دوشنبه 16 مهر 1403

مغلطه های ترامپ در بحران اپیدمی کرونا دردسرساز شد / انحلال تیم رسیدگی به پاندمیک ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
مغلطه های ترامپ در بحران اپیدمی کرونا دردسرساز شد / انحلال تیم رسیدگی به پاندمیک ها

ترامپ با کم اهمیت جلوه دادن مسائلی که آمریکا با آن مواجه است، گفت که بحران پاندمیک کرونا پیش بینی نشده بود، این در حالی است که بسیاری از متخصصان سالها قبل آن را پیش بینی کرده بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ ترامپ گفت که بحران پاندمیک (همه گیری جهانی) پیش بینی نشده بود، این در حالی است که بسیاری از افراد آن را پیش بینی کرده بودند.

دونالد ترامپ بارها شیوع کروناویروس در آمریکا را به عنوان مشکلی که کسی پیش بینی نکرده توصیف کرده است.

او در 6 مارس گفت: "این یک مشکل پیش بینی نشده است که از جایی نیامده است."

در 11 مارس اظهار داشت: "ما در حال حل مشکلی هستیم که 4 هفته گذشته هیچ کس فکر نمی کرد که به یک مشکل تبدیل شود."

در 14 مارس گفت: "این چیزی است که هیچ کس انتظار آن را نداشت."

ترامپ در اشتباه است. جامعه اطلاعاتی آمریکا، کارشناسان بهداشت عمومی و مقامات دولت ترامپ سالها هشدار داده بودند که کشور در معرض خطر پاندمیک است. برخی از این هشدارها به طور خاص به همه گیری کروناویروس اشاره کرده بودند. و وقتی این ویروس خاص در اوایل ژانویه در چین شناسایی شد، کارشناسان بهداشتی بلافاصله اخطار دادند که این ویروس می تواند مشکل بزرگی در سراسر جهان ایجاد کند.

"مارک لیپسیچ" متخصص همه گیرشناسی دانشگاه هاروارد گفت: "این امر هفته ها و ماه ها قبل، قابل پیش بینی و پیش بینی شده بود و اکنون تنها کاخ سفید است که آن را انکار می کند و اصرار دارد که این وضعیت پیش بینی نشده بود."

ترامپ با استناد به تصمیم خود در اواخر ژانویه مبنی بر محدودسازی سفر از چین ادعا کرد که این شرایط از همان ابتدا برای من فوری و اضطراری بوده است.

اما او تا مدت ها پس از آن، شدت مسائلی که آمریکا با آنها مواجه بود را کم اهمیت جلوه داد. حتی وقتی کارشناسان درباره این مسئله هشدار می دادند ترامپ وانمود می کرد که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

لیپسیچ طی ایمیلی گفت: "حدود 2 ماه قبل، کارشناسان گفتند که ویروس جدید در ووهان یک تهدید بالقوه جهانی است. 1 ماه پیش، کارشناسان اعلام کردند که احتمال همه گیری این ویروس وجود دارد و علیرغم فقدان آزمایش و ترسیم تصویری دروغین در آمریکا از وسعت آلودگی، پاسخ کاخ سفید این بود که همه چیز تحت کنترل است."

هشدارهای متعدد

جامعه اطلاعاتی آمریکا مدت ها قبل از همه گیری فعلی در مورد احتمال وجود یک پاندمیک هشدار داد.

ارزیابی تهدیدات جهانی سال 2019 جامعه اطلاعاتی که در ژانویه گذشته انجام شد به نحوی جسورانه بیان کرد: "ما ارزیابی می کنیم که آمریکا و جهان در برابر آنفلوانزای پاندمیک یا شیوع گسترده یک بیماری مسری بعدی که می تواند منجر به میزان عظیمی از مرگ و ناتوانی شود، بر اقتصاد جهان تأثیر بگذارد و منابع بین المللی را متلاشی کند، آسیب پذیر خواهند بود."

در این گزارش آمده که به دلایل مختلف مرتبط با شهرنشینی، جهانی سازی و تغییرات آب و هوایی، شیوع های مکرر بیماری های عفونی بیشتری نسبت به قبل وجود خواهد داشت و ممکن است پیشرفت های بهداشتی جامعه بین المللی ناکافی باشد.

ارزیابی تهدیدات جهانی سال 2018 جامعه اطلاعاتی با ارائه فهرستی از یک کروناویروس، کروناویروس سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) به عنوان یک پاندمیک بالقوه هشدار داد که گونه جدیدی از میکروب های بدخیم و مسری که به راحتی قابل انتقال بین انسان ها است به یک تهدید بزرگ تبدیل می شود.

لیپسیچ از دانشگاه هاروارد خاطرنشان کرد: "مطالعه ای در سال 2015، خطر گردش کروناویروس بین خفاش های چین (مشابه کروناویروس سارس که در سال 2003 در انسان شناسایی شد) را کشف کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) گفت که منشاء کروناویروس فعلی مانند سارس سال 2003 و کروناویروس خاورمیانه از خفاش ها است.

"بیل گیتس" بنیانگذار مایکروسافت که بنیاد خیریه او نقش اصلی در بهداشت جهانی ایفا می کند در سخنرانی سال 2018 گفت: "تهدید بعدی به هیچ وجه آنفلوانزا نخواهد بود. بلکه یک پاتوژن (عامل بیماری) ناشناخته که برای اولین بار آن را در میان شیوع بیماری مانند؛ سارس، مرس و سایر بیماری های عفونی که اخیرا کشف شده می بینیم خواهد بود. نه تنها در کشورهای کم درآمد، حتی در آمریکا پاسخ مناسبی برای یک همه گیری یا حمله بیوتروریستی گسترده نخواهیم داشت."

"جرمی کونیندیک" عضو نظارت بر واکنش بین المللی به ویروس ابولا در دولت اوباما و مدیر سابق دفتر کمک های خارجی آمریکا در صفحه توئیتری خود و مقاله ای در پولیتیکو با اشاره به اینکه هر رئیس جمهوری حداقل از رونالد ریگان با شیوع بزرگ و غیر منتظره بیماری هایی مانند؛ ایدز، HIV، سارس، آنفلوانزای پرندگان، ابولا و زیکا سر و کار داشته، نوشت: "یک بحران جدید و بزرگ بهداشت جهانی در راه است."

منحل کردن واحد پاندمیک

هشدار دیگر همه گیری در سال 2018 از سوی تیم اسبق شورای امنیت ملی کاخ سفید (NSC) که در آن زمان مسئول همه گیری ها بود داده شد.

به نقل از واشنگتن پست، دکتر "لوچیانا بوریو" کارشناس سابق آمادگی دفاع زیستی در شورای امنیت ملی آمریکا در سال 2018 گفت: "تهدید همه گیری آنفلوانزا نگرانی شماره یک سلامتی است. آیا آماده پاسخگویی هستیم؟ من هراس دارم که پاسخ منفی باشد."

"جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ طی سازماندهی مجدد NSC که اندکی پس از اظهارات بوریو اجرا شد این تیم را منحل کرد.

ترامپ مسئولیت تغییرات NSC را به عهده نگرفت و با تأیید اینکه اقدامی از سوی دولت بوده، گفت: "من این کار را نکردم و چیزی درباره آن نمی دانم."

"جنیفر هورن" استاد و مدیر برنامه اپیدمیولوژی در دانشگاه دلاویر در آمریکا گفت: "ما حداقل از زمان شیوع آنفلوانزای مرغی در سال 2005 چنین حادثه جهانی را برنامه ریزی و پیش بینی کرده ایم. اطلاعات مربوط به شیوع کروناویروس در چین تا ماه ژانویه در دسترس بود."

هورن افزود: "من معتقدم همه به خوبی می دانند که سفر، اقتصاد و همه چیز ما به قدری با جهان در ارتباط نزدیک است که تقریبا هیچ پتانسیلی در این مقطع زمانی برای عدم شیوع جهانی یک بیماری عفونی وجود ندارد."

انتهای پیام /