چهارشنبه 11 مهر 1403

مشارکت حداکثری در انتخابات؛ موضع مشترک همه احزاب

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مشارکت حداکثری در انتخابات؛ موضع مشترک همه احزاب

تهران - ایرنا - همه احزاب سیاسی فعال در کشور اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب در روزهای منتهی به انتخابات طی بیانیه‌هایی جداگانه ضمن اعلام مواضع خود، نظرشان در یک نقطه مشترک بود و آن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بود.

احزاب سیاسی و گروه‌های موجود در کشور اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و جریاناتی که خود را مستقل می دانند از ماه‌ها قبل از ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی و نظارت احزاب و تکاپوی انتخاباتی خود را شروع کردند. اوج مشارکت احزاب، گروه‌های سیاسی همه طیف‌ها و افراد شاخص مستقل و غیر مستقل از سراسر کشور را در هنگام و ایام ثبت‌نام مشاهده کردیم.

مرحله بعد بررسی صلاحیت‌ها از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی بود که در چند مرحله این پروسه به انجام رسید. در این میان البته اصلاح‌طلبان از خروجی نظر هیات نظارت ناراضی بودند و تا روزهای نزدیک به تبلیغات انتخاباتی آنها همچنان در خصوص نحوه شرکت در انتخابات، تهیه لیست واحد و تشکیل ائتلاف تردید داشتند.

اصولگرایان با تمام کثرت و تنوعی که دارند ولی از ابتدا بابت بررسی صلاحیت‌ها نگرانی نداشتند و تمام همت و توان خود را متوجه مرحله تبلیغات، ائتلاف و فهرست واحد کردند. از آن سو و به دلیل انتقادی که ذکر شد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نهایتا تصمیم گرفت تحت برند آن شورا فهرست واحدی در سطح کشور و تهران منتشر نکند ولی به افراد و احزاب عضو اختیار داد که در استان‌ها می‌توانند از گزینه‌های خود حمایت کنند.

در این میان حزب کارگزاران سازندگی یک لیست و 8 حزب اصلاح‌طلب نیز در ائتلافی با عنوان "ائتلاف برای ایران" فهرست‌هایی ارائه دادند که البته 24 نفر از این دو لیست مشترک است.

اصوالگرایان اما تا شب سه‌شنبه مشغول رسیدن به فهرستی واحد بودند و پس از فراز و فرود و اختلافات جدی که حتی به سطح رسانه‌ها هم کشیده شد، آخرالامر به نتیجه رسیدند و بر همه فهرستی که شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) اعلام کرد، گردن نهادند.

در ساعات پایانی از تبلیغات انتخاباتی، وقتی مواضع احزاب و گروه‌های مختلف مانند اصولگرایان (نیروهای انقلابی)، اصلاح‌طلبان و مسقلین را مورد ارزیابی قرار گیرد، ضمن مشاهده اختلافات در این خاستگاه‌ها - که امری البته در رقابت‌های انتخاباتی، سیاسی و جناحی طبیعی است - همه در یک موضوع و نقطه اشتراک داشتند و آن مشارکت حداکثری در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است. با این وجود هر کدام از این تشکل‌ها یا توجه به خاستگاه نظری که دارند، نظر مختص به خود را اعلام کردند.

عده‌ای علیه شورای نگهبان هجمه می‌کنند

جامع اسلامی مهندسین نیز روز چهارشنبه در بیانه ای انتخاباتی خود عنوان کرده است: رقابت‌های انتخاباتی به آخرین ساعات خود نزدیک شده است و کاندیداهای محترم به هر نحو، نظرات خود را در معرض آراء عمومی قرارداده‌اند. جا دارد از زحمات مسئولین اجرایی و نظارتی که تاکنون برای برگزاری هرچه با شکوهتر این انتخابات تلاش نموده‌اند قدردانی نمائیم.

این تشکل اصولگرا اضافه کرد: هرچند که در هفته‌های اخیر شاهد هجمه هایی به شورای محترم نگهبان بوده‌ایم و برخی افراد و احزاب که پیش از این از معبر نظارتی همین شورا عبور کرده بودند و رای ملت را مستقیم یا غیرمستقیم بدست آورده بودند، دست به تخریب و جهه شورای نگهبان زدند اما ملت بصیر ایران فهرست‌های مختلف و سلایق گوناگون را در میان کاندیداها ملاحضه می‌نمایند و می دانند که غوغای ایجاد شده علیه شورای نگهبان یک ترفند انتخاباتی تکرارشده در چند دوره اخیر می باشد.

جامعه اسلامی مهندسین ضمن دعوت از همه مردم برای شرکت حداکثری در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در بیانیه خود عنوان کرد: جامعه اسلامی مهندسین ضمن احترام به تمامی کاندیداهای اصولگرا و تقدیر از کسانی که بدلیل قرارنگرفتن در محدوده 30 نفره "فهرست وحدت" اعلام شده از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای حوزه انتخابیه تهران، مردانه و مدبرانه انصراف دادند، حمایت خود را از فهرست واحد اصولگرایان اعلام می‌کند و با دعوت از آحاد ملت برای حضور حماسی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از نیروها، احزاب و گروه‌های اصولگرا می‌خواهد تا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به "فهرست وحدت اصولگرایان" رای دهند.

انتخابات مجلس یازدهم سرنوشت ساز است

حزب موتلفه اسلامی هم در اعلام موضع خود تاکیدکرد: انتخابات مجلس یازدهم مانند همه انتخابات های گذشته و بیش از آنها سرنوشت ساز است. کوشش فراوانی شد که یک فهرست برای جریان ارزشگرایی پدید آید، همه این زحمات را ارج می نهیم و از آنها که برای وحدت و همگرایی همت گماشتند تقدیر می‌کنیم.

این تشکل اصولگرا اظهار کرد: حزب موتلفه اسلامی با فهرست ائتلاف همراه است، ضمن آنکه به همه نامزدهای ارزشگرا احترام می‌گذارد و در سراسر کشور با همراهی با ارزشگرایان و همکاری با نیرهای ائتلافی فهرست نامزدهای مورد تائید حزب موتلفه اسلامی را در 31 استان منتشر کرده است.

در بیانیه حزب موتلفه اسلامی آمده است: همپای ملت بزرگ ایران در سراسر کشور با لبیک به رهنمودهای ولی امر مسلمین امام خامنه ای در دوم اسفند به پای صندوق های رای می آید و به تکلیف دینی و وظیفه شرعی و ملی و انقلابی خود عمل می کند.

 به لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رای دهند

رییس جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: ضمن فراخوان مردم به مشارکت حداکثری در حماسه انتخابات روز دوم اسفند، از مردم شریف تهران خواست به لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رای دهند.

وی عصر چهارشنبه از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت و از لیست واحد اصولگرایان اعلام حمایت کرد.

«آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی» رئیس جامعه روحانیت مبارز ضمن فراخوان مردم به مشارکت حداکثری در حماسه انتخابات روز دوم اسفند، با صدور پیامی، از مردم تهران خواست به لیست وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رای دهند.

رییس جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر حمایت از لیست منتشره افزود: با اشاره به شرایط حساس فعلی و عدم امکان تشکیل شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نظر خواهی از حضرات محترم، اینجانب شخصا مصلحت را در این می بینم که مردم شریف تهران به این لیست رای دهند.

از ملت فهیم و انقلابی ایران می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنند

حزب اعتماد ملی نیز طی بیانیه ای موضع خود را اینگونه بیان کرد: از آنجا که انتخابات و حقوق ناشی از آن را جزو ارکان جمهوریت و رکن تفکیک‌ناپذیر جمهوری اسلامی دانسته و می‌دانیم در کنار دیگر احزاب جبهه اصلاح‌طلبان کشور از مدتی قبل برای شرکت در این امر خطیر آماده شده و برای ثبت نام اعضای حزب در انتخابات مجلس یازدهم بصورت سازمانی اقدام کردیم تا در شرایط ناشی از اتفاقات و اقدامات داخلی و خارجی بر سردی فضا فائق آمده یک بار دیگر از مردم برای خلق حماسه‌ای از حضور آگاهانه در انتخابات دعوت کنیم ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان اعضای موثر حزب اعتمادملی را نیز شامل شد و از 62 کاندیدای حزب در سراسر کشور 61 تن در دو مرحله ردصلاحیت شدند به نحوی که آن یک نفر هم چون فرصت و امکان مناسب برای رقابت را از دست داده بود از ادامه راه انصراف داد.

این بیانیه تصریح دارد: انتخابات اما برای حزب اعتمادملی و دیگر اضلاع منظومه اصلاح‌طلبی موضوعیت دارد و به همین خاطر و علی‌رغم جفای آشکاری که متوجه اعضای حزب شده است باز هم برای نقش موثر مردم در گزینش‌گری احترام قائل هستیم و اگر خود نمی‌توانیم لیست انتخاباتی معرفی کنیم از ملت فهیم و انقلابی ایران اسلامی می‌خواهیم که با وسعت نظر و سینه فراخ به سوی آینده روشن گام بردارند و با شرکت در انتخابات به نامزدهای موجود و باقیمانده توجه کرده و گزینه‌های مطلوب و ممکن را برگزینند.

این بیانیه می افزاید: بدیهی است نقد رفتار انتخاباتی دستگاه‌های ذیربط و محصول روش و نگرش ایشان در انجام این وظیفه ملی و اسلامی بحثی است که در زمان مناسب و به روش‌های سیاسی و علمی انجام خواهد شد.

 قهر با این رکن انتخابات ثمره‌ای نخواهد داشت

حزب ندای ایرانیان نیز در آخرین بیانیه انتخاباتی خود عنوان کرد: انتخابات به عنوان مظهر جمهوریت نظام در تمام این سال‌های پس از انقلاب همواره در کانون توجهات بوده و از جهاتی اصلی‌ترین میدان کنش سیاسی را شکل داده است، ولی متأسفانه این روزها در حالی به استقبال انتخابات یازدهمین دوره مجلس می‌رویم که بسیاری از مردم با دل‌هایی دردمند و دلخوری‌های متعدد سخن از عدم مشارکت می‌گویند. اما با این حال، بسیاری از دلسوزان از جمله حزب ندای ایرانیان، در شرایطی که دغدغه‌ها و نقدهای متعددی به وضعیت اداره کشور و شرایط برگزاری انتخابات دارد، تصمیم گرفته است تا به رغم تمامی محدودیت‌ها و محرومیت‌های که بر سر امکان برگزاری یک انتخابات پرشور وجود دارد، با حداکثر توان حضوری تمام قد داشته باشند.

حزب ندای ایرانیان در بیانیه خود با طرح این پرسش که، آیا جامعه باید با پشت کردن به صندوق رأی و نهاد انتخابات آب به آسیاب تندروی‌ها بریزد؟ خاطرنشان کرد: مگر نه این که نهاد انتخابات دستاورد مبارزه صد و چندساله مردم ایران برای حاکمیت قانون و آزادی است؟ قهر با این رکن رکین ثمره‌ای نخواهد داشت جز از دست شدن همه آنچه که در طی بیش از یک صدسال گذشته با خون شهدای راه آزادی حاصل شده است.

به خاطر کوتاهی منتخبان قبلی، عذرخواهی می‌کنم

سخنگوی حزب کارگزاران نواقص و کاستی‌ها را تمرین دموکراسی دانست و گفت: برای دستیابی به دموکراسی چاره‌ای جز این نداریم که در یک بسترواقعی به تمرین بپردازیم؛ بدون آزمون و خطا و درک تجربه "زمین خوردن و بلندشدن"‌ها نمی‌توان شیوه صحیح و اصولی گام برداشتن در مسیر دموکراسی را آموخت.

«حسین مرعشی» در گفت‌وگو با ایرنا ضمن دعوت از مردمی که آرای اصلاح‌طلبانه در انتخابات دارند به حضور پای صندوق‌های رای، گفت: برای دعوت گروه‌هایی از مردم که آرای اصلاح‌طلبانه دارند، به حضور پرشور در پای صندوق‌های رای، فقط می‌توانم نسبت به کوتاهی‌هایی که ازسوی منتخبان قبلی وجود داشته است، عذرخوهی کنم.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران افزود: به مردم می‌گویم این نواقص و کاستی‌ها را تمرین دموکراسی تجزیه و تحلیل کنند. ما برای دستیابی به دموکراسی چاره‌ای جز این نداریم که در یک بستر واقعی به تمرین بپردازیم.

مرعشی افزود: نمی‌دانم عذرخواهی در میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای چقدر تاثیر دارد اما این را می دانم که در شرایط فعلی ما به عنوان فعالان اصلاح‌طلب در حزب کارگزاران سازندگی ابزاری جز این در اختیار نداریم.

به تکثرگرایی سیاسی و انتخابات در کشور امیدواریم

حزب جمهوریت ایران اسلامی هم در یک بیانیه، انتخابات و صندوق رای را تنها راه حاکمیت قانون و دخالت مردم در سرنوشت خود می داند و مشارکت در انتخابات را تشویق می کند.

در بیانیه این حزب آمده است: جمهوریت ایران اسلامی نسبت به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان انتقاد جدی دارد و معتقد است در هر انتخابات همه جریان های سیاسی برای مشارکتی حداکثری و عادلانه باید در انتخابات حضور داشته باشند و انتخاب کنندگان باید بتوانند گزینه خود را در میان داوطلبان داشته باشند، حکومت هدیه الهی است که از طریق انتخاب مردم موجودیت پیدا می کند و برخورد و رویکرد تنگ نظرانه به اهداف انقلاب آسیب می زند و جمهوریت نظام را به حاشیه می برد.

این بیانیه می‌افزاید: ضمن اینکه حزب جمهوریت همچنان به رویکردی بر مبنای فراگیری و تکثرگرایی سیاسی در کشور امیدوار است ولی در شرایط کنونی در هیچ ائتلاف انتخاباتی شرکت نمی کند ولی مشارکت مردم را توصیه می کند و به عنوان تشکلی در چهارچوب قوانین کشور، وظیفه ملی و دینی خود را در این انتخابات انجام می دهد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*