پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

مجامع بین المللی در زمینه رفع تحریم های دارویی همکاری ندارند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مجامع بین المللی در زمینه رفع تحریم های دارویی همکاری ندارند

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به ارائه اعتراض دولت به مجامع بین المللی در زمینه لغو تحریم های دارویی، گفت: مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل و شورای امنیت همکاری لازم در راستای رفع این تحریم ها را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، محمدجواد ظریف عصر امروز در همایش ملی «نفس های سوخته» که با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حقوق بشر آمریکایی و گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات جانبازان شیمیایی سردشت برای جهانیان روشن است ولی در عرصه محکومیت تحریم‌ها اقدام قابل اتکایی نداشته‌اند.

وی، افزود: در ماجرای بمباران شیمیایی سردشت شاهد بودیم که کشورهای مدعی حقوق بشر با قساوت و وحشیگری نسبت به کشتار مردم بی گناه اقدام کردند اما در برابر آن مردم و مسئولان ایران اسلامی با برخورداری از منش انسانی تنها به احقاق حقوق پایمال شده خود پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به انتقال اعتراضات ملی در زمینه مبارزه با سلاحهای شیمیایی و نیز لزوم رسیدگی به جانبازان شیمیایی سردشت در مجامع بینالمللی، عنوان کرد: با وجود اینکه تمام کشورها از ماجرای بمباران شیمیایی سردشت اطلاع دارند ولی شاهد هستیم که اقدام مناسبی برای لغو تحریمهای ظالمانه دارویی نشده و جانبازان و مصدومان شیمیایی در مشقت و سختیهای فراوانی به سر میبرند.

وی، سکوت مجامع بینالمللی را ناشی از ترس آنها و نیز حمایت از رژیمهای متجاوز به حقوق مردم بیگناه دانست.

ظریف، گفت: امروز شاهد هستیم که در موضوع کرونا هم محدودیتهای جدی از سوی آمریکا اعمال میشود و این در حالی است که خود این کشور در زمینه مبارزه با کرونا شکست خورده است.

وی، تاکید کرد: نتیجه حملات شیمیایی رژیم بعثی عراق با حمایت آمریکا را چیزی جز خواری و محکومیت دائمی نبوده و این موضوع تا امروز هم نیز ادامه دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا آنهم در خاک عراق، ابراز داشت: این ترور یقینا به یکی دیگر از نقاط کور در دنیای آمریکا تبدیل میشود و شرایط را برای آن ها بدتر می کند.

مسئولان به دنبال احقاق حقوق پایمال شده جانبازان شیمیایی باشند

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی اظهار داشت: تلاش دشمنان نظام اسلامی در دنیا بر این است که چهره اسلام را خشن و خونریز معرفی کنند اما در جهان برای همه واضح است که آن‌ها بزرگترین ظلم‌ها را بر مردم ایران روا داشته‌اند.

وی، افزود: در هفته حقوق بشر آمریکایی شاهد حوادث تلخی هستیم که نشانه دشمنی آن‌ها با اسلام است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، عنوان کرد: مشخص بودن دیه و جریمه برای کوچکترین صدمه در اسلام نشانه متعالی بودن این دین و دوری آن از خشونت است.

وی، ادامه داد: باید مظلومیت مردم و به ویژه مصدومان شیمیایی به تمام جهان منعکس شود و برای احقاق حقوق آن‌ها تلاش شود.

وزارت امور خارجه پیگیر رفع تحریم های دارویی باشد

محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسم، اظهار داشت: تحریم های ظالمانه دارویی موجب شده تا جانبازان شیمیایی سردشت با مشکل مواجه شوند‌.

وی، افزود: منادیان حقوق بشر دروغین باید در مجامع بین المللی محکوم شوند و نسبت به تحریم های دارویی پاسخگو باشند.

استاندار آذربایجان غربی، عنوان کرد: وزارت امور خارجه نیز همانطور که تاکنون پیگیری های لازم را داشته اند، نسبت به پیگیری قانونی این مساله و رفع تحریم های دارویی اقدام کند.

انتهای پیام /