شنبه 29 اردیبهشت 1403

مطهری: مشارکت از دوره گذشته بالاتر خواهد بود / قدردانی از سیاست منطقه‌ای دولت

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
مطهری: مشارکت از دوره گذشته بالاتر خواهد بود / قدردانی از سیاست منطقه‌ای دولت

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفت: نظرسنجی‌ها حکایت از این مهم دارد که مشارکت مردم در انتخابات از دوره گذشته بالاتر خواهد بود اما اینکه 70 درصد مشارکت داشته باشیم، بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نشست خبری علی مطهری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و سرلیست فهرست انتخاباتی «صدای ملت» امروز (دوشنبه 7 اسفند) با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

علی مطهری گفت: به خاطر حوادث سال‌های گذشته، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان مهم تلقی می‌شود و حامل پیامی برای دنیا خواهد بود و شرایط دنیا و منطقه و جهان به‌گونه‌ای است که دنیای شرق و غرب نگاه به انتخابات ایران دارد. لذا باید توجه ویژه‌ای به انتخابات پیش رو داشته باشیم؛ صرف نظر از اینکه چه گروهی پیروز میدان هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حجاب و فیلترینگ گفت: ما با فیلترینگ موجود موافق نیستیم، این ساز و کار نوعی پایمال کردن حقوق مردم است. فیلترینگ دارای ابعاد اخلاقی، امنیتی و سیاسی است. از منظر اخلاقی در همه سکوها مشکلاتی وجود دارد و تنها مربوط به سکوهای خارجی نیست. فیلترینگ توجیه درستی ندارد و صدای ملت با آن مخالف است.

مطهری ادامه داد: درباره فیلترینگ باید در مجلس تصمیم‌گیری شود، شوراهای بیرون از مجلس حق قانون‌گذاری ندارند و صرفا باید سیاست‌گذار باشند. رهبری هم درجایی فرموده بودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار است و مجلس قانون‌گذار.

این نامزد انتخاباتی افزود: حجاب مساله اول کشور ما نیست و مردم بخاطر ایمان و اعتقادی که به اسلام دارند، حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و این موضوعی نیست که ما بخواهیم کشور را درگیر آن کنیم و نظام هم قائل به آن نیست. لباس فرم در محل‌هایی وجود دارد اما در خیابان چنین نیست. ما در کشور پدیده بی‌حیایی نداریم البته برخی افراد هنجارشکن هستند.

مطهری درباره برنامه‌های اقتصادی صدای ملت، گفت: اول اینکه ما در مدیریت اقتصادی باید از کارشناسان درجه اول استفاده کنیم، یکی از نقایص این است که افراد زبده در حاشیه قرار دارند. دوم اینکه باید مشکل تحریم‌ها را حل کنیم. تا زمانی که مشکل تحریم حل نشود، اقتصاد به همین شکل می‌ماند. باید به دنبال رفع تحریم‌ها باشیم. توافقی که در خرداد 1400 به نتیجه رسیده بود باید پیگیری شود، دولت فعلی در پیگیری تعلل کرد و شرایط جهان تغییر کرد و طرف مقابل هم سر میز مذاکره حاضر نشد.

قدردانی از سیاست منطقه‌ای دولت

وی همچنین درباره برنامه‌های فهرست متبوعش در حوزه سیاست خارجی، تصریح کرد: در سال‌های اخیر گرایش به شرق داشتیم و در دامن روسیه و چین افتادیم و این دوکشور هم از شرایط ما سواستفاده کردند. برنامه صدای ملت ایجاد توازن بین شرق و غرب است به گونه‌ای که بین این دو بلوک رقابت برقرار شود.

مطهری درباره اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی در منطقه با اشاره به جنگ اخیر غزه، گفت: تا امروز در منطقه سیاست خوبی داشتیم؛ ضمن اینکه به مردم غزه کمک می‌کنیم، بهانه‌ای هم به رژیم صهیونیستی ندادیم که بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهد. جای تاسف است که کشورهای اسلامی به موضوع غزه بی توجه هستند و صرفا تعداد شهدا را شمارش می‌کنند.

فهرست صدای ملت یک فهرست مستقل است / وابستگی به اصولگرا و اصلاح‌طلب نداریم

نامزد انتخابات مجلس گفت: فهرست صدای ملت یک فهرست مستقل است و وابستگی به اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و از همه جناح‌ها در این فهرست حضور دارند و تکمیل فهرست با مشورت هیچ یک از این گروه‌ها نبود و برای حمایت با هیچ گروهی صحبت نکردیم. هرکس بخواهد می‌تواند از این لیست حمایت کند.

مطهری درباره برنامه صدای ملت برای ریاست مجلس اظهار کرد: الان درباره اظهار نظر برای ریاست مجلس زود است و منطقی نیست که بخواهیم درباره ریاست مجلس صحبت کنیم و باید ببینم شرایط به چه شکل خواهد بود.

مشارکت مردم در انتخابات از دوره گذشته بالاتر خواهد بود

وی درباره میزان مشارکت، بیان داشت: قرائن نشان می‌دهد که مشارکت زیاد بالا نیست اما نظرسنجی‌ها حکایت از این مهم دارد که مشارکت مردم در انتخابات از دوره گذشته بالاتر خواهد بود اما اینکه 70 درصد مشارکت داشته باشیم، بعید به نظر می‌رسد.

سرلیست صدای ملت در پاسخ به سوالی درباره نگرانی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات بیان کرد: این موضوع دلایل مختلفی از جمله حوادث سال‌های اخیر از دی 96، آبان 98، دو انتخابات اخیر و وعده‌های مکرری که در انتخابات‌های ریاست جمهوری داده شده و به‌درستی عمل نشده و همچنین وضع نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم دارد.

مطهری با بیان اینکه افق روشنی در مقابل مردم وجود ندارد که احساس کنند مدت موقتی ریاضت اقتصادی خواهند داشت و بعد وارد رفاه نسبی می‌شوند، تأکید کرد: مردم فکر می‌کنند هر چه جلو می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود و ادامه هم دارد؛ نوعی ناامیدی بین مردم ایجاد شده است.

هیچ وقت نباید دست از حمایت انقلاب برداریم / نباید سیاه نمایی کنیم

داوطلب انتخابات مجلس تصریح کرد: هیچ وقت نباید دست از حمایت از انقلاب برداریم و می‌توانیم این کاستی‌ها را جبران کنیم. اشتباهاتی در گذشته بوده و رویه‌های غلط وجود داشته است. در چند اعتراضات عده‌ای کشته شدند و این‌ها مردم را دلگیر کرده و اعتماد مردم را به نظام کاهش داده است. مثلاً در ماجرای هواپیمای اوکراینی، اعتماد مردم به نظام کاسته شد.

وی گفت: باید کارهای مثبت هم دیده شود و نباید نسبت به شرایط، سیاه‌نمایی شود؛ عظمت ایران در منطقه را ببینید. به عنوان مثال برای تصمیم‌گیری برای غزه نمی‌توانند نظر ایران را نداشته باشند و جایگاه ایران در دنیا و منطقه مهم است.

از فهرست جامعه روحانیت مبارز تهران در مجلس خبرگان حمایت می‌کنیم

مطهری درباره حمایت لیست صدای ملت از لیست خبرگان رهبری، گفت: تصمیم ما حمایت از لیست جامعه روحانیت مبارز تهران است و ما در خبرگان از این فهرست حمایت می‌کنیم و در ما کشور نظری نداریم.

اعتماد ملی، کارگزاران و ندا برخلاف نظر جبهه اصلاحات عمل نکردند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تهدید جبهه اصلاحات به اخراج احزابی که از لیست صدای ملت حمایت کردند، گفت: من چنین چیزی نشنیدم اما سه حزبی که از لیست ما حمایت کردند، برخلاف تصمیم شورای عالی اصلاحات عمل نکردند بلکه بعنوان احزابی که لیستی نداشتند، از لیست دیگری که تشخیص دادند به مواضعاشان نزدیکتر است با صدور بیانیه حمایت کردند و فکر نمی‌کنم تضادی بین رفتار آنها و برنامه‌های جبهه اصلاحات وجود داشته باشد.

داوطلب انتخابات مجلس اضافه کرد: کسانی که رای ندادن را تبلیغ می‌کنند؛ تا حدی می‌توان به آنها حق داد، دو انتخابات گذشته کاملا آزاد نبود، از این رو عده‌ای گله‌مند هستند. حوادث سال گذشته هم تلخ بود و عده‌ای قربانی شدند. اما راه حل تحریم نیست. باید به افرادی که راهگشا هستند رای بدیم تا اقلیتی تشکیل شود که در مجلس زمینه تغییرات را فراهم کنند. بنابراین کنار کشیدن به معنای این است که میدان را به طرف مقابل و تندروها واگذار خواهیم کرد و راه حل نیست. اینکه برخی در رویای خودشان به فکر تغییر نظام باشند، تحقق پذیر نیست. برای این انقلاب هزینه‌های زیادی داده شده و مردم اصل نظامشان را دوست دارند.

مشارکت امسال در حدود 50 درصد خواهد بود

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر مشارکت پایین باشد، چه می‌شود، گفت: اگر مشارکت در حدود 50 درصد باشد خوب و قابل قبول است، فکر می‌کنم مشارکت امسال در حدود 50 درصد باشد.

معتقدان به تحریم انتخابات به فهرست صدای ملت رای بدهند

مطهری تأکید کرد: پیشنهاد من این است کسانی که نمیخواهند رای بدهند، به صدای ملت رای بدهند به این معنا که نمیخواهند تندروها روی کار باشند.

دفاع مطهری از حمایت ایران از مقاومت منطقه / باید به مردم غزه کمک کرد

وی در ادامه با اشاره به کمک‌های ایران به نیروهای مقاومت گفت: هروقت که آمریکا دست از حمایت از اسرائیل برداشت، ایران هم نیازی به حمایت از گروه‌های مقاومت نخواهد داشت ضمن اینکه گروه‌های مقاومت تنها از سوی ایران حمایت نمی‌شوند و خودشان هم کار می‌کنند. ایران وظیفه معنوی حمایت از فلسطین و مردم مظلوم آن دارند. ایران به عنوان کشوری مسلمان وظیفه دارد به غزه کمک کند؛ حتی مردم فقیر ایران هم باید به مردم غزه کمک کنند زیرا وضع آنها بدتر است. حتی کشورهای غیراسلامی هم وظیفه کمک به غزه را دارند. بسیاری از کمک‌ها مردمی است و دولتی نیست.

مطهری گفت: مجلس در قانون اساسی اختیارات وسیعی دارد. می‌تواند به وزرا رای اعتماد دهد و آنها را استیضاح کند؛ درباره رئیس جمهور هم همینطور است. البته جایگاه آن اخیرا تنزل پیدا کرده است و در مجمع تشخیص هیات نظارت تشکیل شده و مانند شورای نگهبان دوم، مصوبات مجلس را بررسی می‌کند. با نظارت استصوابی از اهداف مجلس دور شدیم. زیرا برخی از افراد صالح بخاطر مواضع و اظهاراتشان رد صلاحیت می‌شوند. اگر این ایرادات اصلاح شود، مجلس جایگاه بلندی دارد و می‌تواند تصمیمات مهمی بگیرد.

نامزد انتخابات مجلس دوازدهم، اضافه کرد: مشارکت در این انتخابات و انتخاب افراد مستقل، معتدل و آزاده و کسانی که به دنبال حقوق مردم هستند و فصل سوم را فراموش نکرده‌اند می‌توانند این تغییرات را ایجاد کنند.

وی درباره تصمیم افراد لیست صدای ملت درباره قانون حجاب و عفاف گفت: موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد و وابسته به اعتقادات مردم است. در قانون مجازات اسلامی به حجاب اشاره شده مجازاتی هم وجود دارد، اما وارد آن شدن درست نیست. طرحی که در مجلس است کارایی لازم را ندارد و نیازمند اصلاحات جدی است.

مطهری ادامه داد: باید جامعه را به حال طبیعی خود برگردانیم. برخی از این بی‌حجابی‌ها بخاطر حوادث سال گذشته و ناشی از لجاجت است. اگر جامعه به حال طبیعی خود برگردد، این نابسامانی کاهش پیدا می‌کند. اکثریت قاطع ملت ما با بی حجابی که در دنیای غرب است به شدت مخالفند. اما حوادث سال گذشته این شرایط را رقم زد و تمردی که گاهی مشاهده می‌کنیم وجود دارد. این به مرور رفع خواهد شد و نیاز به قانون ندارد.

اختلاف نظر بین نامزدهای فهرست صدای ملت وجود دارد اما قابل حل است

این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: ممکن است افراد لیست ما همه نظراتشان با هم یکی نباشد اما در حد وسطی توافق می‌کنند. اما اینگونه نیست که همه افراد گروه همه نظرات یکدیگر را قبول داشته باشند ولی اختلافات قابل حل است.