سه‌شنبه 17 مهر 1403

منافع ملی ایران در قفقاز جنوبی قابل گذشت نیست

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
منافع ملی ایران در قفقاز جنوبی قابل گذشت نیست

مومنی گفت: منافع ملی ایران قابل گذشت نیست و اگر قرار بر ایجاد خط ترانزیتی در قفقاز جنوبی است ایران باید حضور و مشارکت دائمی در آن داشته باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ظهر شنبه در پاسخ به تماس «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و نیز تغییر در مرز‌های منطقه، بر آمادگی کشورمان به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه تاکید کرد.

وی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشور‌های منطقه گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفتگو میان کشور‌های منطقه حل و فصل شده و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشور‌های بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل و فصل مسائل از طریق گفتگو‌های دیپلماتیک ایفا نماید.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ارائه گزارشی مفصل از آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی و نیز تحولات میدانی در قفقاز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش موثر و سازنده‌ای در برقراری، حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته است.

میرقاسم مومنی، کارشناس مسائل بین الملل درباره مشکلات کشورمان در توافق با سایر کشورها درباره منطقه قفقاز گفت: ترکیه، جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی و روسیه به نوعی در خصوص مسائل قفقاز به تفاهم رسیدند و فکر می‌کنم نخست وزیر ارمنستان راضی به حل شدن موضوع کریدور زنگزور باشد، اما به دلیل بازتاب‌های تصمیم خود و اینکه ایران چه واکنشی نشان می‌دهد موافقت خود را اعلام نمی‌کند وگرنه ارمنستان هم راضی است که در صورت قبول زنگزور بتواند امتیازات مهمی از ترکیه، جمهوری آذربایجان، اروپا و آمریکا بگیرد و منافع خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: ما باید دیپلماسی خود را در این زمینه فعالتر کنیم و با توانمندی‌هایی که داریم وضع را به نفع خود پیش ببریم. ما با ارمنستان، جمهوری آذربایجان، و قره باغ مرز‌های بلندی داریم و در تاریخ، این کشور‌ها جزئی از ایران بوده‌اند. دیپلماسی ما آن است که از طرق دیپلماتیک نشان دهیم که منافع ملی ایران قابل گذشت نیست و اگر قرار بر ایجاد خط ترانزیتی است ایران باید حضور و مشارکت دائمی و فعال در آن داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره آینده منطقه قفقاز گفت: آینده‌ای چندان روشن را در این موضوع نمیبینم چرا که طرف‌های ما با یکدیگر راجع به مشکلات و مسائل قفقاز و کریدور زنگزور بدون حضور ایران به تفاهم رسیده‌اند و احساس می‌کنم شرایط سختی را داریم تا با این کشور‌ها مسائل را هماهنگ کنیم مگر آنکه دیپلماسی ما فعالتر شود و راهکاری ارائه دهد و طرف‌های ما بدانند ایران با آن‌ها در یک مسیر قرار دارد.

مومنی افزود: این کشور‌ها چندان علاقه‌ای ندارند ایران را در مسائل زنگزور و قفقاز جنوبی درگیر کنند و این در واقع کنار گذاشتن منافع ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان باید تیم تخصصی و آشنا به این موضوع را فعال کند و نقشه راهی را برای نگهداشن منافع کشورمان ایجاد کند. باید اجلاسی در تهران با حضور ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه برگزار شود و ایران نیز مسائل خود را اعلام کند. در این موضوع باید مسائل اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را در نظر داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: احساس می‌کنم عمده صحبت‌هایی که وزیر خارجه ترکیه برای آن به ایران آمد در خصوص مسئله زنگزور باشد. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و با ترک‌ها وارد مذاکره و معامله شویم و امتیازات خوبی بگیریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی