاترین سطح خود در استان رساند تاجائیکه بسیاری از بیماران کووید 19 به خانه ها و خود مراقبتی هدایت می شدند و تخت های بیمارستانی فقط برای بدحالان پیش بینی شد.

بنا به گفته برخی مسوولان بهداشتی و مبتلایان کووید 19، تفاوت موج های اول و دوم با موج سوم این بیماری در چگونگی درمان مبتلایان دیده می شود به طوریکه در موج های اول و دوم بیشتر افراد باعلائم اولیه کووید 19 بلافاصله به تخت های درمانی انتقال می یافتند اما در موج سوم تنها بیماران بدحال در بیمارستان ها تحت مراقبت ویژه قرار می گیرند.

این درحالی است که بخشی از مبتلایان که تشخیص کووید 19 آنها قطعی است به قرنطینه خانگی هدایت شده و تحت نظر پزشکان تا حصول بهبودی مراقبت می شوند و درصورت تشدید بیماری و درگیری ریه ها این گونه افراد به بیمارستان های البرز و حتی تهران انتقال می یابند.

بررسی ها تا روزهای قبل از محدودیت های جدید اجتماعی در بیمارستان های البرز نشان می دهد این است که این بیمارستان ها با ازدحام روزانه شمار زیادی بیمار بدحال مواجه بوده و بنا به گفته دکتر مهرداد بابایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان، مراجعه کنندگان موج سوم با ازدحام های 2 موج قبلی نیز تفاوت دارند.

وی بیان داشت که در موج های اول و دوم افرادی که ابتلا به کووید 19 در خود احساس می کردند یا دچار شک و تردید بودند بیشتر برای انجام آزمایش ها به بیمارستان ها مراجعه می کردند اما در موج سوم وجود بیماران واقعی را در بیمارستان ها شاهد هستیم.

نکته دیگر اینکه در 2 موج اول و دوم شمار بستری های بیمارستان های روزانه حداکثر به 800 نفر رسید ضمن آنکه بخش عمده بستری شدگان به خاطر شناسایی مبتلایان واقعی کووید 19 و جلوگیری از همه گیری آن تا تشخیص قطعی در بیمارستان نگهداری می شدند اما در موج سوم گاهی مواقع شمار بستری ها و مبتلایان واقعی روزانه از 920 نفر فراتر رفته است.

تلاقی پائیز آنفلوآنزایی با روزهای کرونایی مشکل دیگری است که مردم و بیمارستان های البرز و سراسر کشور را با مشکلات مختلفی مواجه کرد ه است، اینکه برخی فکر می کنند دچار سرما خوردگی یا آنفلوآنزا شده به خودمراقبتی یا خود درمانی روی آورده اما سرانجام بیماری آنان کووید 19 تشخیص داده می شود و برخی هم به گمان ابتلا به کووید 19 هرروز تلفن 115 اورژانس و مراکز درمانی را به صدا درمی آورند.

محدودیت های 15 روزه همراهی کسبه

استان البرز که آبان ماه در وضعیت فوق العاده و سیاه کرونایی قرار گرفته بود، اعلام محدودیت های جدید کرونایی نفسی تازه دراین استان دمید، نفسی که اگر چه بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را از کار انداخته اما اقدامی ضربتی یا فرمان ایست به پیشروی کووید 19 است.

اجرای این محدودیت ها با اینکه برای بسیاری از مشاغل اجباری است؛ اما تعدادی از واحدهای صنفی غیر تعطیل به آن لبیک گفتند و خانه نشین شدند؛ از جمله 140 رستوران بیرون بر که در روز دوم محدودیت ها، کار و کاسبی را کنار گذاشتند و به دیگر صنوف پیوستند.

همچنین مردم استان نیز درچند روز اخیر نشان دادند که برای مهار کرونا حاضر هستند تا از انجام بسیاری از کارهای ضروری و کسب و کارها بگذرند تا ثبات دوباره به سلامت عمومی بازگردد.

جلوتی جاده ها ترانزیتی و خیابان ها موجب شده تا این روزها استان پرجمعیت البرز در هوای برفی و بارانی طراواتی خاص به خود بگیرد.

گامی فراتر از قبل برای مهار کرونا

آنطور که مسوولان بهداشتی و درمانی استان البرز می گویند: طی 9 روز گذشته روند ابتلا و مرگ و میر ناشی ازکووید 19 در استان کاهش نسبی نشان می دهد.

دکتر علیرضا سلیمانی سخنگوی ستاد کرونا استان البرز با ابراز رضایت از همراهی مردم با متولیان اعلام کرد که طبق آخرین بررسی ها، میزان رعایت پروتکل ها از 50 درصد قبل از اعمال محدودیت های جدید به 97 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه حداکثر رعایت پروتکل ها در 2 موج اول و دوم کرونا در البرز حدود 90 درصد بود، گفت: مردم شهرستان گردشگری طالقان این رقم را به صددرصد رسانده اند که جای قدردانی دارد.

سلیمانی بیان داشت: شهرستان 2 میلیون نفری کرج 97 درصد، شهرستان ساوجبلاغ 96 درصد و شهرستان های نظرآباد، فردیس و اشتهارد هرکدام با 95 درصد رعایت پروتکل ها در مسیر مهار کرونا گام برداشته اند که امیدواریم این روند با خانه نشینی و رعایت بیشتر الزامات بهداشتی حصول نتیجه مناسب ادامه یابد.

روند کاهش نسبی بستری در بیمارستان های البرز

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با بیان اینکه کاهش نسبی شمار بستری شدگان و مرگ و میر ها امیدوار کننده است، تاکید کرد که البته نباید این کاهش مقطعی را ملاک کلی قرار داد؛ زیرا تدوام رفتارهای مناسب و مهارکننده می تواند انتقال ویروس کرونا را به کمترین سطح خود برساند.

وی ادامه داد: نظارت های ویژه بر اصناف و ترددهای درون شهری و بیرون شهری دراستان البرز انجام می شود و به طور قطع می توان گفت که تدوام این روند، انتقال ویروس کرونا را کند خواهد کرد.

آخرین آمار ابتلا و مرگ و میرهای کووید19در البرز

بنا به گفته دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، طی 9 روز گذشته شمار بستری ها و مرگ ومیرهای ناشی از کووید 19 در استان روند کاهشی داشته به طوریکه در فاصله زمانی هشتم تا اویل صبح نهم آذرماهجاری 93 بیماربدحال کووید 19 در استان بستری شدند؛ این درحالی است که در برخی روزهای آبان ماه سال جاری شمار بستری شدگان از 135 نفر فراتر رفت و تعداد جان باختگان بالای 33 نفر ثبت شد.

همچنین اکنون 823 بیمار بدحال کووید 19 در بیمارستان های البرز بستری هستند که در روزهای پیش از محدودیت ها بالای 920 نفر اعلام شد.

دکتر فتحی، شمار جان باختگان روزهشتم تا اوایل صبح روز نهم آذرماه را 16 نفر اعلام کرد ضمن آنکه تعداد فوتی ها روز قبل ازآن یعنی هفتم آذر 9 نفر بود که آمار این نسبت به روزهای پرتلاطم موج سوم کاهش نسبی نشان می دهد.

مجموع کل مبتلایان قطعی کووید 19 از ابتدای شیوع کرونا تا صبح یکشنبه نهم آذر ماه جاری در استان البرز 26 هزارو259 بوده که 23 هزارو 188 نفر بهبود یافته و درمجموع 2 هزارو 293 نفر جان باخته اند.

بنا به گفته نورمحمد فردی معاون سیاسی امنیتی استاندار البرز بیش از نیمی از مرگ و میرهای کووید 19 در استان مربوط به برهه زمانی موج سوم یعنی از ابتدای مهرماه تا کنون بوده است.

نکته پایانی

آمارهای مقایسه نشان می دهد شمار مبتلایان و مرگ ومیرهای ناشی از کووید 19 در استان البرز طی ماه های مهر تا اوایل آذرماه جاری به نسبت موج های اول و دوم کووید19 یعنی بین اسفند 98 تا آخر شهریور99 دارای تفاوت معنی داری است.

عدم توجه به پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی، سفرهای پرشمار، کاهش استفاده از ماسک، حضور در مکان های پر ازدحام و کم توجهی به رعایت بهداشت فردی از علل بالا رفتن شمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کووید 19 به خصوص در موج سوم کرونا در البرز شناخته شده که این روزها با اجرای محدودیت های جدید شاهد عقبگرد نسبی ویروس کرونا هستیم.

هرچند آمارها نشان از کاهش نسبی ابتلا و مرگ و میرها دارد اما هنوز وضعیت استان البرز به لحاظ کرونا قرمز است و باید با تداوم این پروتکل ها به وضعیت مطلوب دست یافت.

نکته مهم اینکه گرچه در نخستین روز اجرای پروتکل های جدید ادارات البرز تعطیل شد اما به خاطر عدم جلوگیری از اختلال در خدمات رسانی به مردم و انجام وظایف ذاتی، مقرر شد که دستگاه های اداری با یک دوم تا یا سوم و بنا به تشخیص مسوول مربوطه کمتر از این به فعالیت خود در هفته دوم محدودیت ها ادامه بدهند.

موضوع مهم و کلیدی این گزارش اشاره به توجه مردم البرز به رعایت پروتکل های بهداشتی است که بسیاری از مردم و مشاغل داوطلبانه به استقبال از آنها رفته و موجب شده تا میزان رعایت این پروتکل ها حتی از موج های اول و دوم که با اضطراب و استرس زیادی همراه بود از حیث پایبندی به نکات بهداشتی و پروتکل ها بالاتر برود.

خلوتی شبانه و حتی روزانه خیابان ها و جاده های البرز و استفاده حدود 99 درصدی مردم از ماسک نشان می دهد که ساکنان این استان برای شکست و غلبه بر کرونا مصمم شده اند و ایران کوچک به الگویی برای ایران بزرگ تبدیل خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا 2
عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا 3
عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا 4
عزم جدی البرزی ها برای غلبه بر کرونا 5