چهارشنبه 18 مهر 1403

لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز آماده تقدیم به هیأت وزیران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز آماده تقدیم به هیأت وزیران

تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز که پس از اجرای یک طرح تحقیقاتی ملی مبتنی بر آموزه های دینی، اسناد بالادستی نظام، مطالعه تطبیقی و بهرهگیری از تجربه جامعه جهانی و اسناد بین المللی آماده تقدیم به هیأت وزیران است.

به گزارش ایرنا از وزارت دادگستری، محمود عباسی همزمان با فرارسیدن یکم دسامبر (11 آذر ماه) روز جهانی ایدز افزود: این لایحه در چند مرکز مهم تحقیقاتی و اجرایی از جمله مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز مدیریت بیماریها وزارت بهداشت، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجام و سپس در جلسات متعددی در معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو حیطه حقوق بشر و حقوق سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت به تأیید معاونت‌های حقوق بشر وزارت دادگستری، معاونت بهداشت و معاونت حقوقی و امور استان‌های وزارت بهداشت رسیده است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه این لایحه واجد دو ماهیت حقوق بشری و حقوق شهروندی و بهداشتی و درمانی است با امضای مشترک وزرای دادگستری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم هیأت وزیران می شود.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: البته باید تأکید کرد با وجود تلاش های ارزشمند وزارت بهداشت در سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه ایدز و تشکیل کمیته ملی حمایت از بیماران مبتلا به اچ. آی. وی ولی در زمینه قانونگذاری با خلاء جدی مواجه هستیم.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران یادآور شد: بیش از 35 سال از اولین مورد فرد مبتلا به ایدز که یک کودک بود در کشور می گذرد و بسیاری از کشورها در حمایت از مبتلایان به ایدز قانونگذاری کرده اند اما متأسفانه ما با خلاء قانونی مواجه هستیم.

وی به تصویب قانون حمایت از بیماران مبتلا به اچ. آی. وی در کشورهای منطقه نظیر یمن و کشورهای آسیایی و آفریقایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی رفتارهای اجتماعی مهمتر از ارتباط جنسی و اعتیاد تزریقی دستمایه برخی افراد در جامعه برای گسترش و شیوع ایدز قرار می گیرد که انگ زدن، تبعیض و نقض حقوق مبتلایان از جمله آنها است.

عباسی اظهار داشت: اعتقاد داریم وقتی حقوق افراد مبتلا به ایدز به رسمیت شناخته نمی شود موجبات گسترش ایدز در جامعه را فراهم می کند. به عنوان مثال تجربه تلخ یکی از مراکز اورژانس را بیان می کنم؛ جوان 18 سالهای که در نتیجه تصادف وحشتناک و با خونریزی شدید به یک مرکز اورژانس در تهران منتقل میشود و اعلام میکند من مبتلا به اچ. آی. وی هستم و متأسفانه مسئول اورژانس از پذیرش وی خودداری کرده و می گویند این بیمار باید به مرکز درمانی امام خمینی (ره) منتقل شود در حالیکه ممکن است در نتیجه این انتقال این جوان جان خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: وقتی ما با یک بیمار اورژانسی اینگونه رفتار می کنیم، این جوان وقتی می بیند حقوقش به رسمیت شناخته نمی شود بار دیگر محال است اعلام کند که من مبتلا به اچ. آی. وی هستم.

عباسی تصریح کرد: اگر حقوق افراد دارای ایدز به رسمیت شناخته نشود، جان و سلامت ارائه کنندگان خدمات به مخاطره می افتد و بدین ترتیب موجب گسترش ایدز در جامعه فراهم می شود.

معاون وزیر دادگستری افزود: به قوانینی نیازمندیم که تصریحا برای حمایت و ضمانت اجرای این رفتارها زمینه پیشگیری از گسترش ایدز در جامعه را فراهم کند. بنابراین لایحه حمایت از مبتلایان به ایدز با رویکرد حمایتی و پیشگیرانه و با ماهیت حقوق بشری و حمایت از حقوق شهروندی آحاد جامعه به ویژه مبتلایان به ایدز تهیه شده است.

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران ابراز امیدواری کرد پس از سه دهه ممنوعیت و بی توجهی این تابو شکسته شود و لایحه مزبور پس از تصویب در هیأت وزیران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، روز جهانی ایدز از سال 1988 به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر 11 آذر) هر سال اطلاق می شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که اچ. آی. وی (HIV) از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

*س_برچسب‌ها_س*