یک‌شنبه 27 خرداد 1403

ققنوس وار برخاستن از خاکستر / مقاومت تزلزل ناپذیر ایران

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
ققنوس وار برخاستن از خاکستر / مقاومت تزلزل ناپذیر ایران

«روح جمعی ملت ایران یادآور ققنوس است. هر بار که از خاکستر بلند می شوند، قوی تر از قبل خواهد بود.»

به گزارش مشرق، یادداشت وارده محمد علی صنوبری، مدیر موسسه مطالعات استراتژیک و آینده پژوهی نگاه نو: پس از یک شب طولانی و طاقت فرسا که با اعلام غم انگیز شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان در سانحه سقوط بالگرد به اوج رسید، گردبادی از پرسش ها درباره عواقب غیبت ناگهانی آنها در صحنه سیاسی ایران به وجود آمد. جهان پس از این حادثه هولناک در شوک بود، اما همچنین برای مردم جهان نشان داد که چگونه چشمانی هوشیار در کشوری مانند ایران، شبانه روز خستگی ناپذیر برای تضمین ثبات کشور تلاش می کنند.

در اولین ساعات پس از این حادثه، ایران انسجام ساختار و نهادهای دولتی خود و اعتماد مردم به رهبری معظم خود را به نمایش گذاشت. هیچ هرج و مرج و وحشتی در میان مردم وجود نداشت. این وحدت بین مردم و رهبر در ایران مشهود بود زیرا رئیس جمهور و یارانش در حین انجام وظایف ملی و خدمت به شهادت رسیدند. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های رئیس‌جمهور شهید و فقید، خدمت به مردم بود که بیش از هر چیز آن را در اولویت قرار داده بود و منافع مردم را حتی برای یک دقیقه مختل نکرد.

علیرغم عمق فاجعه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فعالانه مسیر روشن و سازمان یافته ای را برای رسیدگی به چنین خلأهای سیاسی ترسیم می کند و بر مکانیسمی سیستماتیک، صلح آمیز و مؤثر برای انتقال قدرت در داخل کشور تأکید دارد. واکنش سریع مقامات رسمی که توانستند خلاء ریاست جمهوری را ظرف چند ساعت برطرف کنند، گواهی بر قدرت و انعطاف چارچوب سیاسی در جمهوری اسلامی ایران است.

دستگاه دولتی ایران از طریق نهادهای دموکراتیک تثبیت شده ای که عمیقاً در پایه های جمهوری اسلامی ریشه دارند، عمل می کند. ایران در طول تاریخ با قدرت و وحدتی تزلزل ناپذیر با آزمون‌های مشابه روبرو بوده و بر آن غلبه کرده است. در سال 1360 کمتر از دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت جوان ایران، ترورهای وحشیانه محمدعلی رجایی، رئیس جمهور وقت خود و محمدجواد باهنر، نخست وزیر، را پشت سر گذاشت. مردم ایران پیش از آن نیز رئیس قوه قضائیه شهید مظلوم آیت الله محمد بهشتی را در یک حمله تروریستی از دست داده بودند که در همان حمله تروریستی، بسیاری از وزرا و نمایندگان مجلس را نیز به شهادت رسیده بودند. شخص رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در همان سال از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

ایران از میان این حوادث دلخراش بارها مصمم تر و مستحکم تر بیرون آمده است. ساختار انقلابی ملت ایران که ریشه در مبانی اسلامی و مکتب امام حسین علیه السلام دارد، ثابت کرده است که پایدارتر و استوارتر از هر فرد یا مقامی است و با پایبندی تزلزل ناپذیر ایران به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه آله و سلم، به عنوان قانون و مرجع نهایی، پایداری و استقامت خود را تضمین می کند.

از قضا شهادت مکرر مقامات و سرداران ایران زمین، ثبات و پیشرفت ایران را تقویت کرده است. هر بار که یک شخصیت مهم سیاسی یا نظامی به شهادت می رسد، وضعیت امنیتی و اجتماعی ایران نه تنها بهبود می یابد، بلکه در مسیر توسعه خود نیز پیشرفت می کند. هنگامی که امام خمینی رحمت الله علیه، پدر و بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران درگذشت، ملت به تکامل خود ادامه داد و به دیدگاه او، به‌ویژه در حمایت استوار خود از آرمان فلسطین، پایبند بود. این مقاومت پس از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مشهود بود، جایی که ایران مصمم و استوار بر سیاست خود در حمایت از محور مقاومت باقی ماند.

توسعه محور مقاومت، همانطور که امروز در رویارویی با رژیم جعلی صهیونیستی مشاهده می‌شود، پس از ترور شهید سلیمانی پیش رفت و همرزمانش در سراسر فلسطین، ایران، لبنان، سوریه، عراق و یمن، به ظرفیت‌سازی خود ادامه دادند و به خوداتکایی بیشتری دست یافتند. ثمره این تلاش‌ها از طریق عملیات پربرکت و تاریخ ساز طوفان الاقصی که توسط رزمندگان قهرمان حماس و مقاومت فلسطین انجام شد و امروز در گوشه و کنار جهان طنین‌انداز شده است، مشاهده می شود.

به عنوان یک ناظر سیاسی، نمی توان از تضاد فاحش بین ثبات و قدرت ایران و وضعیت آشفته بسیاری از کشورهای منطقه و جهان ابراز تاسف نکنیم. ایران به عنوان تنها کشوری است که جسورانه با حضور نظامی آمریکا در منطقه مقابله کرده و خستگی ناپذیر برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از غرب آسیا تلاش می کند. ایران تنها کشوری است که مستقیماً پایگاه های آمریکایی را با موشک های دقیق خود هدف قرار داده و آشکارا این عملیات را پذیرفته است.

ایران از آغاز انقلاب اسلامی خود حامی سرسخت آرمان فلسطین بوده و چشم‌انداز ژئوپلیتیکی غرب آسیا و فراتر از آن را تغییر داده است. نمونه بارز مواضع استوار ایران اسلامی شب تاریخی بود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران، حمله بی‌سابقه‌ای را مستقیماً از خاک ایران به سوی سرزمین های اشغالی انجام داد و مانند پتک بر سر اهداف خود کوبید و صهیونیست های اشغالگر را در شوک فرو برد. این اقدام قاطع نشان دهنده توانایی و عزم ایران برای دفاع از منافع خود و پاسخ به هرگونه تجاوزی بود و خواهد بود.

روایت مقاومت ایرانی فقط مربوط به دولتمردان آن نیست. این روایت در روح جمعی مردم ایران و تعهد تزلزل ناپذیر آنها به اصول و آرمان های الهی خود استوار است. این اتحاد و پایداری، جمهوری اسلامی ایران را به نیرویی قدرتمند در صحنه جهانی تبدیل کرده است که در حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش در سراسر جهان راهگشا است. با وجود از دست دادن شهید رئیسی، مسیر ایران بدون تغییر باقی می ماند و عزم آن کاهش نمی یابد.

پیامدهای از دست دادن ناگهانی رئیس جمهور شهید مظلوم آیت الله رئیسی و وزیر امور خارجه شهید عبداللهیان برای بدخواهان ملت ایران عمیق است. با این حال رویکرد سیستماتیک که در قانون اساسی کشور ریشه دوانده است تضمین می کند که ایران به عملکرد و پیشرفت خود ادامه می دهد. مکانیسم های موجود برای چنین شرایط اضطراری منعکس کننده یک سیستم سیاسی بالغ است که قادر به مقاومت در برابر شوک ها و حفظ تداوم است.

ایران اسلامی به عبور از چالش‌های بزرگ ادامه می‌دهد و همچنان یک بازیگر کلیدی در صحنه منطقه‌ای و جهانی باقی خواهد ماند. حمایت تزلزل ناپذیر ایران از اهداف رهایی بخش، به ویژه موضع ثابت آن در قبال مسئله فلسطین، هسته اصلی سیاست های خارجی آن را در بر می گیرد.

روح جمعی ملت ایران یادآور ققنوس است. هر بار که از خاکستر بلند می شوند، قوی تر از قبل خواهد بود.

منبع: ایسنا