دوشنبه 16 مهر 1403

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس: کرونا فضای کسب و کار بوشهر را کم رونق کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس: کرونا فضای کسب و کار بوشهر را کم رونق کرد

بوشهر - ایرنا - عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس گفت: کرونا تاثیر منفی بسیار زیادی بر فضای کسب و کار این استان وارد کرد طوریکه مهمترین تاثیر و تغییر در این بخش را بتوان کاهش تقاضا و توجه به روش های توزیع جایگزین دانست.

مانی آرمان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سووال که همه گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح استان بوشهر ایجاد کرده است؟ افزود: با توجه به اینکه عمده کسب و کارهای استان بوشهر از نظر ماهیت در حوزه تجارت یا در حوزه کالاهای مصرفی فعال هستند بنابراین دوران کرونا و اختلال ایجاد شده در روابط بین المللی به دلیل بسته شدن مرز کشورها از یک سو و کاهش تقاضای بازار به دلیل لغو و یا به تعویق انداختن برخی از فعالیت های اقتصادی در کشور از سوی دیگر باعث شد تا استان بوشهر آسیب زیادی از کرونا در کسب و کارهای خودش احساس کند.

وی در مورد اینکه همه گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در سطح ملی کرده است؟ یادآورشد: از نظر کسب و کاری در سطح ملی نیز کسب و کارهای ایران با دو ضرورت تغییر در مدل کسب و کاری و کاهش تقاضا روبرو شدند بر این اساس در سطح ملی نیز ما شاهد کاهش جدی تقاضا در حوزه هایی از دنیای کسب و کار مثل گردشگری، صنایع مصرفی و حمل و نقل رو به رو شدیم.

عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس اظهارداشت: براساس مطالعاتی که انجام شده است 65 درصد فعالیت های اقتصادی با کاهش تولید و خدمات مواجه بوده اند که این کاهش منجر به کاهش درآمد ملی شده است همچنین محدودیتهای ایجاد شده توسط دولت به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا اثرات منفی زیادی بر کسب و کارها بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد کرد.

دکتر آرمان در پاسخ به این سووال که شما کدام مورد از تغییرات نامبرده را پایدار می دانید؟ گفت: کرونا برای کسب و کارها اگر چه در کوتاه مدت تهدید جدی بود اما در واقع فشار برای تغییر اساسی در کسب و کار ها محسوب می شود اگر به شرکتهای موفق در ایام کرونا نگاه کنیم متوجه می شویم که این شرکت ها توانستند با ایجاد تغییر در مدل کسب و کار خودشان در بازار موفق باشند اما شرکت ها و کسب و کارهایی که نتوانستند انعطاف پذیری لازم را انجام بدهند دچار مشکل جدی شده‌اند بنابراین اگر بخواهیم یکی از میراثهای ماندگار کرونا بر فضای کسب و کار ای ایران رو نام ببریم همین توجه به تغییر و آماده بودن برای تغییرات کسب و کار را به عنوان اصلی ترین پیامد و پیامد ماندگار کرونا می توان نام برد.

وی در پاسخ به این سووال که برخی سیاستمداران کرونا را به بزرگترین بحران جامعه خود در دهه‌های اخیر دانستند آیا کرونا در حوزه اقتصاد پدیده بحران زا تلقی می شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده باشد؟ معتقد است: البته از یک منظر و از منظر سیاسیون که عموما نگاه کوتاه مدت و منفعتگرا به بحران‌های جامعه دارند، کرونا با افزایش بی رویه هزینه های دولت در تمام دنیا باعث شد کام سیاستمداران تلخ شود و برخی از برنامه‌های توسعه ای آنها به تعویق افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس اضافه کرد: اما تاثیر کرونا در بلندمدت یک تحول در نظام بهداشت دنیا و یک مانور بسیار بسیار جدی برای نظام بهداشت دنیا بود که خودش را آماده تغییرات آتی کند و در واقع یک هشدار جدی به سیاستمداران است که ممکن است در سایه دخالت های انسانی یا بروز نا آرامی های زیست محیطی فاجعه های زیادی برای بشریت ایجاد شود بنابراین شاید این آگاهی می تواند از برکات کرونا باشد اما همان‌طور که عرض کردم به دلیل تاثیر کرونا در افزایش هزینه های دولت ها و همچنین ایجاد استرس و وحشت در جامعه جهانی بتوانیم کرونا را یکی از بزرگترین بحران‌های دهه‌های اخیر ذکر کنیم و حداقل تجربه برابری رو در دنیایی که پر از نابرابری است به جهانیان نشان بدهیم و آنها درک کنند که زندگی کردن تحت استرس و ابهام زنده ماندن مساله ای بسیار دردناک است شاید بشر به درک بهتری از وضعیت برخی از کشورها مثل سوریه، یمن و عراق دست پیدا کند و با فشار به سیاستمداران کمک کنند تا آینده‌ای بدون استرس برای همه مردم در سراسر دنیا داشته باشیم.

آرمان دیدگاه خود در مورد اینکه با فرض طولانی شدن دوران کرونا، چه پیشنهاداتی در حوزه اقتصاد برای زیست در شرایط کرونا دارید؟ اعلام کرد: برای اینکه ما بتوانیم چه در دوران کرونا و چه در آینده از نظر کسب و کار در فضای بین المللی موفق باشیم باید تحلیل عمیقی از رفتارهای مشتریان داشته باشیم.

وی گفت: امروزه رفتارهای مشتریان به دلیل عوامل متعددی شکل میگیرد که یکی از مهم ترین این عوامل، عامل اجتماعی و سلامت هست من پیشنهاد جدی دارم به کسب و کار ها که هم از نظر درون سازمانی و درون شرکتی توجه جدی به سلامت کارکنان خودشان داشته باشند و هم از جنبه رفتار مشتریان بتوانند اطمینانی را برای مشتری ایجاد کنند که محصولاتشان بدون زیان برای مشتریان خواهد بود و در واقع رفتن به سمت شکل دادن برند های سبز و سالم روش خوبی برای زندگی در دوران پس از کرونا باشد. دکتر آرمان در پاسخ به این سووال که آیا ایران پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود؟ افزود: ایران پس از کرونا از منظر کسب و کاری کاملا متفاوت با ایران پیش از کرونا خواهد بود مهمترین دلیل من تغییر در رفتار مشتریان و آشتی مردم با دنیای فناوری است که من فکر می‌کنم هر دوی این عوامل می تواند در واقع یک گزینه برای بهتر شدن شرایط کسب و کارها باشد.

وی یادآورشد: اما از نظر اقتصادی کسب و کارها به دلیل کاهش درآمدی که در این مدت سه ماهه تجربه کرده اند، در طولانی مدت نیز تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند و باعث شکست برخی از کسب و کارها افزایش نرخ خروج از بازار را در این روزها شاهد باشیم. همچنین از نظر توان و قدرت مالی کسب و کارها پس از کرونا با کسب و کار پیش از کرونا متفاوت خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس دیدگاه خود در مورد اینکه آیا جهان پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت از جهان پیش از کرونا خواهد بود؟ چنین بیان کرد: بله جهان از چند منظر می تواند متفاوت باشد از منظر کسب و کار، جهان سه تفاوت کلیدی را در دوران پسا کرونا خواهد دید که توجه به کسب و کارهای سلامت محور احتمالا در دنیا در واقع بیشتر خواهد شد و ما بخش بیشتری از درآمد خانوارها را صرف سلامت خواهیم کرد و در آینده به میزان تقاضای خدمات سلامت در دنیا افزایش پیدا خواهد کرد یکی از اینهاست.

آرمان گفت: همچنین تغییر در هزینه های دولت ها به موضوع سلامت دومین تفاوت است که به احتمال زیاد دولت‌ها برای پیشگیری از اتفاق های مشابه با کرونا بخشی از هزینه های خود را در موضوع سلامت به کار بگیرند و سوم اینکه ظهور و رشد استارتاپ ها و کسب و کارهای حوزه سلامت خصوصا با رویکرد فناوری خواهد بود که می تواند نوید بخش رشد فناوری در حوزه سلامت باشد.

وی اظهارامیدواری کرد اتفاق چهارم هم بیفتد (اگرچه در حد رویا است) و آن تغییر نگرش سیاستمداران جهان به طبیعت و محیط زیست است و امیدوارم آنها با محیط زیست آشتی کنند و قدرت طبیعت را جدی بگیرند و نسبت به ارائه برنامه هایی برای تعامل بهتر با دنیای زیست‌محیطی گام بردارند. عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس در پاسخ به این سووال که شما چه تمهیداتی برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا پیشنهاد می کنید؟ گفت: نخست اینکه با فناوری آشتی بهتری داشته باشند و تلاش کنند از حوزه‌های فناوری و توانمندی‌های فناوری برای ارتباط بهتر با مشتریان، برای ایجاد شبکه توزیع گسترده تر و برای مدیریت ارتباطات خودشان با مشتریان استفاده کنند.

آرمان افزود: دومین پیشنهاد من این است که مدل‌های کسب و کار خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند و بر اساس میزان اثر پذیری از بحران، راهکارهای برای ایجاد تاب آوری در برابر آن برای خود طراحی و اجرا کنند تا در زمان وقوع بحران کمترین آسیب متحمل شوند همچنین کسب و کارها باید توجه جدی به ایجاد اعتماد میان مصرف کنندگان و شرکت ها داشته باشند و سعی کنند با رویکردهای زیست محیطی و بهداشتی محصولات را طراحی و به بازار ارائه کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*